آقای بهمنی! همچنان از تصمیمات روزمره دفاع می‌کنید؟

۲۱فروردین۱۳،

بانک مرکزی طی دو سال اخیر در برابر حوادث ارزی کشور، موضع کاملا انفعالی داشته و با صدور بخشنامه‌های متعدد و متناقض، سبب سردرگمی فعالان اقتصادی شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی مشرق،بانک مرکزی طی دو سال اخیر در برابر حوادث ارزی کشور، موضع کاملا انفعالی داشته و با صدور بخشنامه‌های متعدد و متناقض، سبب سردرگمی فعالان اقتصادی شده است.با این حال، به رغم درخواست‌های فراوان از دولت و بانک مرکزی برای پرهیز از صدور بخشنامه‌های متناقض، محمود بهمنی رئیس‌کل بانک مرکزی اواخر سال قبل در اقدامی‌عجیب از این نحوه رفتار بانک مرکزی دفاع کرد.

بهمنی در پاسخ به انتقادات اظهار داشت: اتفاقاً این نشانه بی‌ثباتی نیست و نشانه پویا بودن است ،زیرا ما در جبهه جنگ و تحریم‌های دشمنان هستیم و هر آن ممکن است پیش روی ما مانعی ایجاد شود و مجبور باشیم تحریم‌ها را دور بزنیم.

بانک مرکزی و دولت بدون هدف که بخشنامه‌ها را تغییر نمی‌دهند زیرا این در جهت اصلاح بوده و ایجاب می‌کرده است. این در جهت بی ثباتی نیست بلکه در جهت رفع موانع، گشایش کار و دور زدن و عبور از تحریم‌های دشمنان است.

 رئیس کل بانک مرکزی در گفت وگوی اختصاصی با پایگاه اطلاع رسانی دولت در پاسخ به ادعای بعضی‌ها که می‌گویند؛ ۷۰ مورد اقدام و تصمیمات بانک مرکزی در حوزه سیاست گذاری و ارزی و صدور ۵۱ بخشنامه، دستورالعمل و تمهیدات سیاستی از سال ۹۰ تاکنون نشانه بی ثباتی است، گفت: «اتفاقاً این نشانه بی‌ثباتی نیست و نشانه پویا بودن است زیرا ما در جبهه جنگ و تحریم‌های دشمنان هستیم و هر آن ممکن است پیش روی ما مانعی ایجاد شود و مجبور باشیم تحریم‌ها را دور بزنیم. اگر ما همین طور با یک بخشنامه و دستورالعمل جلو برویم، نمی‌توانیم با تحریم‌های دشمنان مقابله کنیم. امروز یک اتفاقی می‌افتد و باید یک بخشنامه برای آن صادر کنیم که اشکالی ندارد و هر جا ما اشکالمان را اصلاح کنیم یا طرح تازهی را بریزیم یا هر جا با موانعی برخورد کردیم باید با یک بخشنامه تازه آن را رفع کنیم.»

 این در حالی است که مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی ‌در گزارشی اعلام کرده بود که صدور بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های متعدد طی یک سال و نیم قبل می‌تواند بیانگر این واقعیت تلخ باشد که سیاستگذار ارزی برنامه و راهبرد مدون، باثبات و از پیش تعیین‌شده‌ای برای مقابله با حوادث و اتفاقات پیش رو نداشته است.

در گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، آمده بود: صدور ابلاغ سیاست‌های متعدد و بعضا متناقض و متفاوت با هم در یک سال و نیم اخیر (در کنار مصاحبه‌های غیرموثر و بعضا التهاب‌زا) سبب ‌عتمادی بازار و عوامل و فعالان این حوزه به سیاست‌های ارزی شده‌اند. صدور ۱۶ مورد بخشنامه در خصوص ارز مسافرتی ، ۱۴ مورد در خصوص واردات کالا، ۱۵ مورد در ارتباط با سیاستگذاری بازار ارز موید این امر است.

در حالی که رئیس‌کل بانک مرکزی سال ۹۱ را هم با بی‌محلی به انتقادات دربارهٔ تصمیمات متعدد و متناقض ارزی به پایان رساند، اما فرمایشات صریح رهبر معظم انقلاب اسلامی در ابتدای سال تازه و انتقاد ایشان از «سیاست‌ها و تصمیم‌گیری‌های پی‌در‌پیِ روزمرّه» در حوزه اقتصاد، این امید را در دل فعالان اقتصادی ایجاد کرد تا تصمیم‌گیران ارشد دولت با پذیرش انحرافات کاری خویش، بیش از این با اتخاذ تصمیمات متغیر آب به آسیاب دشمن نریزند.

بخصوص آن که رهبر انقلاب تاکید کردند «مسولینِ امروز و بخصوص مسئولین آینده که بعد از انتخاباتِ امسال بر سر کار خواهند آمد ــ به این نکته توجه کنند؛ کشور باید سیاست اقتصادیِ کلانِ روشن و مدوّن و برنامه‌ریزی‌شده داشته باشد؛ حوادث گوناگون نتواند تغییر و تبدیلی در آن ایجاد کند.»

بنابراین باید از آقای بهمنی پرسید آیا همچنان از تصمیمات روزمره بانک مرکزی، دفاع می‌کنید؟

باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.