آغاز تولید ۳۵واکسن ایرانی و تولید صد قلم ماده اولیه دارو

فروردین ۱۴۰۳

ممتاز نیوز : پرویز اولیایی در حاشیه چهاردهمین کنگره بین‌المللی میکروب‌شناسی در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: طرح ملی تولید واکسن‌های عفونی در شورای عالی تحقیقات و فناوری به تصویب رسیده که این طرح شامل ۱۵ واکسن مرتبط با بیماری‌های عفونی انسان و ۲۰ واکسن عفونی دام، طیور و آبزیان است که فاز ابتدایی آن به تأیید شورا رسیده و فاز عملیاتی آن مجوز فعالیت را دریافت کرده است.

به گزارش ممتاز نیوز به نقل از فارس ؛ وی از جمله واکسن‌های تولید شده در این طرح را واکسن‌های سه‌گانه سرخک، اوریون و سرخچه عنوان کرد و گفت: واکسن مالاریا، آنفلوآنزا، هپاتیت E و واکسن‌های پنجگانه نیز در این طرح تولید می‌شود.

اولیایی گفت: با اجرای این طرح تمام این واکسن‌ها گواهینامه بین‌المللی می‌گیرند و به خارج از کشور صادر می‌شوند. ظرف ۳ سال آینده نتایج این طرح به بهره‌برداری می‌رسد که در بعضی از آنها در فاز آزمایشی، بعضی در فاز غیرصنعتی و بعضی نیز در فاز صنعتی به بهره‌برداری می‌رسند.

وی صرفه‌جویی ارزی تولید این واکسن‌ها را بسیار بالا دانست و گفت: در تولید واکسن توجیه اقتصادی مطرح نیست بلکه تأمین امنیت و سلامت مردم مورد نظر است تا در صورتی که تحریم‌ها اعمال شود امنیت و سلامت مردم به خطر نیفتد.

* تولید صد قلم ماده اولیه دارو

رئیس مرکز توسعه و هماهنگی تحقیقات وزارت بهداشت از تولید صد قلم ماده اولیه مورد نیاز برای تحقیقات و آزمایشات علوم زیستی خبر داد و گفت: فهرست این داروها تهیه شده است و برای آن صد میلیارد تومان اعتبار پیشنهاد شده است.

وی گفت: تولید این داروها تا ۵ سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

* تولید سه قلم آنتی‌بیوتیک پرمصرف

اولیایی همچنین از طرح کلان ملی در تولید آنتی‌بیوتیک خبر داد و گفت: در این طرح سه قلم آنتی‌بیوتیک پرمصرف تولید می‌شود.

وی تصریح کرد: برای این طرح ۱۰ میلیارد تومان اعتبار پیش بینی شده که با کمک دانشگاه علوم پزشکی تهران و در بازه زمانی سه ساله دانش تولید آن را به دست خواهیم آورد.

health Rss :salamatnews.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.