آمادگی بارسا برای تقسیم غنایم مالی

جام جم آنلاین: ساندرو روسل رییس بارسلونا، باشگاهی که در چهار فصل گذشته سه مرتبه قهرمان لیگ فوتبال اسپانیا شده، مدعی است باید راهی پیدا کرد که این پیکارها این همه با قهرمانی‌های مکرر تیم وی و رقیب قدیمی و بزرگ آن یعنی رئال مادرید همراه و همه چیز توسط آنها قبضه نشود و سایرین نیز شانسی برای این مهم داشته باشند.

از سال ۲۰۰۴ که والنسیا با هدایت رافا بنیتس (مربی سال‌های بعدی لیورپول و اینترمیلان)‌ فاتح لالیگا شد، بارسا پنج بار و رئال مادرید نیز چهار مرتبه بر سکوی نخست لالیگا ایستاده‌اند و تیم دیگری بر این سکو جلوس نکرده است.

به واقع در فصول اخیر فاصله تیم‌های سوم و چهارم جدول با دو غول فوق از ۲۰ و حتی ۲۵ امتیاز هم فراتر رفته است.

روسل که تیمش امسال نیز با ایجاد فاصله‌ای بزرگ با رئال و سایرین به سوی یک قهرمانی تازه به حرکت درآمده است، در اوایل پاییز ۲۰۱۲ می‌گوید: «قبول دارم که وقتی مسابقه‌های باشگاهی پیاپی با قهرمانی‌های ما پایان می‌گیرد، دیگر دیدنی نخواهد بود و جذابیت فقط زمانی ایجاد می‌شود که سایرین نیز بختی برای خودنمایی در این پیکارها داشته باشند. فکر می‌کنم بهترین الگو در این زمینه انگلیس باشد که در سال‌های اخیر منچستریونایتد، منچسترسیتی و چلسی قهرمان آن شده‌اند و هر فصل با مدعی بودن چهار پنج تیم شروع می‌شود و در طول فصل این مدعیان به کرات در دام تیم‌های کوچک‌تر محتاج امتیاز می‌افتند و اکثر بازی‌ها قابل پیش‌بینی نیست. برخلاف آنچه تصور می‌شود، من از این که لیگ ما به این شکل درآید استقبال می‌کنم و آنقدر سودجو و متمرکز بر تیم خودم نیستم که در یک منظر وسیع‌تر کل فوتبال اسپانیا را نبینم. اگر راه‌حلی برای رقابتی کردن لالیگا و رهایی یافتن آن از جولان دو قطب اصلی یعنی ما و رئال‌مادرید وجود داشته باشد، کاملا آماده‌ام که در راه نیل به آن کوشش کنیم».

یک دلیل و وسیله برتری مطلق بارسلونا و رئال‌مادرید بر سایر تیم‌های اسپانیا منابع عظیم‌تر مالی و راه‌های گسترده‌تر در دسترس آنها برای جذب سرمایه است و یکی از مهم‌ترین آنها حق پخش تلویزیونی مسابقاتشان است. از آنجا که قوانین دقیقی درخصوص چگونگی این حق پخش وجود ندارد و دو غول اسپانیا به بهانه بازار داغ‌تر مسابقاتشان همه چیز را برای خود می‌خواهند و در تضاد با ادعاهای روسل حق دیگران را آشکارا می‌خورند، عملا از ۶۰۰ میلیون یورویی که بهای حق پخش این رقابت‌هاست، حدود نیمی به بارسا و رئال می‌رسد و بقیه باید بین باشگاه‌های پرشمار باقیمانده تقسیم شود.

به این ترتیب، بارسا و رئال با پول هنگفت دیگری که از این طریق نصیبشان می‌شود، می‌توانند هر فصل ستاره‌های تازه‌ای بخرند و با هنرنمایی این ستاره‌ها حکومت خود را بر فوتبال اسپانیا استمرار بخشند و کوچک‌ترها را در این کشور له کنند.

با این که روسل مدعی است برای برقراری عدالتی بیشتر در فوتبال اسپانیا از هر جهت مهیاست، اما باشگاهش به رغم درخواست‌های مکرر سایر باشگاه‌ها از این تیم کاتالونیایی برای قبضه کردن منابع مالی موجود در اسپانیا اصلا در این زمینه کوتاه نیامده است.

 کار به جایی کشیده که باشگاه‌های مطرح دیگری مانند اتلتیکومادرید، سه‌ویا و اسپانیول از بارسا و رئال بوضوح خواسته‌اند مانع تقسیم غیرعادلانه پول ناشی از حق پخش تلویزیونی مسابقات شوند و حق و حقوق آنها را تضییع نکنند و ادامه روند فعلی را سرقت در روز روشن از جانب دو غول اسپانیایی دانسته‌اند و روسل و یارانش عملا قدمی برای تصحیح این امر برنداشته‌اند.

به واقع سایر مدیران بارسا در شروع فصل جاری یک بار دیگر تاکید کردند که حاضر به کم شدن سهمشان از محل حق پخش تلویزیونی نیستند و فقط رضایت می‌دهند که در صورت رسیدن سودهای تازه‌ای که چند شرکت رسانه‌ای وعده آن را به لیگ اسپانیا داده‌اند، در تقسیم آن به گونه‌ای متفاوت با امروز عمل شود.

با وجود این، روسل در شرایطی که هنوز در اوایل فصلی طولانی به سر می‌بریم، می‌گوید: «ما برای مذاکراتی تازه در مورد زمینه‌ها و راه‌های کسب درآمد در فوتبال اسپانیا آماده‌ایم و حتی در فصول قبلی نیز چنین کردیم. در واقع ما به یک توافق کلی و تفاهم‌هایی در اصل و اصول، برای ارقامی تازه در حق پخش تلویزیونی مسابقات از فصل ۲۰۲۴ ـ ۲۰۲۴ به بعد رسیده‌ایم و از آن زمان تعرفه‌هایی تازه در این زمینه باب خواهد شد. این روشن‌ترین نشانه تمایل ما برای تغییر در باورها و ارقام فعلی رایج در کشور ماست و ثابت می‌کند که تغییراتی در راه است و از این پس کمتر کسی می‌تواند سلطه ما و رئال بر فوتبال اسپانیا را فقط به منابع مادی بیشتر ما ارتباط بدهد. در آن زمان و حتی پیش از آن هم ما از دیدن رقابتی حادتر در لیگ اسپانیا بر سر عنوان قهرمانی استقبال خواهیم کرد».

ساکرنت – مترجم: وصال روحانی


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.