آشنایی با دستگاه اندازه گیری فشار خون

اردیبهشت ۱۴۰۳
ممتاز نیوز : در هر بار اندازه گیری ممکن است فشارخون بالا و پایین برود و مقدار آن تغییر کند (حتی اگر فرد در حال استراحت باشد). هنگامی که بطن منقبض می گردد حداکثر فشارخون وجود دارد (فشارخون در هنگام انقباض قلب یا فشارخون سیستولی) و پس از پایان انقباض به پایین ترین سطح خود می رسد (فشارخون در هنگام استراحت قلب یا فشارخون دیاستولی) برای سنجش دقیق فشارخون باید فشارخون هر دو مرحله، یعنی سیستول و دیاستول اندازه گیری شود.

به گزارش ممتاز نیوز به نقل از خراسان ؛
دکتر رضا دهستانی متخصص قلب و عروق با بیان این مطلب افزود: فشارخون سیستولیک (به هنگام انقباض قلب) در بالا و فشارخون دیاستولیک (در هنگام استراحت قلب) در پایین نوشته می گردد، به عنوان مثال فشارخون کمتر از ۱۲۰ روی ۸۰ (۱۲۰٫۸۰mmHg) در بزرگسالان است.

برای اندازه گیری فشارخون اقدامات زیر را انجام دهید تا مطمئن شوید فشارخون اندازه گیری شده دقیق است.

در فاصله ۳۰ دقیقه پیش از اندازه گیری فشارخون قهوه یا چای ننوشید و سیگار نکشید.

بیش از ۵ دقیقه قبل از وقت مقرر برای ملاقات با پزشک، به مطب وی بروید و آرام بنشینید.

لباس آستین کوتاه بپوشید.

برخی اشخاص هنگام اندازه گیری فشارخون دچار حالت واکنش تحت عنوان «فشارخون روپوش سفید» می شوند. بدین مفهوم که فشارخون آن ها هنگامی که برای معاینه نزد پزشک مراجعه می کنند، افزایش می یابد. این پدیده بسیار شایع است. اگر شما و پزشکتان فکر می کنید که دچار این حالت میباشید، می توانید فشارخون خود را در زمان و مکان دیگری اندازه گیری کنید. به عنوان مثال می توانید دستگاه فشارسنج بخرید و در منزل فشارخون خود را اندازه گیری کنید.

دستگاه اندازه گیری فشارخون دارای چهار بخش است. کاف باد شونده، پمپ، نشانگر فشارخون و گوشی پزشکی، هنگامی که برای اندازه گیری فشارخون مراجعه می کنید، ابتدا کاف به دور بازوی شما پیچیده می گردد و آن قدر با پمپ باد می گردد تا فشار آن بیشتر از فشار خون بازوی شما شود و جریان خون برای چند لحظه قطع شود و صدای نبض از طریق گوشی شنیده نشود، سپس باد کاف را کم کم تخلیه می کنند و به محض شنیدن مجدد صدای نبض، فشار نشان داده شده از طریق نشانگر را می خوانند. در این لحظه فشار داخل کاف برابر فشار خون در داخل سرخرگ هاست که فشار خون مربوط فشارخون سیستولی نامیده می گردد سپس با خالی شدن بیشتر باد کاف دوباره صدا قطع می گردد که در واقع زمانی است که فشار داخل کاف به کمتر از فشارخون موجود در سرخرگ ها کاهش یافته است. این مقدار فشارخون دیاستولی نامیده می گردد.

health Rss :salamatnews.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.