آغاز اجرای نخستین تحریم اروپا علیه واردات انرژی از روسیه

اجرای ممنوعیت واردات زغال سنگ از روسیه به اتحادیه اروپا که شاخص‌ترین اقدام معرفی شده در پنجمین بسته تحریم‌های این بلوک علیه مسکو است، از نیمه شب چهارشنبه آغاز شد.

آغاز اجرای نخستین تحریم اروپا علیه واردات انرژی از روسیه

به گزارش ممتاز نیوز، با پایان مهلت چهار ماهه برای قراردادهایی که مربوط به پیش از اعلام تحریم‌ها بودند، نخستین ممنوعیت اتحادیه اروپا علیه واردات انرژی از روسیه در واکنش به جنگ مسکو در اوکراین، فعال شد.

سخنگوی کمیسیون اروپا اعلام کرد دهم اوت، پایان مهلت تعیین شده برای واردات زغال سنگ از روسیه بود و معافیت بیشتری اعمال نخواهد شد.

این بازوی اجرایی اتحادیه اروپا اعلام کرد این ممنوعیت، ضربه سختی به روسیه خواهد زد زیرا این بلوک بزرگترین واردکننده زغال سنگ روسیه به شمار می‌رود و در نتیجه، این کشور، حدود هشت میلیارد یورو (۸.۳ میلیارد دلار) ضرر خواهد بود.

با این حال، خود اتحادیه اروپا هنوز نتوانسته است خود را با وضعیت جاری تطبیق دهد. این بلوک برای ۴۵ درصد از واردات زغال سنگ، به روسیه وابسته بوده است و آلمان، لهستان و هلند، بزرگترین خریداران زغال سنگ روسیه بوده‌اند. طبق آمار اندیشکده بروژل، تقریبا ۷۰ درصد از زغال سنگ حرارتی که برای تولید نیرو به مصرف می‌رسد، از روسیه وارد می‌شود.

بر اساس گزارش رویترز، اجرای ممنوعیت علیه واردات زغال سنگ از روسیه، تامین زغال سنگ را با محدودیت بیشتری مواجه کرده و مصرف کنندگان اروپایی را ناچار می‌کند همزمان با کاهش عرضه گاز روسیه و دورنمای کمبود شدید انرژی در زمستان، در جست و جوی منابع تامین دیگری باشند.

آژانس فیچ پیش بینی خود از قیمت زغال سنگ حرارتی آسیا در سال میلادی جاری و پس از آن را بالا برده و پیش بینی کرده است میانگین قیمت زغال سنگی که در بندر نیوکاسل استرالیا بارگیری می‌شود، امسال به ۳۲۰ دلار در هر تن می‌رسد و در فاصله سال ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۶، میانگین قیمت آن ۲۴۶ دلار خواهد بود که به ترتیب بالاتر از پیش بینی قبلی ۲۳۰ دلار و ۱۵۹ دلار است.

قیمت زغال سنگ آسیا اوایل سال میلادی جاری پس از آغاز جنگ در اوکراین که به محدودیت عرضه در بازار دامن زد، به رکورد بالایی صعود کرد. نمودارهای بازار معاملات آتی زغال سنگ نشان می‌دهد که قیمت‌های بالا همچنان ادامه خواهند داشت. قیمت قرارداد دسامبر ۲۰۲۶ زغال سنگ نیوکاسل، ۲۳۳ دلار و ۱۵ سنت در هر تن است که ۱۱۱ دلار و ۱۵ سنت در ابتدای امسال و ۸۰ دلار و ۸۰ سنت در ابتدای سال ۲۰۲۲ است.

انتهای پیام/

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.