آفت کش ها و سموم شیمیایی مهم‌ترین عامل کاهش جمعیت “زنبور”هاست

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

مدیر گروه بهداشت و بیماری های زنبور عسل سازمان دامپزشکی گفت: آفت کش ها و سموم شیمیایی که برای محصولات کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرند ، مهم ترین سبب کاهش جمعیت زنبورها ی کشور می باشند.

محمد فرسی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران افزود : ممکن است این سموم ظاهراً برای زنبوران بالغ مشکلی ایجاد نکند اما سبب آسیب دیدن و از بین رفتن نوزادان آن ها می گردد .
 
وی با بیان این مطلب که طول زندگی زنبوران در کندو و هم چنین در مراتع ۲۱ روز است،ادامه داد: وقتی این زنبورهای بالغ از بین می روند چون نوزادی نیست که جای گزین آن ها شود جمعیت زنبورهای عسل با کاهش مواجه می گردد و از این اتفاق به عنوان فرار زنبورها از کلنی یاد می گردد .
 
فرسی با اشاره به سندرم (CCD ( Colony Collapse Disorder ) افزود :سندرم یعنی اتحاد عوامل مختلفی که سبب تلفات در کلنی های زنبور عسل می گردد و بروز CCD اخطاری برای تحت کنترل قرار دادن مصرف سموم شیمیایی است .
 
وی با بیان این که یکی از راه های انتقال این سموم به زنبوران و نوزادان آن ها از طریق گرده های گیاهان است ، خاطر نشان کرد : پیش از این ، کارشناسان و زنبورداران فکر می کردند سم پاشی آنی سبب تلف شدن زنبورها می گردد ولی اکنون دانشمندان اعلام کرده اند اگر در ماه ها و سال های قبل نیز سم پاشی انجام شده باشد احتمال باقی ماندن این سموم در دانه های گرده بسیار است و باقی مانده بعضی از آن ها تا سه سال بعد نیز در داخل گرده ها یافت می گردد .
 
فرسی افزود : اگر زنبور این دانه های گرده را به داخل کلنی ببرد سبب تلف شدن نوزادانش می گردد.
 
مدیر گروه بهداشت و بیماری های زنبور عسل سازمان دامپزشکی هم چنین با اشاره به بروز بیماری نوزما در زنبورها گفت : نوزما عاملی فرصت طلب در بدن زنبور است که عوامل استرس زا مثل سموم شیمیایی سبب بروز این بیماری در حشره می گردد و این بیماری با تضعیف سیستم ایمنی بدن حشره ، او را آسیب پذیر می کند .
 
فرسی افزود : برای کنترل تلفات، باید زنبورداران زنبورها را به مراتع طبیعی و مکان هایی که در آنجا سم پاشی وجود ندارد ، منتقل کنند که این حشرات در آنجا شهد برداشت کنند .
 
لازم به ذکر است طبق اعلام اتحادیه ی سراسری زنبورداران کشور ، در سال ۹۲ به سبب عواملی چون بیماری ، فرار زنبورها از کلنی و … تولید عسل با کاهش شدید ۷۰ درصدی روبرو بوده است.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.