آغازمذاکرات تجاری ایران و ترکیه در آنکارا

به گزارش ایرنا،’ حمید صافدل’ که روز گذشته در راس هیاتی پنج نفره به آنکارا سفر کرده است،در سخنانی در مراسم افتتاح این نشست گفت: در سه ماه گذشته این چهارمین دیدار هیاتهای تجاری دو کشور است که این موضوع نشان می دهد دو طرف عزم راسخی برای نهایی کردن مذاکرات قرارداد تجارت ترجیحی دارند.

او با اشاره به سفر ‘رجب طیب اردوغان’ نخست وزیر ترکیه در راس هیات بلندپایه ای در فروردین ماه گذشته به تهران گفت:این سفر با اهمیت و پربار بود و بر این باوریم که صفحه جدیدی در مناسبات اقتصادی و تجاری بین ایران و ترکیه گشوده شده است.

صافدل گفت: در این سفر در خصوص تدوین یک مدل اقتصادی همکاری تصمیم گرفته شدکه ما را به سمت انعقاد قرارداد ترجیحی به پیش می برد.

رییس سازمان توسعه تجارت ایران با ابراز امیدواری از نهایی شدن مذاکرات تجارت ترجیحی طی سه روز مذاکراتی که قرار است در آنکارا دنبال شود، اضافه کرد مذاکرات در سه محور مهم پیگیری خواهد شد.

صافدل گفت:بخش مهمی از این مذاکرات را قرارداد تجارت ترجیحی تشکیل خواهد داد و امیدوارم بتواند مذاکرات مربوطه را نهایی کرده و برای امضا به وزیران مربوطه ارائه دهد.

او دستور کار دوم این مذاکرات را بحث پیرامون موانع غیرتعرفه ای درمناسبات تجاری دوکشور اعلام کرد و گفت:مشکلات بازرگانان که درمذاکرات تهران نیز تبیین شده است باید بررسی شود و طرف ایرانی آمادگی کامل دارد که کلیه این موارد شناسایی و جهت رفع آن اقدام کند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت کشورمان محور سوم مذاکرات را موضوع تسهیل در تجارت خواند و گفت: شرط دو برابر کردن حجم مبادلات ۱۷ میلیارد دلاری فعلی بسترسازی برای فعالیت آسان بخش خصوصی در صحنه مبادلات تجاری دوکشور است.

جمال الدین داملاجی مستشار تجارت خارجی ترکیه نیز ضمن خوش آمدگویی به هیات ایرانی فرایند گفتمان اخیر در مناسبات تجاری و اقتصادی دوکشور را بسیار امیدوار کننده توصیف کرد و گفت: سفر اخیر ‘جودت یلماز’ نماینده نخست وزیر ترکیه در پیگیری روابط اقتصادی و تجاری با ایران و وزیر توسعه این کشور به تهران و دیدارهای فشرده وی با مقامات بلندپایه ایرانی و در راس آن با رییس جمهوری ایران بسیار مثبت و پربار بود و توافقات مهمی در این سفر حاصل شد و دو طرف اراده قوی خودرا برای توسعه مناسبات اقتصادی و تجاری فیمابین نشان دادند.

وی افزود: آنچه که در سفر یلماز به تهران برجسته شد موضوع اجرای موافقتنامه ترجیحات تجاری دوکشور بود که مذاکرات امروز نیز با هدف نهایی کردن این موافقتنامه انجام خواهد شد.

معاون مستشاری بازرگانی خارجی ترکیه با ابراز امیدواری از اینکه در سه روز مذاکرات موافقتنامه نهایی شده و برای ارائه به وزرای مربوطه دوکشور آماده شود،گفت:در روز آخر مذاکرات نشست کمیته فرعی سرمایه گذاری مشترک اقتصادی و تجاری ایران،ترکیه و جمهوری آذربایجان برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، موافقتنامه برپایی نظام ترجیحات تجاری بین ایران و ترکیه که بیش از یک دهه است غیرفعال مانده،در دوره اخیر با تاکید مقامات بلندپایه دوکشور برای رسیدن به سقف تجاری ۳۵ میلیارد دلار،جدی قلمداد شده و برای احیای این طرح مهم گفت وگوهای فیمابین آغاز شده است.

خبرنگار ایرنا کسب اطلاع کرده است که دو طرف فهرست کالاهای مورد نظر خود که شامل ترجیح در تجارت فی مابین خواهد شد،مبادله کرده اند.

این فهرست شامل ۱۷۴ قلم کالای صنعتی است که ترکیه به ایران ارائه کرده و نیز فهرست ۱۲۰ قلم کالاهای کشاورزی می شودکه ایران به ترکیه ارائه کرده است.

هدف این است که در یک دوره سه ساله بطور مرحله ای و هر سال به میزان ۱۰ درصد و درمجموع به میزان ۳۰ درصد از تعرفه های گمرکی این کالاها در مبادلات تجاری بین دوکشور تعدیل شود.

انگیزه انعقاد موافقتنامه برپایی نظام ترجیحات تجاری بین ایران و ترکیه، رفتن مرحله ای به سوی تعرفه صفر در مبادلات تجاری و انعقاد قرارداد تجارت آزاد بین دوکشور است.

گرچه هنوز طرف ترک نظر نهایی و شفاف خودرا در مورد فهرست کالاهای کشاورزی ایران اعلام نکرده است ولی با لحاظ جدیت طرف ایرانی در اجرای این موافقتنامه برخورد مثبتی دارد و پیش بینی می شود در مذاکرات هیات ایرانی با طرف ترک که تا روز جمعه ادامه خواهد داشت، به نتایج مثبتی در این زمینه دست یافت.

مذاکرات تجاری سه جانبه ایران،ترکیه و جمهوری آذربایجان روز جمعه برگزار می شود.دور اول این مذاکرات در ارومیه برگزار شد.

مذاکرات تجاری سه جانبه در قالب دیدارهای منظم وزرای خارجه سه کشور ایران، ترکیه و جمهوری آذربایجان و برای تقویت رشته های ارتباطی بین سه کشور همسایه برنامه ریزی شده و با توجه به همسایگی و موقعیت جغرافیایی سه کشور،و وجود علایق و مشترکات فرهنگی، تاریخی، دینی و قومی،پیش بینی می شود،با انجام یک سری مذاکرات کارشناسانه راهها و راهکارهای همکاری تجاری سه جانبه، شناسایی و به این ترتیب فصل جدیدی از مناسبات به عنوان الگویی در روابط همسایگی شروع شود.

این مذاکرات برای مقابله با تحریم های بین المللی علیه کشورمان و با توجه به هدف دولت برای دسترسی به صادرات ۷۵ میلیارد دلار کالا از کشور برای سال با اهمیت ارزیابی می شود.

خاورم/۲۰۱۱**** ۲۳۰

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۶۰۶۳۹


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.