آغاز بی‌سروصدای جشنواره موسیقی نواحی

۳۰اردیبهشت،

موسیقی > جشنواره– گروه ادب و هنر:
سرانجام هشتمین جشنواره موسیقی نواحی در سکوت کار خودش را آغاز کرد.

جشنواره موسیقی نواحی بنا به نقل از مدیران و مسئولان موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از مهم‌ترین جشنواره‌های موسیقی محسوب می‌شود و حالا برگزاری این جشنواره پس از وقفه‌ای یکساله با چراغ خاموش آغاز به‌کار کرده است.

هشتمین جشنواره موسیقی نواحی امسال با انتشار یافتن دیرهنگام فراخوان و مهلت اندک برای ارسال درخواست شرکت در جشنواره مواجه شد و قبل از آن محمدرضا درویشی از سمت دبیری جشنواره موسیقی نواحی ایران کنار گذاشته شد. البته بهمن کاظمی در مقام دبیر جشنواره که از اسفندماه به گروه تازه جشنواره موسیقی نواحی ملحق شد، از کمبود جشنواره و کاهش ۴۰درصدی بودجه نسبت به دوره قبل خبر داد.

برگزاری جشنواره موسیقی نواحی ایران مهم‌ترین فعالیت دفتر موسیقی ارشاد به‌شمار می‌رود که از سال۸۳ به همت علی مرادخانی که مدیریت وقت مرکز موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد را برعهده داشت برپا شد و تا ۶ دوره محمدرضا درویشی دبیری این جشنواره را برعهده داشت که ششمین دوره آغاز سکوت این جشنواره بود تا سال۹۰ که طلسم هفتمین دوره آن به شکلی مستقل از جشنواره موسیقی فجر با تأخیری بسیار با دبیری جهانگیر نصر اشرفی شکسته شد. در همان زمان نصر اشرفی از برنامه‌ریزی ۳ساله دوره آتی خبر داد. هرچند که نصر اشرفی دیگر دبیری این جشنواره را برعهده نگرفت اما خبرهای بعدی حکایت از دبیری محمدرضا درویشی داشت. سال قبل او حکم خود را از محمد میرزمانی مدیرکل وقت دریافت کرد و حتی از عدم‌برگزاری این جشنواره در سال۹۱ به‌منظور ارتقای کیفیت دفاع کرد. با این حال او تصمیم گرفته که دربارهٔ استعفای خود سکوت کند.همچنین حمید شاه‌آبادی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سبب برکناری او عدم برگزاری جشنواره موسیقی نواحی به شکل بین‌المللی و کمبود مالی اعلام کرده‌است.

همچنین کناره‌گیری محمدرضا درویشی و جایگزینی بهمن کاظمی که به‌گفته خود ۱۹سال با دفتر موسیقی همکاری نکرده‌است، شکل دیگری به جشنواره داده است. در حاشیه برگزاری هفتمین جشنواره موسیقی نواحی ایران معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با خبرنگاران به گفت‌وگو نشست و از آغاز به‌کار دبیرخانه جشنواره موسیقی نواحی به‌مدت ۳سال در کرمان خبر داد و علی ترابی که آن زمان سرپرستی دفتر موسیقی را برعهده داشت، اعلام کرد برنامه‌ریزی ما برای ۳سال آینده بسیار کلی است و معطوف به دبیر برگزار‌کننده نخواهد بود؛ بر این اساس هر دبیری که برای دوره‌های آتی انتخاب شود در چارچوب برنامه‌ریزی ۳ساله ما قرار خواهد گرفت. به‌نظر می‌رسد که این تصمیم به مرور زمان مشمول فراموشی شده‌است چرا که کاظمی در نشست خبری این جشنواره اعلام کرد: قرار نیست ما سیاست تغییرکرده را دنبال کنیم. همچنین در این دوره برخلاف دوره‌های قبل انجمن موسیقی که بازوی اجرایی دفتر موسیقی است هیچ نقشی در برگزاری این دوره ندارد و به‌نظر می‌رسد که تلاش خود را برای برگزاری بهتر و باکیفیت جشنواره موسیقی جوان انجام داده است. از سوی دیگر در این دوره، هادی منتظری که دبیر علمی این دوره از جشنواره را برعهده دارد در نشست خبری هشتمین جشنواره موسیقی نواحی در ۲۲ اردیبهشت‌ماه از حضور هنگامه اخوان، هوشنگ جاوید و خودش به‌عنوان هیأت انتخاب جشنواره خبر داد. اما هوشنگ جاوید که همواره حضوری فعال در برنامه‌ها و جشنواره‌های دفتر موسیقی دارد، حضورش را در هیأت انتخاب جشنواره موسیقی نواحی رد کرد. او ضمن رد هیچ‌گونه نقشی در جشنواره اعلام کرد که انتخاب اثر برعهده بهمن کاظمی بوده و او با برگزار‌کنندگان جشنواره بر سر مسائل اقتصادی و حق‌الزحمه‌های جشنواره به توافق نرسیده‌است.

اگر برگزار‌کنندگان بیست‌و‌هشتمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر در سال قبل به این نتیجه رسیدند که نشست‌های تخصصی با استقبال مخاطب مواجه نمی‌شود و به همین سبب نمایش فیلم مستند-موسیقی را جایگزین بخش نشست‌های تخصصی کردند که با استقبال خوب مخاطبان هم مواجه شد، اما به‌نظر می‌رسد که برگزار‌کنندگان جشنواره موسیقی نواحی تصمیم ندارند که از تجربیات ارزشمند دیگران استفاده کنند. به همین سبب در این دوره از جشنواره با وجود کمبود مالی، ۴نشست تخصصی برگزار می‌شود. «جنگ‌نامه‌های سنتی و مدرن از افسانه‌های کهن ایرانی تا جنگ‌های قدرت‌های بزرگ در قرن۲۱» با حضور محمدرضا آزاده‌فر و «نگاهی اجمالی بر شاهنامه‌خوانی قوم لر» با شرکت پیمان بزرگ‌نیا، ۲ نشست روز اول این جشنواره است که ساعت۱۸ در سالن رودکی برگزار خواهد شد. نشست‌های «روش همانندسازی در انتوموزیکولوژی» با تأکید بر نمونه موردی سوگواری‌های حماسی در مناطق «لرنشین و کردنشین» با حضور بهمن کاظمی و «بیت‌خوانی حماسی کردستان» با حضور صلاح خضری نیز دوشنبه ۳۰اردیبهشت ساعت۱۸ در سالن رودکی میزبان علاقه‌مندان است.


RSS
منبع:همشهری
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.