آقای رئیس‌جمهور، قیمت مسکن شکست‌پذیر نیست!

۰۸م اسفند ،

شنبه شب رئیس جمهور محترم که دربارهٔ مسائل مختلف اقتصادی در سیما سخن می‌گفت افزایش قیمت مسکن را کاذب دانست و گفت: بالارفتن قیمت مسکن بخشی از جنگ روانی دشمن است. رییس‌جمهور با بیان اینکه عده‌ای ندانسته در این جنگ وارد شده‌اند، تصریح کرد: اکنون تعداد مسکن‌های موجود از تعداد خانواده‌ها بیشتر است، پس چرا باید قیمت مسکن افزایش یابد؟ این قیمت در سال آینده خواهد شکست. این سخنان دستمایه‌ای شد که بار دیگر پیگیر قیمت مسکن در سال ۹۲ و وضعیت این بازار در سالی که رو به روست باشیم. اهمیت این پیگیری به حساسیت بازار مسکن در سال آینده است. زیرا گفته می‌شود که قیمت مسکن در سال ۹۲ امکان افز ایش قیمت بیشتری نسبت به سال جاری دارد. در این زمینه با بیت‌الله ستاریان، کارشناس بازار مسکن گفت‌وگو کرده‌ایم و سخنان رئیس جمهور را عیار سنجی کرده‌ایم.

آقای ستاریان، قیمت مسکن در سال ۹۲ آنطور که رئیس‌جمهور گفته می‌شکند و پایین می‌آید؟

– گفتن این حرف در شرایط فعلی به شدت دشوار و حتی خارج از باور است و با واقعیت‌ها همخوانی ندارد. اکنون با نزدیک به ۳۰ تا ۳۲ درصد تورم عمومی داریم. یعنی قیمت بسیاری از کالاهای اساسی نسبت به سال پیش چیزی حدود ۳۰ درصد افزایش پیدا کرده و این روند هم ادامه خواهد داشت قطعا! با این وجود چطور ما می‌توانیم مسکن را مستثنی کنیم و حتی بگوییم قیمت این کالا خواهد شکست؟ مسکن یکی از اصلی‌ترین نیازمندی‌های خانواده ایرانی‌است و بخش اعظم سبد هزینه خانوار را به خود اختصاص می‌دهد. بنابراین یکی از اصلی‌ترین گزاره‌هایی که از تورم تاثیر می‌گیرد همین مسکن و اجاره‌بهاست. از سوی دیگر ما با مسائل و مشکلات دیگری رو به روییم که نمی‌توان مدعی کاهش قیمت مسکن در آینده شد.

این مسائل و مشکلات را تشریح می‌کنید؟

– ببینید، رئیس‌جمهور گفته که به سبب وجود مسکن‌های خالی فراوان در کشور کمبودی نداریم و از همین رو قیمت مسکن افزایش پیدا نمی‌کند. موضوع اینجاست که ما همیشه ضعف عرضه و تقاضا داشته‌ایم. یعنی عرضه ما همیشه و همیشه کمتر از تقاضا بوده و بخشی از افزایش قیمت‌ها هم به این سبب است. اگر چنین مشکلی نداشتیم که قیمت مسکن بالا نمی‌رفت.

معذرت که حرف شما را قطع می‌کنم اما چرا با وجود چنین شرایط واضح و روشنی رئیس جمهور از فراوانی مسکن و عرضه بالا سخن می‌گوید؟

از حدود ۸ سال قبل تاکنون ما متوجه نگاه خاص دولت نهم و دهم به بازار مسکن شده‌ایم. این دولت از روی ناخودآگاهی یا از روی قصد بازار مسکن را فقط مسکن‌مهر جلوه می‌دهد. یعنی بازار مسکن کشور را تنها در مسکن‌مهر خلاصه می‌کند. با وجود چنین دیدگاهی آنچنان بعید نیست که گفته شود مسکن در کشور فراوان است و مشکل عرضه نداریم. چون دولت تمام بازار مسکن را مسکن مهر می داند و مدعی‌است که آنقدر مسکن مهر ساخته که بسیاری از آنها خالی مانده‌اند. این مسکن‌های خالی اما عرضه موثر ما را پاسخ نمی‌دهد. برای همین هم هست که قیمت‌ها دستخوش نوسان و افزایش می‌شوند. این مسکن‌های خالی اگر در سطح بنگاه‌ها خرید و فروش می‌شد و قیمت‌ها قابل خرید بود مسلما ما با چنین معضلی رو به رو نبودیم.

به عنوان سوال آخر می‌پرسم، پیش‌بینی شما از بازار مسکن سال ۹۲ چیست؟

– اولا من قول می‌دهم که دولت برای بازار مسکن سال آینده و کنترل قیمت آن هیچ کاری نخواهد کرد و همچنان بر عملکرد بی بدیل خود در مسکن‌مهر که مدعی آن است تاکید می‌کند. از سوی دیگر در سال آینده ما با تورمی همراه خواهیم بود که مسلما روی بازار مسکن تاثیر خواهد داشت و سبب افزایش ۱۰ تا ۳۰ درصدی قیمت مسکن خواهد شد.
ما نقدینگی افزایش یافته‌ای هم داریم که قطعا راهی بازار مسکن خواهد شد و بازار را با عدم تعادل و نوسان رو به رو خواهد کرد و همین موضوع سبب افزایش قیمت مسکن در سال ۹۲ خواهد بود.

همه این موارد به نوعی سبب می‌شود که قیمت مسکن در سال ۹۲ وضعیت دشواری پیدا کند و به صورت افسارگسیخته قیمت افزایش پیدا کند. حال باید دید که آیا آنطور که رئیس‌جمهور می‌گوید قیمت مسکن می‌شکند یا به راه خود ادامه خواهد داد. ما کارشناسان اما با ملاحظه شرایط معتقدیم که قیمت مسکن در سال آینده افزایش خواهد داشت.


آخرین خبرها
منبع: نوسازنیوز
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.