آمادگی غرب برای تعامل سازنده/ از دیدگاه ایران هدف وسیله را توجیه نمی‌کند

فروردین ۱۴۰۳

یک کارشناس سیاست خارجی گفت: ملت ایران، ملتی منطقی، صلح‌طلب و آماده هرگونه همکاری و تعامل سازنده با غرب است و از این لحظه به بعد غرب باید آمادگی و جدیت خود را برای تعامل با کشورمان نشان دهد.

“میرمسعود حسینیان” در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، دربارهٔ تعامل سازنده ایران و غرب گفت: جمهوری اسلامی ایران حاکمیتی مبتنی بر اصول اسلامی و استوار بر پایه‌های انسانی است، از این رو همواره تلاش کرده تا در تعاملات خود با کشورهای خارجی در صحنه‌های بین‌المللی اصول اسلامی-انسانی‌‌اش محترم شناخته شود.   
 
وی با تاکید بر اینکه ایران همواره بر اصول اساسی اسلامی-انسانی خود پافشاری می‌کند، تصریح کرد:‌ از دیدگاه جمهوری اسلامی ایران هدف وسیله را توجیه نمی‌کند و بر همین اساس در تعاملات بین‌المللی و مذاکرات با کشورهای غربی پیرامون مسائلی همچون انرژی‌ هسته‌ای شاهد بودیم که رهبران و مقامات سیاسی کشورمان استفاده از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای را برای تمامی ملت‌ها حق مسلم آنها می‌دانند.
 
حسینیان ادامه داد:‌ جمهوری اسلامی ایران همواره بر استفاده صلح‌آمیز انرژی هسته‌ای تاکید داشته و هرگونه استفاده از سلاح هسته‌ای را غیرشرعی و حرام اعلام کرده است.   
 
وی افزود: بر همین اساس کشورمان با توجه به رویکرد صادقانه‌اش و همچنین مبانی اسلامی-انسانی هیچ‌گاه به سمت تولید سلاح هسته‌ای نمی‌رود.   
 
این کارشناس سیاست خارجی گریزی بر فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر “نرمش قهرمانانه” داشت و گفت: عبارت نرمش قهرمانانه که در چند سال قبل از سوی رهبر فرزانه انقلاب مطرح شده بود فرصت تازهی را در اختیار غرب و هم‌پیمانانش قرار می‌دهد.   
 
حسینیان اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر حفظ حقوق اساسی خود در تمامی زمینه‌ها و  عدم دست‌ کشیدن از حقوق بین‌المللی‌اش، این آمادگی را دارد که در چگونگی گفتمان سیاسی و پیگیری راهبردی در حوزه سیاست خارجی در جهت رسیدن به مشترکات دو و چندجانبه از خود نرمش نشان و تعاملات سازنده‌تری از خود بروز دهد.  

انتهای پیام/
 
وی تصریح کرد:‌ این امر بیانگر آن است که ملت ایران، ملتی منطقی، صلح‌طلب و آماده هرگونه همکاری و تعامل سازنده با غرب است و از این لحظه به بعد غرب باید آمادگی و جدیت خود را برای تعامل سازنده با کشورمان نشان دهد و با دست کشیدن از اتهامات واهی و بهانه‌های بی‌اساس و همچنین با تکیه بر اصول و حقیقت‌های موجود با پذیرش حق تمامی ملت‌ها بویژه ملت ایران پای میز مذاکره بنشیند.   
 
این کارشناس سیاست خارجی با بیان اینکه غرب باید از موضع برابر و نه بالاتر و در جهت حفظ و ایجاد منافع متقابل با جمهوری اسلامی ایران مذاکره کند، بیان کرد: غرب باید پیش از آنکه بخواهد مشکلات ملت ایران را حل کند، مشکلات اقتصادی و سیاسی داخلی خود را مرتفع سازد.   
 
حسینیان در پایان خاطرنشان کرد:‌ اگر غرب از موضع مساوی با ایران پای میز مذاکره بنشیند این آمادگی برای کشورمان خواهد شد که با غرب به یک تعامل سازنده دست یابد.

انتهای پیام/  


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.