آزمایشگاه ملی ایجاد خواهد شد

در راستای طرح جامع پژوهشی، آزمایشگاه های ملی برای تولید دانش علمی در دانشگاه آزاد راه اندازی خواهد شد.

به گزارش خبرنگار صنفی آموزشیممتازنیوز، دکتر عبدالله افشار معاون پژوهشی دانشگاه آزاد در نشستی که امروز در معاونت پژوهشی برگزار شده بود افزود: یکی از فعالیت های مهمی که در دانشگاه آزاد در نظر داریم انجام دهیم طرح جامع پژوهشی برای دانشگاه آزاد است که در حال برنامه ریزی آن هستیم زیرا تاکنون هیچ طرح جامعی در دانشگاه آزاد وجود نداشته و به دلیل حجم کارها برنامه ها به صورت موضوعی بوده است.
وی اظهار کرد: دانشگاه آزاد اسلامی با یک میلیون و ۶۰۰ هزار دانشجو و حدود ۴۷۰ مرکز و واحد فعال جدید بزرگترین دانشگاه در سطح منطقه و جهان است بنابراین هدف اولیه ما جهت دار کردن کارهای پژوهشی در دانشگاه است.
 
وی گفت: در حال حاضر ۳۷ مرکز تحقیقاتی در دانشگاه آزاد داریم که حدود ۱۰ مرکز آن فعال است و باید به سمتی برویم که باقی این مراکز را فعال کنیم حتی ممکن است پژوهشگاه هایی در ارتباط با دانشگاه نیز ایجاد کنیم.  فعالیت دیگر این است  که قطب های پژوهشی را راه اندازی کنیم و این کار باید در چارچوب اهداف طرح جامع پژوهشی باشد. قطب یعنی باید پتانسیل مناطق را شناسایی کنیم و براساس آن به سمت کاربردی شدن موضوعات پژوهشی برویم و بتوانیم آنها را منطقه ای و حتی ملی کنیم. از این طریق به سمت مرزهای دانش حرکت خواهیم کرد.

 
* دانشگاه آزاد باید از ۱۸ منطقه به ۳۱ منطقه برسد
 
افشار تصریح کرد: از دیگر اقداماتی که در راستای طرح جامع پژوهشی انجام خواهیم داد این است که دانشگاه آزاد را از ۱۸ منطقه به ۳۱ منطقه برسانیم و در مرحله بعد پایان نامه ها را تقویت کنیم و با توجه به اینکه دانشگاه آزاد ۵ گروه اصلی فنی، انسانی، کشاورزی، پزشکی و علوم پایه دارد باید در این طرح تمامی این گروه ها را نیز رصد کنیم و مورد دیگر بحث مراکز رشد و پارکهای علم و فناوری است که در حال حاضر ۳۳ مرکز رشد داریم و یک تعدادی هم شرکت های دانش بنیان که دراین مراکز رشد فعال هستند.
 
*گرد همایی ها و مسابقات سامان داده می شود
 
معاون پژوهشی دانشگاه آزاد در ادامه افزود: در بحث تولید علم نشریات متعددی داریم در حال حاضر ۳۶۸ نشریه علمی داریم که تعداد زیادی از آنها از دانشگاه آزاد مجوز دریافت کردند و ۵۰ نشریه هم از وزارت علوم مجوز گرفتند و یکی از وظایف ما این است که مجوز باقی نشریات را از وزارت علوم دریافت کنیم و کیفیت مقالات را بالا ببریم. ۷۷ نشریه به زبان انگلیسی است و ۱۱ نشریه هم از طرف یکی از ناشران بین المللی نمایه می شود.
 
وی با اشاره به سامان دادن مسابقات و گردهمایی ها گفت: با توجه به اینکه واحدهای دانش آزاد مستقل عمل می کنند در فکراین هستیم که این برگزاری ها را در مسابقات هدفمند کنیم و از پراکندگی آنها جلوگیری کنیم یعنی جلوی کار برگزاری همایش های بی کیفیت را بگیریم همچنین مسابقات هم باید استاندارد سازی شود و از برگزاری مسابقات پراکنده جلوگیری شود.
 
*صرفه جویی مهمترین هدف دانشگاه آزاد است
 
افشار در ادامه تصریح کرد: یکی از اهدافی که دانشگاه به دنبال آن است صرفه جویی است و علاوه بر صرفه جویی تجهیز کردن آزمایشگاه هایی است که به عنوان یک آزمایشگاه مرجع شناخته شود که این موضوع اولین بار از سوی ریاست دانشگاه آزاد مطرح شد به همین دلیل تصمیم گرفتیم تا آزمایشگاه های ملی را راه اندازی کنیم و اهدافی که در راه اندازی این آزمایشگاه ها به دنبال آن هستیم جلب همکاری و حمایت صنایع منطقه و ملی برای به کارگیری دانش علمی، فراهم کردن زمینه های ایجاد مرجعیت علمی فناوری با در نظر گرفتن نقش سازمانها، تبادل دانش، فراهم کردن زمینه های برای بهره برداری از آزمایشگاه ملی جهت رسیدن به تولید دانش و اعتلای موقعیت های علمی کشور و گسترش مرزهای دانش، پاسخ به نیازهای تحقیقاتی و آزمایشگاهی کشور و در نهایت کاربردی کردن پژوهش های شاخص است.
 
وی گفت: همچنین کمک به تربیت نیروی متخصص در مسیر بهره برداری و ارائه خدمات، ایجاد قطب های تحقیقاتی و آزمایشگاهی کشور و کمک به ارائه استانداردهای مورد نیاز جامعه ازدیگر اهداف ایجاد این آزمایشگاه ها است.
 
افشار با اشاره به شاخص های مهم در آزمایشگاه ملی گفت: انتخاب موضوع، تناسب داشتن بانیاز کشور، همسو بودن با توسعه علمی جهان، استراتژیک بودن، پوشش دادن رشته های مختلف علمی از مهمترین شاخص ها است همچنین شاخص هایی هم برای  مکان یابی در نظر گرفتیم.
 
وی با اشاره به شاخص های صنعتی تصریح کرد: وجود کارخانه و صنایع بزرگ و متوسط و مراکز بیمارستانی، وجود منابع و معادن طبیعی مرتبط، وجود بازار و تجاری از جمله شاخص های صنعتی است. شاخص های زیر ساختی نیز شامل وضعیت آب و هوایی، امکان دسترسی آسان به منطقه و امنیت منطقه است./عط


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.