آغاز طرح جایگزینی ۲۵ هزار وانت فرسوده از امروز

معاون نوسازی ناوگان حمل و نقل خبر داد:

آغاز طرح جایگزینی ۲۵ هزار وانت فرسوده از امروز

عصر خودرو : معاون نوسازی ناوگان ستاد حمل و نقل و مدیریت سوخت کشور از آغاز طرح ثبت نام جایگزینی ۲۵ هزار دستگاه وانت فرسوده با همکاری شرکت ایران خودرو و بانک تجارت از امروز خبر داد و گفت: این طرح به مدت سی روز کاری ادامه خواهد داشت و در صورت تکمیل ظرفیت سایت ثبت نام بسته می‌شود.

به نقل از ایسنا، امیررضا رجبی روز شنبه با تشریح نحوه ثبت نام در این طرح گفت: این ثبت‌نام برای جایگزینی ۲۵ هزار وانت فرسوده است که از امروز آغاز می‌شود و با همکاری بانک تجارت تسهیلات معادل ۷ میلیون تومان برای متقاضیانی که خودرو آنها مشمول این طرح می‌شود پرداخت خواهد شد.
وی افزود: این تسهیلات با نرخ ۱۵ درصد و باز پرداخت ۵ ساله به متقاضیان پرداخت می‌شود و بر اساس بخشنامه بانک مرکزی شعب بانک تجارت موظفند با یک ضامن این وام را به متقاضیان پرداخت کنند.
به گفته رجبی این طرح جایگزینی شامل وانت‌های مدل ۱۳۵۶ تا ۱۳۷۶ می‌شود.
وی ادامه داد: شرایط خودروهای فرسوده مشمول طرح جایگزینی داشتن گواهینامه تسجیل راهور ناجا (دارای VIN)، سند قطعی بنام مالک خودرو فرسوده یا داشتن وکالت بلاعزل از مالک و شرط پذیرش خودرو در مراکز اسقاط و استفاده از تسهیلات جایگزینی است.
معاون نوسازی ناوگان ستاد حمل و نقل و مدیریت سوخت کشور گفت:‌ ثبت‌نام از امروز آغاز می‌شود و به مدت ۳۰ روز ادامه خواهد داشت و متقاضیان می‌توانند از طریق نمایندگی‌های مجاز شرکت ایران خودرو نسبت به ثبت‌نام اقدام کنند.
وی تاکید کرد: با توجه به اینکه ثبت‌نام تنها در نمایندگی‌های مجاز ایران خودرو انجام می‌شود متقاضیان از مراجعه به سایر مراکز که با نصب پرده‌ اقدام به اینگونه ثبت‌نام‌ها می‌کنند خودداری کنند چرا که سازمان نوسازی ناوگان هیچگونه مسئولیتی را در قابل اینگونه مراکز ندارد.
معاون نوسازی ناوگان ستاد حمل و نقل و مدیریت سوخت کشور ادامه داد: پس از انجام ثبت‌نام طرح فراخوان خودروها برای مراکز اسقاط انجام می‌شود و پس از انجام اقدامات مربوط به اسقاط و تشکیل پرونده در بانک عامل، تسهیلات به این افراد اعطا خواهد شد و می‌توانند از طریق شرکت ایران خودرو وانت پیکان جایگزین را تحویل بگیرند.
وی با بیان اینکه در حال حاضر ۴۰۰ هزار دستگاه وانت فرسوده بالای ۱۵ سال سن در کشور وجود دارد ابراز امیدواری کرد که با اجرای این گونه طرح‌ها بتوان خودروهای فرسوده بیشتری را از رده خارج کرد.
معاون نوسازی ناوگان ستاد حمل و نقل و مدیریت سوخت کشور عنوان کرد: برابر مقررات هر متقاضی فقط یکبار حق استفاده از تسهیلات جایگزینی خودروهای فرسوده را دارد ضمن آنکه علاوه بر طرح جایگزینی، همچنان طرح نقدی وانت‌های فرسوده نیز در حال اجراست و متقاضیان می‌توانند با ثبت‌نام خودرو خود را به مراکز اسقاط تحویل داده و قیمت اسقاط آن را دریافت کنند.
