آشنایی با راهکارهای تقویت حواس پنجگانه در بزرگسالان

۷فروردین ۱۳،

حواس پنجگانه در سنین بالا به ویژه از شصت سالگی به بعد کاهش می یابد و شناسایی راهکارهای تقویت حواس پنجگانه حائز اهمیت است.

حسین نحوی نژاد رئیس دبیر خانه شورای ملی سالمندان در گفتگو با خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران افزود: کاهش حساسیت حواس پنجگانه در بزرگسالی بیشتر  از سایر دوره هاست.

وی گفت: کاهش حواس پنجگانه در سالمندان سبب می گردد تا سالمندان در درک مزه ها، بوها، پی بردن به خصوصیات اشیاء از طریق لمس آنها با مشکلاتی مواجه شود و بی توجهی اطرافیان در خصوص مشکلات حسی اشخاص سالمند می تواند امنیت و سلامت جسمی و روانی آنها را به خطر بیاندازد.

نحوی‌نژاد در ادامه اظهار داشت: حس چشایی بعد از سن شصت سالگی به طور محسوسی کاهش می یابد و برای تقویت حس چشایی باید چاشنی های مختلف را به غذای سالمندان اضافه کرد زیرا ناتوانی در تشخیص مزه‌ها از علل کم غذایی و سوء تغذیه این گروه سنی محسوب می گردد.

نحوی نژاد همچنین در خصوص تقویت حس بویایی، لامسه، شنوایی و بینایی افزود: کاهش حس بویایی در سالمندان ممکن است در بعضی مواقع سلامتی آنها را به خطر بیاندازد به عنوان مثال عدم تشخیص بوی گاز یا بوی ناشی از سوختن را می توان از این مخاطرات عنوان کرد.

وی در خصوص تقویت حس بویایی در اشخاص سالخورده گفت: اطرافیان فرد سالمند باید اشیاء مواد را با بوهای مختلف در اختیار آنان قرار دهند تا با تمرین بویایی سبب حفظ یا کاهش تدریجی قابلیت تشخیص بوها می گردد و باید آلاینده های محیطی را به حداقل رساند تا توانایی درک تفاوت میان بوها برای شخص سالخورده مقرور گردد.

وی تمرین حس لامسه را برای تقویت حس لامسه سالمندان عنوان کرد و گفت: باید از سالمندان بخواهیم تا با حرکت دادن دست و پاها و بویژه نرمش انگشتان به افزایش جریان خون و حفظ ورزیدگی اندامهای لمسی آنان کمک شایانی می نماید.

رئیس دبیر خانه شورای سالمندی اظهار داشت: حواس بینایی و شنوایی اشخاص سالمند نیز با رعایت مسائل ایمنی بویژه ایمن سازی محیط زندگی فرد سالمند مراجعه به موقع به پزشک و استفاده از رژیم‌های غذایی مناسب می توانند از بروز یا پیشرفت بسیاری از آسیب‌های بینایی دوران سالمندی جلوگیری نماید./س


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.