آقای وزیر از معرفی دانه‌درشت‌ها طفره رفت!

۱۸م دیماه ،

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به لزوم طراحی سازوکاری برای پاسخگو کردن بانک مرکزی گفت: نظام بانکی توان همراهی با اقتصاد کشور را ندارد بنابراین تحول در قوانین و مقررات این بخش ضروری است.

به گزارش انتخاب، محمدرضا پورابراهیمی در گفت‌وگو با فارس، در خصوص سؤال مجلس از وزیر اقتصاد اظهار داشت: این یک موضوع ساختاری در اقتصاد کشور است چون از یک طرف با جایگاه بانک مرکزی در حوزه تصمیمات اقتصادی کشور روبه‌رو هستیم و از سوی دیگر با عدم پاسخگویی بانک مرکزی مواجهیم.
 
نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در تمام کشورها بانک مرکزی تقریباً مستقل عمل می‌کند به گونه‌ای که تسلیم تصمیمات دولت نباشد.
 
وی گفت: دستگاه‌های نظارتی مثل مجلس ساز و کاری برای پاسخگویی بانک مرکزی تعریف نکرده‌اند و جای تأسف است که چندین بار با بانک مرکزی جلسه گذاشته‌ایم، اما رئیس کل بانک مرکزی در جلسات حضور پیدا نمی‌کند.
 
پورابراهیمی گفت: وزیر اقتصاد عنوان می‌کند که گرفتار تصمیماتی هستم که در آنها دخیل نیستم و پاسخگوی اصلی هم که بانک مرکزی است پاسخگو نیست. بنابراین، باید ۲ اقدام در دستور کار مجلس قرار گیرد.
 
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه تجدید نظر در جایگاه بانک مرکزی امری ضروری است، افزود: باید قوانین و مقررات با این نگاه اصلاح شود تا در هنگام سؤال مجلس، فرد پاسخگوی اصلی، به مجلس بیاید.
 
وی در خصوص سؤال نمایندگان در مورد معوقات بانکی گفت: وزیر اقتصاد پاسخ دادند که بخشی از این معوقات مطالبات بانک‌ها از دولت است و بخشی هم مطالبات مربوط به زلزله و سیل است که امکان بازپرداخت آن وجود ندارد، اما به نحوی از معرفی دانه‌درشت‌های اقتصادی اجتناب کردند و اخیراً اختلافاتی در این زمینه بین دولت و قوه قضائیه پیش آمد که مورد قبول مردم نیست.
 
پورابراهیمی تصریح کرد: در هر صورت بخش بسیاری از مطالبات بانکی به اشخاصی داده شده که به دلایل مختلف نمی‌خواهند آن را پرداخت کنند.
 
این نماینده مجلس گفت: مشکل اصلی در ساختار نظام بانکی کشور است که اصلاً توان همراهی با اقتصاد کشور را ندارد؛ یعنی یک سری قوانین و مقررات مربوط به قبل از سال ۵۷ که عمدتاً ناشی از بانکداری غربی است و بخشی از آن هم که بعد از انقلاب اصلاح شد، به سبب کامل نبودن اصلاح اساسی در آن انجام نشده است.
 
پورابراهیمی گفت: در حال حاضر بانک‌ها هیچ ریسکی را نسبت به سرمایه‌گذاری را نمی‌پذیرند و طرح تحول نظام بانکی که یکی از ۷ محور طرح تحول اقتصادی است که هنوز به نتیجه نرسیده است.
 
وی گفت: اگر بانک مرکزی به سمت استقلال نسبی در حوزه تصمیم‌گیری پیش برود و قوانین و مقررات هم تحول جدی پیدا کند، مشکلات این بخش حل خواهد شد؛ البته با همین قوانین و مقررات هم مسئولان باید پاسخگو باشند.


خبرگزاری انتخاب | entekhab.ir
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.