آشنایی با متون کهن ایرانی در مکتب‌خانه روستا

آشنایی با متون کهن ایرانی در مکتب‌خانه روستا

جام جم آنلاین: مجموعه انیمیشن «مکتب خانه روستا» در ۲۶ قسمت ۱۱ دقیقه‌ای به تهیه‌کنندگی بهنام دلداده در واحد انیمیشن صدا و سیمای خلیج‌فارس تهیه و تولید می‌شود.

به گزارش روز دوشنبه جام‌جم آنلاین به نقل از معاونت روابط عمومی امور استان‌های صداوسیما، بهنام دلداده با بیان این‌که پیش تولید این مجموعه به مدت ۶ ماه طول کشیده است گفت: تولید انیمیشن مکتب خانه روستا از فروردین ماه آغاز شده است و امیدواریم تا پایان آذرماه سال جاری آماده نمایش شود.

وی افزود: این مجموعه با تفکیک دو بعدی دیجیتال و موضوع آموزشی و تربیتی برای گروه سنی کودک و نوجوان تولید می‌شود و از شش کاراکتر اصلی به نام‌های میرزاوثوق، شاهین، عراز، هوشنگ، سیروس و یحیی تشکیل شده است.

وی ادامه داد: داستان این مجموعه مربوط به مکتبخانه‌ای قدیمی در یکی از روستاهای جنوب کشور و متعلق به میرزاوثوق پیرمردی مهربان و دنیا دیده است که عهده‌دار تعلیم و تربیت پنج کودک روستاست که هر کدام از نظر توان مالی، رفتار، بهره هوشی و قدرت بدنی دارای ویژگی‌های متفاوتی هستند و ماجراهایی را می‌آفرینند.

وی یادآور شد: در هر قسمت از این مجموعه، میرزاوثوق متنی از متون‌ کهن برای شاگردان می‌خواند و بچه‌ها آن را تکرار می‌کنند و سپس میرزا برای هر کدام از شاگردان یک چیستان یا معما به عنوان تکلیف می‌دهد که باید فردا جواب دهند، آنها برای یافتن جواب، مکتبخانه را ترک و در حین یافتن جواب به کارهایی دست می‌زنند که بعضا با خرابکاری و شیطنت‌های کودکانه همراه است و روز بعد هر کدام سعی می‌کنند به‌گونه‌ای از زیر بار جواب معما شانه خالی کنند. اما یحیی به عنوان باهوش‌ترین فرد کلاس جواب همه چیستان‌ها را با زیرکی خاص و با فکر و اندیشه می‌دهد.

دلداده تصریح کرد: این انیمیشن با هدف آشنایی مخاطب کودک و نوجوان با مکتب‌خانه به عنوان بخشی از فرهنگ آموزشی گذشته، آشنایی غیرمستقیم با متون قدیمی و کهن در قالبی جذاب و موزیکال و هدایت و تشویق کودکان و نوجوانان به تفکر و ایجاد حس خودباوری در آنها تولید می‌شود.

برخی از عوامل تولید این انیمیشن عبارتند از:

نویسنده: بهنام دلداده / طراح فضا و بک گراند: عاطفه شهریاری / طراح کاراکترهای اصلی: مریم صفاتی / طراح کاراکترهای فرعی: شهاب حاجی زاده/ اجرای کاراکترها: شهاب حاجی زاده، امیر غفارزاده / سرپرست انیماتورها: شهاب حاجی زاده / دستیار استوری بورد و لیکاریل: مرضیه سیف اللهی راد/ انیماتورها: شهاب حاجی زاده، امیر غفارزاده، لیلا نورایی، محمود جعفر سلیم زاده


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.