آغاز جشنواره و نمایشگاه هنری توانیابان هنرمند

دومین جشنواره و نمایشگاه هنری توانیابان هنرمند(همام) عصر جمعه با حضور محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در موسسه فرهنگی و هنری صبا گشایش یافت.

آغاز جشنواره و نمایشگاه هنری توانیابان هنرمند

به گزارش ممتاز نیوز، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پس از افتتاح دومین نمایشگاه وجشنواره هنری همام، از بخش های مختلف این رویداد هنری بازدید و در جریان روند برگزاری آن قرار گرفت.

وی همچنین در حاشیه بازدید از نمایشگاه، آثار توانیابان را بسیار عالی و با کیفیت بالا توصیف کرد و گفت، این هنرمندان برای خلق این آثار زحمات فراوانی متحمل شده اند.

اسعاعیلی بر ضرورت حمایت و کمک و همراهی بر هنرمندان توانیاب تاکید کرد.

دبیر دومین جشنواره هنری همام نیز در این بازدید با اشاره به ارائه ۲۴۰ اثر منتخب توانیابان در این جشنواره و نمایشگاه گفت: بسیاری از توانیابان در جشنواره‌های عمومی شرکت و آثار خود فارغ از معلولیت مورد قضاوت قرار می‌گیرند و در بسیاری از مواقع نیز آنها توانسته‌اند رتبه‌های چشمگیری را به دست آورده‌اند، اما جشنواره‌ای که ویژه افراد توانیاب برگزار شود و به ویژگی‌ها و محدودیت‌های جسمی و حرکتی آنها توجه شود را کمتر شاهد بودیم که همین ضرورت زمینه‌ساز برگزاری چنین جشنواره‌ای شد.

169486135

محمدرضا مشهدی ادامه داد: در همین راستا پس از برگزاری اولین دوره جشنواره و مشاهده پتانسیل قوی در توانیابان، هیئت برگزاری و شورای سیاست‌گذاری همام به این نتیجه رسید که این جشنواره به‌صورت دوسالانه برگزار شود تا هنرمندان توانیاب بتوانند برای دو سال آینده برنامه‌ریزی و فرصت کافی برای ارائه آثارشان داشته باشند.

دریافت ۳ هزار اثر در دبیرخانه جشنواره همام
وی افزود: بر همین اساس از طریق بانک اطلاعاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها، سازمان بهزیستی و خیریه امام رضا(ع) فراخوان جشنواره به‌تمامی توانیابان ارسال و از طریق رسانه‌های جمعی نیز اطلاع‌رسانی شد که درمجموع دبیرخانه همام سه هزار اثر شامل ۳۳ اثر موسیقی و بقیه در بخش‌های مختلف هنرهای تجسمی و صنایع‌دستی را دریافت کرد که در نهایت پس از سه مرحله داوری ۲۴۰ اثر برای نمایش در نمایشگاه انتخاب شدند و تعدادی از آثار نیز به بخش فروشگاه عرضه محصولات راه پیدا کردند و در معرض فروش قرار خواهندگرفت.

به گفته دبیر جشنواره همام، از نکات قابل توجه این جشنواره دریافت آثار توانیابان از استان‌ها و شهرهای مختلف کشور است، به گونه‌ای که آثاری از استان‌های تهران، البرز، سیستان و بلوچستان، گیلان، مازندران، همدان، اصفهان، خراسان رضوی، شمالی و جنوبی، یزد، کرمانشاه، خوزستان، لرستان، هرمزگان، فارس، مرکزی، قم، آذربایجان غربی،آذربایجان شرقی و زنجان به جشنواره راه‌یافته است.

169486163

برپایی نمایشگاه آثار برگزیده و برگزاری ۸ کارگاه آموزشی
دبیر دومین جشنواره همام ادامه داد: برگزاری جشنواره تا ۱۰ اسفند ماه ادامه دارد و علاقه‌مندان از ۶ اسفند ماه ساعت ۱۱ تا ۲۰ می‌توانند با مراجعه به نگارخانه آینه موسسه فرهنگی هنری صبا واقع در خیابان ولی‌عصر چهار راه طالقانی، خیابان برادران مظفر شماره ۱۲۵ از آثار به نمایش درآمده بازدید کنند.
مشهدی افزود: برگزاری هشت کارگاه آموزشی در خلال جشنواره برای ارتقای توان هنری توانیابان از دیگر برنامه‌های متولیان این جشنواره است و همچنین  همه افرادی که آثارشان به بخش نمایشگاه راه پیدا کرده است با یک همراه در تهران استقرار یافته که هزینه‌های اقامت آنها را جشنواره عهده‌دار خواهد شد.

نمایش آثار برگزیده در کشورهای آلمان، فرانسه و ژاپن
به گفته وی پیش‌بینی‌شده که نمایشگاه آثار برگزیده با هماهنگی سازمان ارتباطات اسلامی در آلمان، فرانسه و ژاپن نیز برگزار شود و همچنین سه اثر برگزیده و یا هنرمندان سه اثر برتر نیز به اکسپوهای هنری بین‌المللی اعزام شوند.

دبیر جشنواره همام در بخش دیگری از سختان خود، تبدیل جشنواره به یک المپیاد هنری گسترده با حضور هنرمندان توانیاب از رشته‌های مختلف سینما، تئاتر، موسیقی و … از اهداف و برنامه بلندمدت جشنواره همام عنوان کرد و گفت: متولیان جشنواره فوق در تلاشند با برپایی چنین جشنواره‌هایی مدیران تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز را بر آن دارند تا وقتی با یک اثر قابل ستایش هنری در این جشنواره مواجه می‌شوند و در کنار آن اثر، هنرمند قطع نخایی را می‌بینند که با دهان خودش این اثر را خلق کرده است، یا کسی که به دلیل ناتوانی دست، با پاهای خود یک اثر هنری ارزشمند را خلق کند این تلنگر جدی‌تر به آنها زده شود که برای زندگی راحت‌تر و مستقل‌تر این افراد قدم بردارند و کار بیشتری انجام دهند.
گفت وگوی صمیمانه و بدون هماهنگی و بی واسطه هنرمندان توانیاب با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، عکس های یادگاری و سلفی، وی ارائه درخواست های کتبی و شفاهی از وی از جمله حاشیه های این بازدید بود.

گفتنی است فرشاد مهدی پور معاون مطبوعاتی و اطلاع رسانی و محمود سالاری معاون امور هنری وزیر در این مراسم محمد مهدی اسماعیلی را همراهی کردند.

انتهای پیام/

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.