آغاز پر حاشیه اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری/لاریجانی: اینکه ۲۰۰۰نفر ثبت نام کنند و ۵ نفر تایید صلاحیت شوند وهن است

۰۱م آذر ،

به گزارش خبرآنلاین، در این اصلاحیه برای سن و تحصیلات نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، سقف مشخصی تعیین شده است و مدیر و مدبر بودن آنها نیز نیازمند تایید ۲۰۰ نفر از نخبگان سیاسی و مذهبی است. عموم انتقادات نیز به همین موضوع مربوط بود.

مصطفی افضلی فرد نماینده اردبیل، در ادامه سلسله تذکرات نمایندگان در جلسه علنی صبح امروز، این اصلاحیه را مروج فرهنگ لابی​گری دانست و پرسید: چنین کاری در شان مجلس است؟

به گفته وی در ماده​ای از این طرح نوشته اند که تایید مدیر و مدبر بودن​ها، نافع نظر شورای نگهبان نیست؟ شما فکر کنید کسی را این نخبگان تایید کنند و بعد از این همه مشقت، شورای نگهبان او را تایید نکند! این سازوکار معیوب، جایگاه و شان مجلس را زیر سوال می​برد.

لاریجانی که این تذکر را نیز از جنس مخالفت گویی می​دانست، گفت: شما وقت بگیرید و به عنوان مخالف صحبت کنید. این موضوع چه ربطی به جایگاه مجلس دارد؟ اگر ۱۰۰ نفر از مجموع ۶-۷ هزار نفر مسئولی که از ابتدای انقلاب تا کنون داشته​ایم، کسی را تایید کنند، چه عیبی دارد؟ کسی که می​خواهد رئیس جمهور شود یعنی ۱۰۰ نفر را ندارد که او را تایید کنند؟

رئیس مجلس ادامه داد: ممکن است وزیری صلاحیت نداشته باشد اما به خاطر خط بازی وزیر شده! حالا چه می​شود که نمی​خواهید ۱۰۰ نفر نخبه  کسی را تایید کنند؟

وی با تایید اینکه شورای نگهبان هم باید نظارتش را در باره صلاحیت نامزدها ارائه دهد، ادامه داد: شرط تایید ۱۰۰ نفره، یک شرط حداقلی است. مگر ندیده​اید که فردی با توبره​ای می​آید برای انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کند و صداوسیمای خود ما این​ها را مسخره می​کند! نمی​شود که ۲۰۰۰ نفر ثبت نام کنند و شورای نگهیان ۵ نفر را تایید کند.

لاریجانی با رد اینکه چنین طرحی مایه وهن مجلس باشد، متذکر شد: وهن این است که ۲۰۰۰ نفر ثبت نام می​کنند و ۱۹۹۵ نفر آنها رد صلاحیت می​شوند! اینکه شرایطی ایجاد شود که همه بار بر دوش شورای نگهبان نباشد چه ایرادی دارد؟

هاشمی نیز در اخطار دیگری این اصلاحیه را بر خلاف اصول ۱۱۰، ۱۱۴ و ۱۱۵ قانون اساسی خواند و گفت: صلاحیت داوطلبان ریاست جمهوری که در این قانون می آید، باید به تایید شورای نگهبان و رهبری برسد.

رئیس مجلس از او پرسید: کجای قانون آمده که صلاحیت نامزدها را رهبری باید تایید کند؟

هاشمی تاکید کرد که در بند ۹ اصل ۱۱۰ آمده که در دور اول باید صلاحیت رئیس جمهور به تایید رهبری برسد. لاریجانی هم پاسخ داد: این موضوع مربوط به دور اول انتخابات ریاست جمهوری بود که تمام شد رفت!

اما وی همچنان به بیان تذکرش اصرار داشت و می​گفت که تفسیر رجال سیاسی و مذهبی آنقدر وسیع است که به تمام بخشداران و اعضای وزارت اطلاعات هم بر می​گردد و نباید آن را محدود کرد.

لاریجانی این تذکر را هم وارد ندانست و گفت: بهتر است در بررسی جزئیات این طرح، این موارد را مطرح کنید. در این طرح مدرک تحصیلی، سن و نحوه تشخیص مدیر و مدبر بودن نامزدهای ریاست جمهوری بحث شده است. این نوع اخطارها وارد نیست.

اخطار بعدی از سوی ابوالفضل ابوترابی ارائه شد که می​گفت: اذن رهبری برای اصلاح قانون اساسی بسیار به جا بود اما اینکه مجلس قبل از انتخابات فضای جامعه را به هم می​زند و با عجله قانون انتخابات را تغییر می​دهد، زمینه ذهنی بدی برای مردم ایجاد می​کند.

به گفته وی، اگر چه این طرح محاسنی دارد اما با قانون اساسی هم مغایرت​هایی دارد. از جمله اینکه اختیارات شورای نگهبان را محدود می​کند.

رئیس مجلس در پاسخ به وی با اشاره به اینکه کمیسیون شوراها ۵-۶ ماه روی این طرح کار کرده است، بررسی با تعجیل اصلاح قانون انتخابات را رد کرد و این اخطار را هم وارد ندانست.

تذکرات نمایندگان مجلس همچنان ادامه دارد.

دانلود   دانلود


خبرآنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.