آمادگی ایران برای اعزام اساتید رشته ادبیات فارسی به دانشگاه لبنان

۰۶خردادماه،

11-298.jpg

وزیر علوم با اظهار رضایت از راه‌اندازی کرسی زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه لبنان، آمادگی ایران برای اعزام اساتید این رشته به دانشگاه لبنان را اعلام کرد.

به گزارش سرویس دانشگاهی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر کامران دانشجو در دیدار دکتر عدنان سید حسین رییس دانشگاه لبنان و هیات همراه، روابط بین دو کشور ایران و لبنان را بسیار دوستانه و راهبردی عنوان کرد و اظهارداشت: اتفاقاتی که در لبنان رخ می‌دهد برای دولت و ملت ایران مهم است و نوع مقاومت ملت لبنان در مقابل سختی‌ها می‌تواند الگوی مناسبی برای تمامی ملل آزاده جهان باشد.

وی با بیان اینکه یکی از مولفه‌های اساسی در مقاومت، پیشرفت در زمینه علم و فناوری است، گفت: اگر در زمینه علم و فناوری پیشرفت نکنیم، در جهان حرفی برای گفتن نخواهیم داشت و میزان توانایی ما در عرصه جهانی بر اساس پیشرفت علمی مان تعیین می‌شود.

دانشجو با اشاره به کسب رتبه اول تولید علم ایران در منطقه، گفت: با وجود این که ایران یک در صد جمعیت دنیا را تشکیل می‌دهد، اما در حال حاضر بیش از دو درصد علم دنیا را تولید می‌کند و نرخ رشد تولید علم در ایران نسبت به متوسط جهانی بین ۱۱ تا ۱۳ برابر است و این بدان معناست که ما در رشد تولید علم در جهان رتبه اول را کسب کرده‌ایم و این جهش در پیشرفت علمی نشان دهنده فعالیت بیش از پیش و همه جانبه دانشگاه‌های ایران در انجام تولیدات علمی است.

وی با اعلام آمادگی دانشگاه‌های کشورمان برای همکاری با دانشگاه لبنان در زمینه علوم هوافضا، نانو و بایو تکنولوژی، سلول‌های بنیادی و انرژی‌های نو، اظهار داشت: پیش از این دانشگاه لبنان در خصوص همکاری مشترک در زمینه لیزر و نانو در خواست همکاری با مراکز علمی و پژوهشی ایران را ارائه داده بود که مورد استقبال دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی ایران قرار گرفته و باید به مرحله اجرایی برسد.

وی همچنین در خصوص جایگاه علم از نظر مکتب اسلام و دولت‌های استکباری، گفت: بر مبنای فکری و عقیدتی ما و شما علم برای تعالی بشریت و آسایش و آرامش ملل جهان باید بکار گرفته شود، ولی کشورهای سلطه گر علم را برای تسلط بر کشورهای دیگر بکار می‌گیرند و به همین خاطر نمی‌توانند پیشرفت‌های علمی ما را تحمل کنند و با روش‌های خبیثانه با دولت غاصب صهیونیستی همکاری می‌کنند تا دانشمندان ما را ترور کنند.

دانشجو افزود: دشمن از این مساله غافل است که شهادت دانشمندان ما انگیزه بیشتری در تلاش مضاعف برای پیشرفت سریع تر در زمینه علوم مختلف به دانشگاه‌ها و دانشگاهیان ما می‌دهد.

وزیر علوم با بیان اینکه همت و تلاش دانشگاهیان و مردم لبنان مانع از تسلط دشمن بر آنان می‌شود و لبنان همیشه آزادگی خود را حفظ خواهد کرد، گفت: در راستای مراودات علمی و پژوهشی هر چه بیشتر مابین دو کشور، مقدمات سفر ۱۰۰ نفر از اساتید و دانشجویان دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه لبنان به ایران فراهم شده و امیدواریم با این سفرها روابط علمی و تحقیقاتی بین دو کشور بیش از پیش گسترش یابد.

همچنین در این دیدار دکتر عدنان سید حسین رئیس دانشگاه لبنان با تاکید بر لزوم گسترش روابط علمی و پژوهشی بین دو کشورایران و لبنان، گفت: از سال ۱۹۷۰ زبان فارسی در دانشگاه لبنان تدریس می‌شود و از یک سال پیش کرسی زبان و ادبیات فارسی در این دانشگاه راه‌اندازی شده است.

وی با اشاره به تفاهمات صورت گرفته میان دانشگاه لبنان با دانشگاه‌های ایران، گفت: دانشگاه لبنان تا کنون با دانشگاه‌های تهران، شهیدبهشتی و صنعتی شریف تفاهم‌نامه همکاری در زمینه علوم نانو و بایو تکنولوژی منعقد کرده است.

رییس دانشگاه لبنان با تقدیر از پیشرفت‌های علمی ایران در سال‌های اخیر و با تشکر از اهتمام وزیر علوم کشورمان به دانشگاهیان لبنان، گزارشی از وضعیت و امکانات این دانشگاه ارائه کرد و گفت: ما از دولت و ملت جمهوری اسلامی ایران تشکر می‌کنیم که همیشه مواضع محکمی در قبال لبنان داشته‌اند و امیدواریم روابط بین ایران و کشورهای عربی بیش از پیش بهبود یابد.

همچنین در این نشست مقرر شد هیاتی از دو طرف مفاد تفاهم نامه‌های منعقد شده بین دانشگاه‌های ایران و لبنان را تا رسیدن به مرحله اجرا نظارت و پیگیری کنند.

در این دیدار معاون آموزشی وزیر علوم، قائم مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل و رئیس مرکز همکاری‌های علمی و بین المللی، معاون امور دانشجویان داخل سازمان امور دانشجویان و همچنین دکتر طلال عتریسی استاد علوم اجتماعی دانشگاه لبنان، دکتر امین الساحلی مسئول روابط دانشگاهی ایران و لبنان و دکتر محمد بدوی الشهال رئیس پژوهشگاه عالی ادبیات و علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه لبنان نیز حضور داشتند.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.