آفریده: برای بهتر دیده شدن آثار مستند باید از تمامی امکانات جشنواره فجر بهره برد

گردآوری توسط گروه فرهنگ و هنر ممتازنیوز

محمد آفریده عضو هیات داوری هفتمین دوره جشنواره «سینماحقیقت» پیرامون چگونگی حضور فیلم های مستند در جشنواره فیلم فجر اظهار داشت: بهتر است مسئولان جشنواره برای بهتر دیده شدن همه گونه های سینمایی مخصوصاً سینمای اصیل مستند، تمامی امکانات جشنواره را بکار ببندند؛ چرا که نباید گذاشت این سینما در فشار تبلیغات سینمای اکران با جذابیت های که دارد به حاشیه برود.

به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی آفریده تصریح کرد: به عقیده من سینمای مستند پشتوانه سینمای هر کشوری است و اگر نگاه ویترینی به این مقوله فرهنگی نداشته باشیم، سینمای مستند می تواند به توسعه سینمای ایران کمک کند.

آفریده افزود : تمامی جشنواره های مهم دنیا به گونه های دیگر سینما مخصوصاً فیلم های مستند خلاق می پردازند؛ زیرا جشنواره ها دیگر از حالت صرف نمایش فیلم خارج شده و به ماهیت سینما و ظرفیت های تازه آن توجه دارند. هر ساله جشنواره های بسیاری در حال برگزاری است و ممکن است عملکردی مشابه یکدیگر نداشته باشند. پس نباید انتظار داشته باشیم که هر جشنواره به سینمای مستند نگاه یکسانی داشته باشد، زیرا هر جشنواره می تواند نگاه و کارکرد خود را نسبت به سینمای مستند ارائه دهد.

آفریده تاکید کرد: جشنواره فیلم فجر طبق سنت دیرینه خود به سینمای داستانی می پردازد، لذا تمامی امکانات و شرایط به سمت دیده شدن آن نوع از سینما گرایش دارد و این اشکال ندارد؛ اشکال آن است که نگاه مسئولان باید جدای از کارهای جاری، بدنبال کشف عرصه های تازه، بدیع و تازه باشد. هنر، فرهنگ و سینما اگر بدنبال عرصه های بکر و تازه نباشد، پیشتاز نخواهد بود.

او در پایان گفت: جشنواره فیلم فجر از دل انقلاب اسلامی خارج آمده است؛ انقلابی که بر پایه اصول مهمی همچون نفی افراط و تفریط، ارج نهادن به حُریت و کرامت انسان و حفظ ارزش های متعالی شکل گرفت. هرگاه جشنواره فجر به این اصول توجه جدی داشته است، نشاط و پویایی فرهنگی حاصل شده و آنگاه که برگزار کنندگان جشنواره تناسب و تعادل را در حفظ این اصول رعایت نکرده اند، جشنواره ابتر بوده و در حد یک مهمانی تنزل پیدا کرده است.


آخرین خبرها
منبع:هنرآنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.