“آلودگی هوا” با لخته شدن خون در ارتباط است

فروردین ۱۴۰۳

مطالعات نشان می‌دهند که “آلودگی هوا”، با خطر لخته شدن خون در ارتباط بوده و از این طریق می‌تواند خطر بروز آسیب‌های مزمن و مرگ ناشی از این آسیب‌ها را افزایش دهد.

سعید کاظمی استادیار دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: متأسفانه در شهرهای بزرگ صنعتی، “آلودگی هوا” به معضل جدی و عامل تهدیدکننده سلامتی تبدیل شده و این معضل تاکنون حل نشده است.

وی افزود: بروز بیماری‌های ریوی، قلبی، مغزی، عصبی و سرطان از جمله عوارض “آلودگی هوا” بوده که متأسفانه روز به روز شیوع این بیماری‌ها بیشتر می‌شود.

کاظمی با بیان اینکه ذرات آلوده معلق در هوا به طور عمده بر روی سیستم خونی تأثیر می‌گذارند، تأکید کرد: مطالعات نشان می‌دهند که “آلودگی هوا”، با خطر لخته شدن خون در ارتباط بوده و از این طریق می‌تواند خطر بروز آسیب‌های مزمن و مرگ ناشی از این آسیب‌ها را افزایش دهد.

وی یادآور شد: در واقع لخته‌های خونی می‌تواند سبب انسداد رگ‌های اصلی شده و از این جهت بروز آسیب‌های شدید، دردناک شدن موضع و حتی مرگ شود.

کاظمی گفت: در هنگام “آلودگی هوا”، بهتر است مبتلایان به بیماری‌های ریوی، قلبی، عصبی، مغزی، اشخاص سالمند، زنان باردار و کودکان، از قرار گرفتن در فضای باز و “هوای آلوده” پرهیز کنند.

وی افزود: به سبب اینکه “آلودگی هوا” می‌تواند با لخته شدن خون در ارتباط باشد، لذا شناخت علائم و نشانه‌های اولیه لخته شدن خون و حتی علائم کلی این عارضه بسیار مهم است.

کاظمی خاطرنشان کرد: تورم، سوزش کف پا‌ها، تارشدن دید هنگام نشستن طولانی مدت در یک مکان و برخاستن از آنجا، خشکی دهان، زرد شدن و یا تغییر رنگ غیرطبیعی چشم‌ها، ایجاد درد ناگهانی در قسمتی از بدن، احساس درد شدید هنگام خم نمودن موضع، گرفتگی عضلات و تغییر رنگ غیرعادی رنگ پوست می‌تواند از علائم اصلی لخته شدن خون باشد.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.