آماده باش برای شدیدترین توفان خورشیدی

۰۸م آذر ،

برترین مجله اینترنتی ایران

تماشا: با نزدیک شدن به پیش بینی سازمان ملی هوانوردی و فضایی آمریکا، مبنی بر اینکه زمین در سال ۲۰۲۴ در اثر شدیدترین توفان خورشیدی با خاموشی گسترده روبرو خواهد شد، ناسا از هم اکنون سطح آمادگی خود را افزایش داده است چرا که به نقل از دانشمندان، این دوره می تواند تاثیرات فاجعه باری روی شبکه های برق جهانی و سیستم های ارتباطی بگذارد.

به گزارش مهر در اخطار ناسا و آکادمی ملی علوم آمده است که میلیون ها نفر در سال ۲۰۲۴ بدون برق و در نتیجه بدون غذا و دارو خواهند ماند و تمام یخچال ها، تلفن های همراه و ماهواره ها خاموش می شوند. این پیش بینی اولین بار حدود دو سال پیش از سوی این مرکز مطرح شد.

در آن زمان دانشمندان ناسا اعلام کرده بودند توفان خورشیدی که قرار است در سال ۲۰۲۴ رخ دهد می تواند برای زمین به یک فاجعه بزرگ تبدیل شود. همان اخطار علمی کافی بود تا بسیاری از مردم به تاریخی که در تقویم مایاها به عنوان پایان دنیا در نظر گرفته شده بود اشاره کنند.

 هر چند که در آن تقویم، ۲۱ دسامبر ۲۰۱۲ به عنوان پایان دنیا پیش بینی شده بود. حالا یک بار دیگر با نزدیک شدن به زمان این توفان بزرگ خورشیدی، ناسا دوباره در مورد این اتفاق اخطار داده است.

انفجارهای خورشیدی

در دهه های قبل نیز توفان های خورشیدی رخ داده اند که یکی از قدرتمندترین این توفان ها در سال ۱۹۷۲ سبب قطع ارتباطات تلفنی راه دور در ایالت ایلینوی آمریکا شد. در سال ۱۸۵۹ نیز یکی از همین توفان های خورشیدی خطوط مخابرات را در دو سوی اقیانوس اطلس به طور کامل قطع کرد و شش میلیون نفر در کبک کانادا به مدت ۹ ساعت به سبب یک توفان ژئومغناطیسی بدون برق ماندند.

 به گفته دانشمندان اگر اتفاق ای مشابه آنچه در آن سال رخ داد تکرار شود، تعداد اشخاص بدون برق به ۱۳۰ میلیون نفر افزایش خواهد یافت. در ماه می ۱۹۲۱ نیز توفان دیگری بسیاری از خطوط برق و تلفن را در دو سر اقیانوس اطلس خارج از استفاده کرحد. تحقیقات سال ۲۰۰۸ ناسا نشان می دهد هزینه چنین صدماتی در نتیجه برخورد مستقیم یک شراره خورشیدی حدود یک تا ۲ تریلیون دلار خواهد بود.

 زبانه های خورشیدی در دوره های یازده ساله به اوج و فرود می رسند. به گزارش مهر، در چنین دوره ای، تعداد بسیاری از لکه های خورشیدی ظاهر می شوند و قدرت خروجی خورشید با افزایش چشمگیر در میزان و قدرت شراره های خورشیدی بیشتر می گردد.

به گزارش مهر، اتمسفر زمین می تواند از این برخوردها خود را مصون نگه دارد اما خسارات جدی را روی ساختارهای اجتماعی و اقتصادی روی زمین وارد می کند. بر اساس اظهارات دانشمندان، اگر یکی از شراره های بزرگ خورشیدی در دوره بیشترین فعالیت خورشید به زمین اصابت کند، قطع برق، عدم کنترل هواپیماها، از کار افتادن ماهواره های نظامی و غیرنظامی از نتایج آن خواهد بود.

به گزارش مهر، تام بودگدان مدیر مرکز پیش بینی وضعیت هوافضا از سازمان اقیانوسی و اتمسفری آمریکا می گوید: «این سازمان به دقت وضعیت را تحت نظارت دارد و ما می دانیم که وضعیت هوای فضا چقدر می تواند قدرتمند باشد و چگونه اتفاقهایی که روی سطح خورشید آغاز می شوند می تواند نتایج ویران کننده ای روی زمین داشته باشند.»

به گفته او، از این رو پیش بینی وضعیت هوایی فضا به ما کمک می کند که یا از اتفاقهای در حال وقوع جلوگیری کرده یا صدمات را به حداقل برسانیم. بر اساس اظهارات دکتر میچیو کاکو عضو انجمن فیزیک آمریکا، شراره های خورشیدی شبیه گلوله هایی است که در فضا شلیک می شوند و به طرف زمین حرکت می کنند، بنابراین ما باید مانع رسیدن این گلوله ها به زمین شویم.


مجله اینترنتی برترین ها سبک زندگی سلامت دکوراسیون موفقیت کودک
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.