آغاز بهره برداری از سد گتوند در خرداد ماه ۹۱

به گزارش ایرنا از پایگاه خبری وزارت نیرو، ‘مجید نامجو’ یکشنبه شب در نشست مشترک مدیران وزارت نیرو با رییس و اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی، سال ۹۰ را به عنوان سالی پر فراز و نشیب برای وزارت نیرو نام برد و گفت: در این سال، دستاوردهای بزرگی برای بخش آب کشور حاصل شد.

وی، استفاده ۱۲ هزار میلیارد ریالی از مواد ۱۰ و ۱۲ قانون بودجه را از جمله این دستاوردها بویژه در بخش تامین آب کشاورزی عنوان کرد و افزود: در سال گذشته همچنین حدود پنج هزار میلیارد ریال از ظرفیت ماده ۳۶ قانون بودجه برای سد گتوند به منظور تهاتر با قرارگاه خاتم الانبیاء استفاده شد که این دستاوردها با همکاری و تعامل وزارت نیرو با نمایندگان مجلس حاصل شده است.

وی سپس فروش گسترده اوراق مشارکت به منظور تامین منابع مالی پروژه های صنعت آب و برق را به عنوان یکی از فعالیت های ویژه وزارت نیرو در سال گذشته خواند و گفت: سال گذشته در مجموع بیش از ۲۰ هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت در بخش آب در وزارت نیرو به فروش رسید.

وزیر نیرو با اشاره به مصوبه بند دو قانون بودجه در سال گذشته اظهار داشت: مازاد درآمدهای نفتی کمک زیادی به بخش آب کشور کرده است و بیش از دو هزار روستا از این طریق آبرسانی شد.

وی همچنین از اعتبار تخصیص یافته به ساماندهی آب های مرزی، آبرسانی به قم و سد کمال صالح به عنوان دستاوردهای بزرگ تعامل میان دولت و مجلس در سال گذشته یاد کرد.

وزیر نیرو همچنین از آغاز عملیات اجرایی سد بختیاری در آینده نزدیک به عنوان یکی از طرح های بزرگ در سال جاری یاد کرد و گفت: با استفاده از ظرفیت های ماده ۳۳ و قرار دادن اموال وزارت نیرو در اختیار پیمانکار، منابع مالی این طرح بزرگ تامین می شود.

وی با قدردانی از حمایت های رییس و اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس، گفت: دولت در سال پایانی خدمت خود نیاز به حمایت بیشتری از سوی مجلس دارد و حضور اعضای کمیسیون کشاورزی در این نشست، می تواند کمک فراوانی به بخش آب کشور باشد.

وی با اشاره به توانایی های نمایندگانی که در دور جدید مجلس شورای اسلامی رای نیاورده اند، گفت: با توجه به تخصص این افراد به ویژه در بخش آب کشور، وظیفه خود می دانیم که از آنان در وزارت نیرو استفاده شود.

نامجو افزایش دو میلیون هکتاری سطح زیرکشت زمین های کشاورزی را یکی از زیر مجموعه های این طرح دانست و گفت: کار گروهی ویژه برای این کار تعریف شده و اختیار ویژه ای نیز به استانداران داده شده است و امیدواریم این کار به خوبی پیش برود.

وی در خصوص اجرای شبکه های اصلی، گفت: در زمان کنونی وزارت نیرو در این دو شبکه حدود ۵/۱ میلیون هکتار از برنامه جلوتر است و اکنون تدابیری اندیشیده شده است که وزارت نیرو در شبکه های سه و چهار (فرعی) هم مشارکت کند، اما مهمترین بحث این طرح ها موضوع تامین اعتبار است.

به گفته وزیر نیرو، در زمان کنونی بسته ای با بیش از ۱۰ میلیارد دلار اعتبار با چینی ها توافق شده است تا از فاینانس چین استفاده و شبکه های آبیاری و زهکشی پایین سدها انجام شود و رییس جمهوری نیز به شدت در حال پیگیری این موضوع است.

وی سپس در خصوص انتقادهای مطرح شده در رابطه با صدمه به محیط زیست در طرح شیرین سازی و انتقال آب از خزر به ایران مرکزی، گفت: بحث های زیست محیطی از جمله بحث های مهمی بوده که در اجرای این طرح مورد توجه قرار گرفته است و لوله های انتقال آب از مسیرهایی عبور می کند که پیش از این لوله های نفت از آنجا عبور کرده است.

نامجو بخش عمده ای از منابع مالی تامین کننده این طرح بزرگ را فروش سهام عنوان کرد و گفت: این سهام به قرارگاه خاتم الانبیاء به عنوان پیمانکار طرح واگذار می شود.

وی همچنین مشاور طرح را شرکت مهاب قدس به عنوان برترین مشاور بخش آب کشور معرفی کرد و گفت: مطالعات فنی طرح نیز به پیمانکار واگذار شده است.

نامجو اظهار داشت: در زمان کنونی در بخش آب کشور، ۹۰۰ هزار میلیارد ریال پروژه در دست اجرا وجود دارد که تامین مالی این پروژه ها مستلزم همکاری نزدیک دولت و مجلس است.

اقتصام**۲۰۲۴**۱۵۹۴

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۰۹۳۰۴۳


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.