آسانترین راه جلوگیری از پوسیدگی دندان در چند ثانیه

کوروش درخشان_  به راستی دندان های سالم و پاکیزه علاوه بر آنکه نعمت خدادادی هستند وجود آنها باعث برکات زیادی است مانند جویدن غذا زیبایی دهان و چهره ، درست حرف زدن ، سلامت گوارش .

ولی متاسفانه ما انسانها زمانی قدرشان را میدانیم که یا دیگر آنها را نداریم یا به سلامت گذشته نیستند و این عدم دقت شامل سایر اعضای بدنمان هم میشود.

بنابراین  شایسته است تا دیر نشده به تامل در سلامت خویشتن بیاندیشیم.

حوزه توجه به سلامتی مختلف است که باید به هریک در جایگاه خودشان پرداخت لذا در این بخش به سلامت دهان و دندان بصورت فوری می پردازیم.

بسیاری از انسانها چندان مقید به بهداشت دهان و دندان خود نیستند بخصوص کارمندان و کارگران و رانندگان و کاربران کامپیوتر و اینترنت چون به علت اشتغال ذهنی فرصت رسیدگی به این موضوع مهم را ندارند بنابراین توصیه ما بیشتر به این دسته افراد است که نمی توانند دقایقی چند را به مسواک زدن اختصاص دهند و یا مسواک زدنشان بعلت مصرف چای و قند بی تاثیر میشود بخصوص کارمندان و رانندگان و کاربران کامپیوتر. توجه داشته باشید باقی مانده های خوراکیها مانند گوشت و نان و هرنوشیدنی و خوراکی دارای قند بزرگترین دشمن دندان شماهستند.

مانند نوشابه و آب میوه های کارخانه ای ضمن اینکه نوشابه از درون هم باعث پوکی استخوان و دندان میشود حتی دوغ های کارخانه ای و ترشیجات ، هم مواد نگهدارنده دارند و هم اسید و لذا بهتر است خودتان دوغ و ترشی درست کنید یا از دوغ های کم اسید و با تاریخ ماندگاری چند روزه استفاده کنید اما دوغ کارخانه ای به مراتب بهتر از نوشابه است.متاسفانه همه نوشیدنی ها و خوردنی های تولید کارخانجات بعلت داشتن مواد نگهدارنده برای دندانها و گوارش به شدت مضر هستند سعی کنید در صورت نیاز جدی به خریدشان در هنگام دسترسی آسان و فوری از کم ماندگارتریشان خرید کنید.

قبل و بعد از خوردن داروی آهن به شیرخواران باید دهانشان را با آب خیس کنید و مراقبت کنید دندانشان را از آثار دارو پاکیزه کنید.


آسانترین روش ممکن :

در اینگونه موارد ، باید از روش فوری بهره برد آسانترین روش بهداشت دهان و دهان استفاده از دهان شویه است . کافی است به اندازه یک قاشق مرباخوری از دهان شویه را داخل دهان ریخته و با زبان به همه قسمتهای دهان برده و به مدت یک دقیقه گردش داده و به دستشویی تخلیه کنید بعد از آن نباید دهانتان را بشویید و نیز حداقل یک ساعت نوشیدنی و خوراکی میل نکنید.

اگر این عمل را برای بعد از وعده های اصلی غذا یعنی صبحانه ناهار عصرانه شام انجام داده اید بهتر است با نخ دندان و یا لااقل با خلال دندان حتما باقی مانده غذا بخصوص گوشت و نان را از مابین دندانها بیرون بکشید و تخلیه کنید.

به یاد داشته داشته باشید مسواک را هرگز نباید جایگزین این روش کنید چون این روش فقط برای زمانها و مکانهایی مانند پشت میز کار و رانندگان در حالت توقف وسیله نقلیه و پشت کامپیوتر و گردش و تفریح در بوستانها و خارج از شهر است.

مصرف روزانه شیر و یا کلسیم همراه با ویتامین د۳ همچنین جلوگیری از استفاده خشن و قدرتی از دندانها مثلا شکستن پسته در بسته و کشیدن و … بازدید دوره ای شش ماه به شش ماه دندانها توسط پزشک متخصص دهان و دندان و لثه ، عدم مصرف نوشیدنی و خوراکی خیلی سرد یا داغ و یا فاسد از اقدامات تامین و نگهداری دهان و دندان است.

جلوگیری از برخورد شدید مسواک با لته تعویض دوره ای هر سه ماه به سه ماه مسواک استفاده از دهان شویه معمولی بصورت روزانه و دهان شویه دارای فلوراید بصورت هفتگی رسیدگی فوری به دندان پوسیده و عفونی شده و لق شده و دندانهای عقل نهفته و نیمه نهفته از سایر ملزومات سلامتی دندانهای شماست.

اگر دندان هایتان پس از درمان باز هم به گرما و سرما حساس است باید از دهان شویه و یا خمیر دندان “ضد حساسیت” بصورت متناوب بهره ببرید.

متاسفانه به دلیل عدم حمایت شرکتهای دولتی و خصوصی بیمه باید بخشی از حقوقتان را بعنوان پس انداز رسیدگی به هزینه های سنگین درمان اختصاص دهید بنابراین توجه به موارد مطروحه بسیار حائز اهمیت است و به یاد داشته باشید پیشگیری بهتر از درمان است.


MIGNA

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.