وی در پاسخ به ایسنا درباره اجرای طرح جایگزینی موتورسیکلت‌ها نیز گفت: پیش از این حدود شش هزار موتورسیکلت با همکاری سازمان محیط زیست و در قالب کمک بلاعوض اجرا شد اما با توجه به اینکه تامین منابع آن به صورت بلاعوض سخت است در حال حاضر برنامه خاصی را برای موتورسیکلت‌ها نداریم.
معاون نوسازی ناوگان ستاد حمل و نقل و مدیریت سوخت کشور ادامه داد با توجه به اینکه مسئولان معتقدند که طرح جایگزینی موتورسیکلت‌ها باید با موتورسیکلت‌های برقی باشد در حال حاضر برنامه خاصی برای جایگزینی موتورسیکلت‌ها از طریق ستاد نوسازی ناوگان وجود ندارد. اما امیدواریم بتوانیم موتورسیکلت‌های فرسوده را نیز در طرح جایگزینی قرار دهیم.
وی با اشاره به طرح جایگزینی مینی‌بوس‌های فرسوده نیز گفت: با یارانه‌ای که دولت و شهرداری ارائه کرد تعدادی از مینی‌بوس‌های فرسوده شهر تهران را از رده خارج کردیم و شهرهای مشهد و تبریز نیز اعلام آمادگی کردند تا با پرداخت یارانه مینی‌بوس‌های فرسوده آنها نیز نوسازی شود.
رجبی ادامه داد: درباره اتوبوس‌های برون شهری نیز سال گذشته حدود ۲۵۰۰ دستگاه اتوبوس فرسوده برون شهری در قالب این طرح جایگزین شد و امیدواریم مجدد بتوانیم این طرح را برای اتوبوس‌های برون شهری اجرایی کنیم.
معاون نوسازی ناوگان ستاد حمل و نقل و مدیریت سوخت کشور همچنین درباره اینکه گفته می‌شود امسال هیچ تاکسی نوسازی نشده است نیز گفت: با توجه به اینکه در خصوص تامین قطعات و رعایت استانداردها این اتفاق صورت نگرفته بود به طور مستقیم بر فرایند نوسازی تاکسی‌ها تاثیر گذاشت اما توافقاتی صورت گرفته که در شش ماهه دوم سال تکلیف تاکسی‌های فرسوده مشخص شود.
به گفته وی در حال حاضر چهار هزار و ۵۰۰ تاکسی بالای ۱۰ سال وجود دارد که حدود ۵ درصد تاکسی فرسوده تهران را شامل می‌شود و با توافقات خوبی که در خصوص رعایت استانداردها و شماره‌گذاری‌ها انجام شده بزودی نوسازی این تاکسی‌ها آغاز خواهد شد.
رجبی در پاسخ به این سوال که در ماه‌های اخیر قیمت خودروها افزایش یافته و به نظر می‌رسد که باید تسهیلات نیز افزایش یابد گفت: در طرح جایگزینی خودروهای فرسوده سقف تسهیلات ۳ میلیون تومان بیشتر از تسهیلات عادی بانک‌هاست و چنانچه این رقم افزایش پیدا کند قطعا در طرح‌های جایگزینی نیز مبلغ آن افزایش خواهد یافت.
معاون نوسازی ناوگان ستاد حمل و نقل و مدیریت سوخت کشور همچنین با اشاره به اینکه در اجرای طرح‌های جایگزینی خودروهای فرسوده فرهنگسازی مناسبی صورت گرفته است گفت: در طرح نقدی مینی‌بوس‌های فرسوده تا کنون ۹۰۰ دستگاه مینی‌بوس در این طرح شرکت کرده و ۳۰۰ دستگاه نیز تا کنون مراحل اسقاط را پشت سر گذاشته‌اند. همچنین این طرح درباره کامیون‌های فرسوده نیز انجام شده و تا کنون بیش از ۱۰۰ دستگاه کامیون به صورت نقدی در این طرح شرکت کردند.

شنبه ۱۸ شهریور   ۱۲:۴۵


منبع:عصرخودرو

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.