آل سعود مجری سیاست های واشنگتن

پس از آنکه کاخ سفید با مشکلات عدیده و جدی در پی تجاوز به عراق رو به رو شد تلاش کرد ادامه طرح خود را توسط برخی کشورهای منطقه از جمله عربستان پیاده کند تا بتواند به نوعی از باتلاق عراق خود را رها کند.
” ناهض حتر”، تحلیلگر سیاسی اردنی در این باره معتقد است که نماینده اصلی آمریکا در اجرای طرح هایش در منطقه ، عربستان سعودی است که با به کارگیری ایدئولوژی بسته وهابیگری در عربستان و با توجه به طرز تفکر جامعه سعودی، این کشور را به بستری مناسب برای پرورش تروریست ها تبدیل کرده است.

وی افزود: آمریکا پس از اشغال عراق در سال ۲۰۰۳ ، درگیر باتلاقی مشابه ویتنام شد.

این تحلیلگر اردنی اظهار داشت: نیروهای آمریکایی در عراق در باتلاقی گسترده و مملو از مشکلات مواجه شد به همین سبب تصمیم گرفت راهبرد خود را تغییر دهد و از آن پس تصمیم گرفت مسئولیت جنگ هایش در منطقه را به دست نشانده های خود بسپارد. امروزه گزارش ها حاکی از آن است که نیروهای القاعده در عراق در سال های ۲۰۰۶ و ۲۰۰۷ با نقشه ای آمریکایی – سعودی جمع آوری شده اند، تا مقاومت ملی در عراق ضد اشغالگران آمریکایی را به جنگ داخلی میان مردم تبدیل کنند.

حتر همچنین از بسته شدن قراردادی با القاعده در یمن خبر داد و گفت : نیروهای القاعده در یمن با اطلاع سازمان های اطلاعات عربستان و آمریکا با هواپیما به ترکیه و از آن جا به سوریه کوچانده شدند و این مساله ثابت می کند که القاعده، یک ابزار است. تا جایی که القاعده از زمان شکل گیری تاکنون حتی یک گلوله هم به اسرائیل شلیک نکرده است، و تمام دغدغه این گروه مبارزه در عراق ضد ملت عراق و جنگ در سوریه ضد مردم این کشور است.

وی با اشاره به نقش بندر بن سلطان در تحولات منطقه گفت : بندر، پس از انفجار ساختمان امنیت ملی در دمشق به عنوان سازمان اطلاعات منصوب شد، و پس از آن که تلاش ها برای تسلط بر دمشق به شکست انجامید ، نقشه ” ب ” معروف به نقشه بندر در دستور کار قرار گرفت. بر اساس این نقشه، ارتش سوریه به واسطه مشغول شدن به نیروهای القاعده و دیگر گروه‌های تروریستی فرسوده می شد.

پایان مطلب/ 


شبکه ایران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.