آزمایش و مشاوره HIV در برنامه مراقبت از مادران باردار

۱۲م آذر ،

رییس اداره ایدز وزارت بهداشت خبر داد: سیاست نامه وارد شدن مشاوره و آزمایش اچ آی وی ایدز در برنامه کشوری مراقبت از مادران باردار تدوین شده است و به زودی اجرایی می شود.

به گزارش گروه علمی، پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ دکتر عباس صداقت، در همایش روز جهانی ایدز در وزارت بهداشت افزود : در این برنامه همه بانوان باردار یا شیرده که از خدمات مادر وکودک مراکز بهداشتی درمانی استفاده می کنند، در مناطق پرخطر آزمایش و مشاوره ایدز می شوند.

وی در باره مناطق پرخطر گفت: این خدمت در مناطقی که گزارش مراکز مشاوره و درمان ایدز حکایت از شیوع بالای این بیماری یا ابتلا به اعتیاد تزریقی یا رفتارهای پرخطر دارد برای زنان انجام خواهد شد.

دکتر صداقت در عین حال به همه زنانی که به سبب وجود رفتار پرخطری در خود یا همسر مانند تماس جنسی خارج از خانواده یا اعتیاد به مواد مخدر یا محرک نگرانند توصیه کرد برای آزمایش و مشاوره ایدز به مراکز وزارت بهداشت مراجعه کنند.
وی گفت: در حال حاضر۱۰۳مرکز مشاوره بیماریهای رفتاری در کشور وجود دارد که تلفن آنها در اختیار مرکز اطلاعات تلفنی ۱۱۸با نام مرکز مشاوره ایدز قابل دسترسی است.

رئیس اداره ایدز تاکید کرد: در صورتی که وجود اچ آی وی در زنان باردار یا شیرده تشخیص داده شود با تجویز داروهایی که موجود است و همچنین کاربرد تدابیری در زایمان و شیردهی می توان از انتقال ویروس ایدز به فرزند آنان جلوگیری کرد.

وی گفت: به بانوانی که احتمال آلودگی می دهند توصیه می شود هر زمان از بارداری ، حتی زمانی که تصمیم به بچه دار شدن می گیرند برای آزمایش مراجعه کنند./ح


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.