آغاز فصل تعیین بودجه نفتی/ پیش بینی های نفتی ۲۰۲۴ پر از ابهام

آذرجزایری: کمتر از ۴ماه به پایان سال میلادی باقی نمانده که خبر از تکاپوی کشورهای نفتی برای تعیین قیمت نفت در بودجه سال ۲۰۲۴ می رسد. برخی از نفتی های جهان نفت ۹۰ دلاری را برای بودجه خود در نظر دارند و برخی دیگر ترجیح می دهند بودجه را بر نفت پایین تری ببندند که ضریب ریسک آنها پایین بیاید.
دراین میان به نظر می رسد تعیین قیمت نفت در بدوجه سال ۲۰۲۴ باتوجه به وضعیت بازار و پیش بینی های ضد و نقیض کمی دشوارباشد و این احتمال قوت می گیرد که کشورهای نفتی این بار بودجه خود را بر نفتی ارزان تر و حتی بدون افزایش قیمت نسبت به سال ۲۰۱۲ ببندند تا شاید دچار سرنوشت روس ها نشوند.
اوایل سال میلادی ۲۰۱۲ خبررسید که روسیه در نظر دارد بودجه خود را برمبنای نفت ۱۱۵ دلاری ببندند و علی رغم گلایه کارشناسان این کشور نفت ۱۱۵ دلاری را در سبد بودجه ای خود قرارداد.
اواسط امسال با کسربودجه این کشور ناشی از بالابودن قیمت نفت در بدجه و کاهش بهای آن در بازارهای جهانی بالاخره این کشور مجبور به کاهش این رقم تا مرز ۹۲ دلار شد که البته هنوزهم به طور رسمی مصوب نشده است.
همین امر موجب اختلال هایی اقتصادی در دولت این کشور شد که در حال حاضر از آن به عنوان بحرانی جدی یاد می شود.

دراین بین نیجریه اولین کشوری است که برای سال ۲۰۲۴ پا جلو گذاشته و درنظردارد قیمت نفت در بودجه سال میلادی جدید را از همین روزها تعیین کند.
این کشور این روزها در پی آن است تا نفت را برمبنای بشکه ای ۷۵ دلار تعیین کند و نسبت به سال ۲۰۱۲ این رقم را تغییرندهد. این همان احتمالی است که ما از آن یاد می کنیم.
اما یش بینی ها در خصوص قیمت نفت در سال ۲۰۲۴ آنچنان متناقض است که برخی از کارشناسان پیش بینی قیمت نفت خام در این سال را دشوارتر از همیشه می دانند.
برخی از موسسات تاکید بر کاهش رشد تقاضای جهانی نفت در سال ۲۰۲۴ دارند و برخی دیگر معتقدند: تقاضا در این سال افزایش می یابد و به دلیل عدم سرمایه گذاری بر میادین نفتی توسط اوپک و غیراوپکی ها جهان با کمبود تقاضا مواجه می شود.
اگر از مشکلات ژئوپلتیک هم به سادگی عبور کنیم اما قطعا نمی توانیم از تاثیرروانی فشارهای بین المللی برنفت ایران چشم پوشی کنیم و این احتمال قوت می گیرد که روند صعودی قیمت ادامه داشته باشد.
برخی از موسسات به یقین از افزایش قیمت نفت تا مرکز ۱۳۲ دلار می گویند و برخی دیگر از کاهش قیمت نفت تا ۹۰ دلار اما یک چیز کاملا مشخص است نفت پایین تر از ۹۰ دلار نمی آید و این می تواند مبنایی برای کشورهای نفتی در جهت تعیین بودجه باشد.
۲۲۱۳۹

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.