آغاز مسافرت هیلاری کلینتون iبه الجزایر و بالکان

به گزارش تفسیری ممتازنیوز iبه نقل از خبر گزاری ایسنا در تاریخ دوشنبه ۸ آبان ۹۱،

afp2-7.jpeg

وزیر امور خارجه آمریکا امروز (دوشنبه) وارد الجزایر شد تا درخصوص حل بحران در کشور مالی iبه انجام مذاکراتی با مقام‌های این کشور بپردازد. مسافرت وی پیش از مسافرت iبه بالکان و پیوستن iبه رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا صورت گرفته است.

به گزارش تفسیری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، iبه نقل از خبرگزاری فرانسه، وزارت امور خارجه آمریکا اعلام نمود، هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه این کشور روز سه شنبه با عبدالعزیز بوتفلیقه، رئیس جمهوری الجزایر دیدار می‌کند. الجزایر کشوری است که مرز مشترک طولانی با مالی دارد.

مالی از وقت کودتای ماه مارس سال جاری میلادی که سبب سرنگونی دولت این کشور شد، با ناآرامی‌هایی مواجه شده و شبه‌نظامیان زمام امور بخش بسیاری از این کشور غرب آفریقا را iبه دست گرفته‌اند.

پس از آنکه کشورهای موریتانی و الجزایر اعزام نیرو iبه مالی را برای مقابله با شبه‌نظامیان افراطی در شمال این کشور رد نمودند، iبه برگزاری مذاکراتی برای دستیابی iبه یک راه‌حل سیاسی در مورد حل این بحران پرداخته‌اند.

القاعده در مغرب اسلامی، عامل نفوذ مشترک در میان شبه‌نظامیان مسلح بنیادگرای حاکم در شمال مالی است که سرچشمه آن در الجزایر است و در کشورهای منطقه‌ای از جمله موریتانی نیز فعالیت می‌کند.

شورای امنیت سازمان ملل متحد قطعنامه‌ای را در ۱۲ اکتبر سال جاری میلادی درخصوص مالی iبه تصویب رساند مبنی براینکه کشورهای غرب آفریقا را مجبور می‌کند تا iبه آمادگی‌ برای یک مداخله نظامی بین‌المللی سرعت بخشند که هدف از این امر بازپس گرفتن شمال مالی از شبه‌نظامیان با استفاده از یک ارتش متشکل از سه هزار نیروی نظامی است.

دولت کشورهای آمریکا و فرانسه اعلام نموده‌اند که آماده فراهم نمودن حمایت‌های لجستیکی برای این امر می باشند اما مستقیما iبه مداخله نظامی دست نمی‌زنند.

وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام نمود، هیلاری کلینتون پس از الجزایر iبه بوسنی و هرزگوین و همچنین صربستان و کوزوو مسافرت می‌کند تا منافع طولانی‌مدت آمریکا، تعهدات و حمایت از آینده کشورهای عضو بالکان را در جوامع اروپایی و اروپایی آمریکایی مورد بحث قرار دهد.

وزیر امور خارجه آمریکا آخرین بار در اکتبر سال ۲۰۱۰ میلادی iبه این سه کشور عضو بالکان مسافرت نموده بود؛ کشورهایی که پس از فروپاشی کشور یوگوسلاوی سابق و صربستان پدید آمده‌اند.

وی قرار است با کاترین آشتون، رئیس سیاست خارجه اتحادیه اروپا در بالکان دیدار کند.

در ادامه بیانیه وزارت امور خارجه آمریکا آمده است، در سارایوو، پایتخت بوسنی و هرزگوین، کلینتون و آشتون بر نیاز سریع رهبران این کشور درخصوص رسیدگی iبه منافع مردم بوسنی و هرزگوین و تحقق اصلاحات ضروری و عدم تغییر در تعهد جامعه بین‌الملل در مورد “پیمان صلح دایتون” تاکید می‌کنند.

پیمان صلح صلح دایتون در سال ۱۹۹۵ iبه کمک ایالت متحده آمریکا iبه امضا رسید و iبه جنگ بوسنی خاتمه داد.

وزارت امور خارجه آمریکا همچنین اعلام نمود، کلینتون و آشتون در کشورهای کوزوو و صربستان بار دیگر بر تصمیمات واشنگتن و اتحادیه اروپا درخصوص تکیه بر توافقات پیشین در دو کشور، پیشبرد مذاکرات و همچنین اقدامات قطعی برای دستیابی iبه عضویت در اتحادیه اروپا تاکید می‌کنند.

این درحالیست که معاون اول وزیر کوزوو مسافرت وزیر امور خارجه آمریکا iبه منطقه را مفهوم خاصی برای کوزوو خوانده است.

هیلاری کلینتون مسافرت خود را در کرواسی و آلبانی iبه اتمام می‌رساند.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.