آغاز دو خطه کردن ۱۵۰۰ کیلومتر خطوط ریلی در کشور

عملیات دو خطه کردن بیش از ۱۵۰۰ کیلومتر از خطوط ریلی کشور با هدف رونق اقتصادی و افزایش سهم راه‌آهن در جابه‌جایی کالا و مسافر به زودی آغاز می‌شود.

طالب زارع – قائم مقام راه‌آهن – با اعلام این خبر اظهار داشت: در آینده نزدیک ۱۰ هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت از سوی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران منتشر خواهد شد که نقش بسزایی در تسریع روند دوخطه شدن خطوط موجود راه‌آهن کشور خواهد داشت.
به گفته زارع دوخطه شدن خطوط راه‌آهن، موجبات تقویت ظرفیت باری کشور را فراهم خواهد آورد.
وی با تأکید بر اینکه صنعت حمل‌و ‌نقل ریلی کشور بعد از برنامه چهارم توسعه، سرعت شتابانی به خود گرفته است، افزود: با گذشت یک قرن از فعالیت این صنعت، راه‌آهن با قدرت تحریم‌ها را پشت سر گذاشته و امروز ظرفیت‌های خوبی در این حوزه ایجاد شده است.
به گفته زارع در این راستا خصوصی‌سازی و چابک‌سازی راه‌آهن با جدیت دنبال می‌شود و بر این اساس تا به امروز ۱۰۰‌ درصد ناوگان مسافری و بیش از ۹۵ درصد ناوگان باری به بخش خصوصی واگذار شده است.
قائم‌ مقام راه‌آهن با تاکید بر اینکه در حال‌حاضر ۲۷ شرکت فعال خصوصی در ناوگان ریلی کشور درحال فعالیت است، گفت: متناسب با خصوصی‌سازی و واگذاری مالکیت‌ها به بخش خصوصی شاهد کاهش ۷۵‌درصدی پست‌های ستادی و به طور متوسط کاهش ۴۰‌ درصدی نیروی انسانی در شبکه ریلی کشور هستیم.
قائم ‌مقام راه‌آهن تصریح کرد: نیروهای انسانی مذکور در راستای تقویت بخش ریلی خصوصی از بدنه دولتی خارج شدند و با پیوستن به شرکت‌های خصوصی گام موثری در جهت تقویت حضور بخش غیر‌دولتی راه آهن برداشته شد.
زارع همچنین با اشاره به اینکه در طول سال گذشته در بخش جاده‌ای بیش از ۲۰ هزار نفر در سوانح جان خود را از دست داده‌اند، افزود: این در حالی است که آمار تلفات در حوزه ریلی تنها ۵۸ نفر بوده است که نشان از ایمنی ناوگان حمل‌ و نقل ریلی دارد.


پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد آنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.