آقای خواجه‌امیری! تولدت مبارک

۱۰م دیماه ،

 «من یازدهم دی ماه ۱۳۱۱ در روستای خالد آباد نطنز به دنیا آمدم؛ هم اکنون پنج فرزند دارم؛ سه پسر و دو دختر که پسر آخرم احسان، آهنگساز و خواننده است. از ۶سالگی آواز می‌خواندم و عاشق این‌کار بودم، البته از تعزیه خوانی‌هایی که به مناسبت‌های مذهبی در محله‌ها آواز می‌خواندند هم نکات بسیاری را فرا گرفتم طوری که در کلاس دوم ابتدایی یعنی ۸ سالگی ردیف‌ها را می‌دانستم.»

به گزارش خبرنگار بخش موسیقی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، حسین خواجه‌امیری معروف به «ایرج» فردا(دوشنبه)، ۱۱ دی‌ماه قدم به ۸۱سالگی می‌گذارد.

پدربزرگش از خوانندگان زمان ناصرالدین شاه بود. پدرش از صدایی خوش و رسا برخوردار بود و ردیف می‌دانست، مدت‌ها او را تحت تعلیم خویش قرار می‌دهد.

حسین در همان زمان در مراسم تعزیه‌خوانی شرکت می‌کرد و نزد تعزیه‌خوانانی که ردیف و دستگاه می‌دانستند به یادگیری آواز پرداخت.

وی پس از پایان تحصیلات ابتدایی به تهران رفت و در سال ۱۳۲۶ به مکتب استاد ابوالحسن صبا راه یافت و به مدت دو سال پیاپی در محضر او دانسته‌های خویش را تکمیل کرد و به وسیله او به رادیو ایران معرفی شد و به اجرای برنامه با ارکستر ابراهیم خان منصوری پرداخت.

این هنرمند پس از مدتی به دانشکده افسری رفت و شبهای جمعه که مرخصی داشته از ساعت ۷:۳۰ تا ۸ دربرنامه ارتش شرکت و با ارکستر محمد بهارلو به اجرای برنامه می‌پرداخت و در همان زمان به خاطر محدودیت‌های ارتش نام مستعار(ایرج) را که در اصل نام برادرش بود را برای خود بر می‌گزیند.

ایرج در سال ۱۳۳۶به دعوت داوود پیرنیا به برنامه «گلها» راه پیدا می‌کند و در اولین همکاری خود با برنامه «گلها»، «برگ سبز ۴۳» را در مایه ی شور-ابوعطا و با همکاری علی تجویدی، فرهنگ شریف و امیر ناصر افتتاح می‌خواند و همکاریش با برنامه «گلها» ادامه پیدا می‌کند.

اولین فیلمی که ایرج خواجه‌امیری در آن ترانه خوانده فیلمی به نام «روزنه امید» به کارگردانی سردار ساکر هندی است.

خواجه‌امیری با هنرمندان بسیاری مانند پرویز یاحقی، اسدالله ملک، جلیل شهناز، فریدون حافظی، فرهنگ شریف، امیر ناصر افتتاح، جهانگیر ملک، حسن کسایی، لطف‌الله مجد، علی تجویدی، رضا ورزنده، منصورصارمی، محمد موسوی، احمد عبادی، حسن ناهید، انوشیروان روحانی، همایون خرم، حبیب‌الله بدیعی و بسیاری از نوازندگان و البته خوانندگان دیگر همکاری داشته است.

این هنرمند پیشکسوت در دوران فعالیت هنری خود بیش از هزار آواز و تصنیف و ترانه در برنامه‌های مختلف خوانده است.

آلبوم موسیقی «قصه زندگی» تازهترین اثر خواجه‌امیری است که اردیبهشت‌ماه امسال در بازار موسیقی انتشار یافت.

منبع: ایسنا


موسیقی ایرانیان
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.