آغازی بر پایان حاکمیت آمریکا بر اینترنت

۵ م دیماه ،

فاوانیوز:  بر اساس قانون به تصویب رسیده باید تمام کشورهای جهان حق حاکمیت دولت‌ها را در ارتباطات بین‌المللی مخابراتی به رسمیت شناخته و هیچ کشوری نمی‌تواند ارتباط بین‌الملل کشور دیگری را تحریم کند.

با تلاش‌های صورت گرفته از سوی کشورهای جهان، کنفرانس جهانی ارتباطات بین‌الملل آغازی بر پایان حاکمیت آمریکا بر اینترنت شد.

به گزارش ایتنا از ایسنا، سعید مهدیون – قائم مقام هیئت اعزامی به اجلاس جهانی ارتباطات بین‌الملل – با بیان این مطلب اظهار کرد: یکی از مواردی که بحث و بررسی برروی آن تا آخرین ساعات کنفرانس ادامه یافت و مواضع بسیار محکم و شکست‌ناپذیری از سوی کشورهای مختلف مطرح می‌شد، موضوع رعایت حقوق بشر از سوی دولت‌ها در قوانین مخابراتی و به رسمیت شناختن حقوق کشورهای عضو برای دسترسی به سرویس‌های مخابراتی بین‌الملل بود.

وی افزود: بر اساس پیشنهاد مطرح شده از سوی آمریکا و کشورهای غربی، مقرر شده بود تا موضوع تعهد دولت‌ها در رابطه با رعایت حقوق بشر در قوانین مخابراتی در حال تدوین لحاظ شود.

مهدیون در ادامه خاطر نشان کرد: با مطرح شدن این پیشنهاد نمایندگان منطقه‌ای کشورهای آفریقایی، اضافه شدن و تصویب بندی به این پیشنهاد را خواستار شدند که بر اساس آن حقوق کشورهای عضو برای دسترسی به سرویس‌های مخابرات بین‌الملل به رسمیت شناخته شود.

قائم مقام هیئت اعزامی ایران به اجلاس دبی با بیان این مطلب که این پیشنهاد کشورهای آفریقایی مورد موافقت کشورهای عضو اتحادیه منطقه‌ای آسیا و اقیانوسیه (APT) از جمله ایران قرار گرفت و در مقابل از سوی کشورهای آمریکایی و غربی با آن مخالفت شد.

وی با اشاره به بحث‌ها و لابی‌هایی که در طول برگزاری این نشست از سوی دو طرف برای تصویب این بند صورت گرفت، ادامه داد: با بالا گرفتن مذاکرات، احتمال به نتیجه نرسیدن کشورها تقویت شد و بر همین اساس و با توجه به قانون موجود، نماینده ایران اخطار آئین نامه‌ای را مطرح و ترک مذاکره و انجام رای گیری به صورت علنی را خواستار شد.

مهدیون با بیان این مطلب که این پیشنهاد ایران با نظر موافق ۱۰۰ درصدی حاضران در جلسه به تصویب رسید گفت: اجماع بر ترک مذاکره و انجام رای‌گیری به گونه‌ای بود که آمریکا و کشورهای غربی نیز با آن مخالفت نکردند.

وی تاکید کرد: با انجام رای‌گیری این بند با ۷۷ رای موافق، ۳۳ رای مخالف، شش رای ممتنع به تصویب رسید که نمایندگان آمریکا بلافاصله بعد از اعلام نتیجه رای گیری بدون احترام به نظر سایر کشورها اعلام کردند که هدف آمریکا رسیدن به توافق به هر قیمتی بود و بر همین اساس آمریکا این قانون را امضا نخواهد کرد.

مهدیون در ادامه گفت: بر اساس قانون به تصویب رسیده باید تمام کشورهای جهان حق حاکمیت دولت‌ها را در ارتباطات بین‌المللی مخابراتی به رسمیت شناخته و هیچ کشوری نمی‌تواند ارتباط بین‌الملل کشور دیگری را تحریم کند.

وی افزود: این قانون علاوه بر تصویب به صورت رای گیری، با تشویق ممتد حاضران در اجلاس مود تایید دوباره قرار گرفت.

منبع : خبرگزاری ایسنا

فاوا نیوز
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.