آزاد سازی قیمت خودرو شرط دارد

آزاد سازی قیمت خودرو شرط دارد

عصر خودرو : سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران از سال‌ها پیش وظیفه نظارتی بر تصمیمات راهبردی صنعت خودرو داشته و مدیران عامل این سازمان به عنوان معاون وزیر و همچنین سهامدار در شرکت‌های خودروساز همیشه نقش کلیدی در امور مربوط به این صنعت ایفا کرده‌اند.

به نقل از دنیای اقتصاد به طوری که رضا ویسه مدیرعامل پیشین ایدرو خود یکی از دست‌اندرکاران و طراحان پلت‌فرم مشترک ایران و رنو بود و نقش سازنده‌ای در پیشرفت قرارداد مذکور ایفا کرد. اما این نقش نظارتی و راهبردی با واگذاری سهام خودروسازان توسط ایدرو هر چند هم اکنون تا حدودی کمرنگ شده؛ اما می‌توان این سازمان را همچنان سهامدار نیمی از صنعت خودروی کشور خواند. به طوری که در حال حاضر ایدرو در شرکت ایران‌خودرو کمتر از ۲۰ درصد و در سایپا ۵/۳۷ درصد سهم دارد. با تمام این اوصاف می‌توان این گونه نتیجه‌گیری کرد که هنوز هم ایدرو یکی از ذی‌نفعان صنعت خودرو کشور باقی‌مانده است.
حال چندی است که مدیرعامل جدید این سازمان برخلاف دیگر مدیران ایدرو (به استثنای مجید هدایت) به جرگه منتقدان خودروسازی کشور پیوسته و تصمیم‌گیری‌ها و برنامه‌ریزی مدیران فعال در این صنعت را مورد انتقاد قرار داده است به طوری که وی چهارشنبه هفته گذشته در جمع مدیران سایپا و برخی از قطعه‌سازان نقطه‌ای را نشانه گرفت که خودروسازان سال‌هاست از آن به عنوان ریشه عقب‌ماندگی خود یاد می‌کنند .قیمت‌گذاری دولتی موضوعی است که خودروسازان از آن گله دارند و بارها تاکید کردند که دولت باید به دخالتش در قیمت‌گذاری خودرو خاتمه دهد، این درحالی است که آنها نقش دولت در تعرفه واردات یا بازار انحصاری خودرو را نادیده می‌گیرند.
با این وجود شافعی چهارشنبه گذشته از شرایط دولت برای آزاد سازی قیمت گفت و اینکه خودروسازان طی سال‌ها فعالیت، هیچ‌گاه نتوانستند این شرایط را مهیا کنند. مدیرعامل ایدرو معتقد است که دولت نمی‌تواند در شرایط غیررقابتی نسبت به موضوع قیمت خودرو بی‌تفاوت باشد. اظهار نظر شافعی را بسیاری از کارشناسان و دست‌اندرکاران صنعت خودرو نیز می‌پذیرند؛ چرا که آنها نیز معتقدند: هم اکنون عناصر آزادسازی قیمت خودرو مهیا نیست و اگر هم دولت در این زمینه تصمیم‌گیری خاصی انجام دهد تنها به افزایش بی‌حساب و کتاب قیمت خودرو منجر خواهد شد که هزینه آن را تنها مصرف‌کننده خواهد پرداخت.

یکشنبه ۱۹ شهریور   ۹:۷


منبع:عصرخودرو

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.