آمادگی بخش خصوصی برای توسعه فعالیتهای پژوهشی در صنعت

۲۵م آذر ،

با توجه به پیشرفت های به دست آمده در صنعت کشور، بخش خصوصی آمادگی دارد فعالیت های پژوهشی و تحقیقاتی مرتبط با آن را گسترش دهد.

به گزارش گروه دریافت خبر ایسنا، محمدجواد اقدامیان، عضو انجمن تولیدکنندگان پروفیل یو پی وی سی همزمان با ۲۵ آذرماه روزملی پژوهش، با بیان مطلب بالا افزود: یکی از مهمترین راهکارهای دستیابی به خودکفایی در بخش صنعت کشور تمرکز بر روی فعالیت های پژوهشی و تحقیقاتی است و برای تحقق این هدف باید را بطه عمیقی بین صنعت، دانشگاه و مراکز تحقیقاتی برقرار شود.

وی خاطر نشان کرد: یکی از مهمترین مشکلات مرتبط با توسعه فعالیت های پژوهشی در بخش صنعت این است که دستگاههای اجرایی ذی ربط هدفگذاری مناسبی برای آن در نظر نگرفته اند و اغلب فعالیت های تحقیقاتی و پژوهشی به صورت پراکنده دنبال شده است.

وی با اشاره به وجود استعدادهای بالقوه در دانشگاههای کشور افزود: در حوزه صنعت پروفیل یو پی وی سی تلاش خواهیم کرد تا با هدایت این استعدادها فصل تازهی را در حوزه تحقیق و توسعه و همچنین تجاری سازی ایده های دانشجویی دنبال کنیم.

اقدامیان گفت: نقش پژوهش در توسعه همه‌جانبه پایدار چنان برجسته و انکارناپذیر است که می‌توان آن را بدون تردید نیروی محرک توسعه در همه حوزه‌ها اعم از فرهنگ، اقتصاد، سیاست و جامعه دانست، اما علی رغم اعتراف و اذعان نسبت به اهمیت مقوله پژوهش، این حوزه با دشواری‌های ساختاری و عملکردی فراوانی مواجه است.

او با اشاره به اهداف مورد نظر مقام معظم رهبری در سال تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی افزود: در این مسیر اندیشه‌های ژرف در قالب پژوهش‌های بنیادین صورت بحث پذیر به خود می‌گیرند و دستمایه انجام پژوهش‌های کاربردی می‌شوند تا علاوه بر پاسخگویی به نیازها، راه‌حل‌های بهتر و بیشتری برای مسائل و مشکلات کشور پیشنهاد کنند.

وی با اشاره به اهمیت نامگذاری یک روز از سال به عنوان پژوهش، افزود: با توجه به اینکه کشور در مسیر پیشرفت تحریم ها را یکی پی از دیگری پشت سرمی گذارد، لازم است تا به موضوع پژوهش اهمیت بیشتری داده شود و دستکم یک هفته در سال به این عنوان اختصاص داده شود و طی آن برنامه ها و اتفاقهای متنوعی برپا شود.

اقدامیان خاطر نشان کرد: در شرایط فعلی و با هدف رهایی از اقتصاد وابسته به نفت، بخش صنعت بیش از هر بخش دیگری نیازمند توسعه فعالیت های پژوهشی است و بدون تردید در این مسیر دولت نیز نباید صنعتگران را تنها بگذارد.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.