آغاز تولید گاز از فاز ۱۵ و ۱۶ پارس‌جنوبی تا ۱۰۰ روز آینده

موسی سوری در گفتگو با مهر درباره آخرین وضعیت آغاز تولید زودهنگام گاز طبیعی از فاز ۱۵ و ۱۶پارس جنوبی با بیان اینکه بر اساس برنامه پیمانکاران تولید گاز در پالایشگاه‌های این دو فاز تا آبان ماه امسال آغاز می شود، گفت: در سالجاری بخش فراساحلی فازهای ۱۲، ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبی هم در مدار بهره برداری قرار می گیرد.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس درباره برنامه جبرانی برای تسریع در عملیات حفاری فاز ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی، اظهار داشت: در حال حاضر به منظور حفاری بخش دریایی فاز ۱۵ و ۱۶ به طور همزمان ۲ دستگاه جک آپ دریایی مشغول به کار هستند.

 

این مقام مسئول با یادآوری اینکه حتی در صورت تکمیل چاه‌های دریایی فاز ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی تدابیری برای تامین گاز مورد نیاز پالایشگاه ساحلی این مگا پروژه گازی اندیشیده شده است، بیان کرد: در صورتی‌که چاههای فازهای ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی امسال تولیدی نشوند، برای تأمین خوراک و راه‌اندازی نهایی پالایشگاه از گاز سایر فازهای در دست بهره‌ برداری استفاده خواهد شد.

 

راه اندازی سکوهای دریایی فاز ۱۵ و ۱۶پارس جنوبی

 

وی با تاکید بر اینکه امسال چاه‌های دریایی فاز ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی مطمئنا تولیدی خواهند شد، تصریح کرد: در شرایط فعلی مهمترین مشکل توسعه این دو فاز گازی در بخش فراساحلی آن است.

 

سوری با بیان اینکه در حال حاضر ساخت دو سکوی گاز دریایی فاز ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی به شرکتهای صف و ایزوایکو واگذار شده است، تبیین کرد: بر اساس وعده‌های این دو پیمانکار فراساحلی قرار شده تا زمستان سالجاری سکوهای گازی این دو فاز پارس جنوبی در آبهای خلیج فارس نصب و راه‌اندازی شود.

 

مدیرعامل شرکت نفت و گاز با اعلام اینکه در شرایط فعلی مشکلان مالی این پیمانکاران برای ساخت سکوهای گازی مرتفع شده است، تبیین کرد: با حل مشکل سکوها، همین امسال در ماه‌های پایانی سالجاری تولید گاز از چاه‌های دریایی فاز ۱۵ و ۱۶ این میدان مشترک گازی آغاز خواهد شد.

 

به گفته این مقام مسئول بر اساس برنامه تدوین شده تولید زبودهنگام گاز از فاز ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی با ۷ حلقه چاه کلید می خورد تا امکان انتقال حدود ۴۸۰ تا ۵۰۰ میلیون فوت مکعب گاز به پالایشگاه‌های ساحلی فراهم شود.


تولید گاز از فازهای ۳۵ماهه پارس جنوبی تا خرداد ۹۲

 

به گزارش مهر، وی در ادامه در خصوص توسعه ۳۵ ماهه فازهای پارس جنوبی، توضیح داد: با توجه به پیشرفت اجرایی این فازهای حداقل تولید گاز از چهار فاز ۱۳، ۲۲ تا ۲۴ پارس جنوبی تا خرداد ماه سال آینده اغاز خواهد شد.

 

سوری با یادآوری اینکه شواهد نشان می‌دهد که این اتفاق افتادنی است و دور از دسترس نیست، اعلام کرد: در حال حاضر ساخت پالایشگاه گاز خشکی فاز ۲۲ تا ۲۴ پارس جنوبی به ۶۵ درصد رسیده استو  در فاز ۱۳ هم پیشرفت اجرایی پالایشگاه به مرز ۶۰ درصد رسیده است.

 

به گفته این مقام مسئول هم اکنون پیشرفت اجرایی کل پروژه سه فاز ۲۲، ۲۳ و ۲۴ پارس جنوبی در مجموع از ۵۰ درصد عبور کرده و کل پروژه فاز ۱۳ نیز به مرز ۴۵ درصد پیشرفت فیزیکی رسیده است.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.