“آمادگی ترکیه و آمریکا برای ایجاد منطقه پرواز ممنوع در سوریه”

به گزارش تفسیری ممتازنیوز به نقل از خبر گزاری ایسنا در تاریخ ۴ شنبه ۱۷ آبان ۹۱،

روزنامه ترکیه‌ای ملیت در گزارش تفسیریی نوشت که چندین گزینه نظامی در مقابل باراک اوباما در خصوص سوریه وجود دارد که مهمترین آن ایجاد منطقه پرواز ممنوع است.

به گزارش تفسیری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، روزنامه ترکیه‌ای “ملیت” نوشت: دولت آمریکا که از ۲۰ ماه پیش با سردی با ناآرامی‌های سوریه برخورد نمود، در چارچوب چندین گزینه نظامی فعالیت می‌کند که در راس آن ایجاد منطقه حائل میان استان مرزی “کیلیس” و شهر حلب در سوریه است.

این روزنامه در ادامه آورده است: این طرح با هماهنگی میان ارتش ترکیه و آمریکا با شرط داخل نشدن ارتش دو کشور به خاک سوریه است.

روزنامه ملیت نوشت: این طرح شامل ایجاد منطقه پرواز ممنوع با حمایت موشک‌های “پاتریوت” در ترکیه است.

روزنامه مذکور بر این مساله اشاره دارد که این طرح در انتظار تصمیم نهایی باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا است و به خاطر همین طرح مارتین دمپسی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا در سپتامبر قبل و تعداد بسیاری از مسئولان نظامی عالی رتبه آمریکا برای بررسی این طرح به ترکیه رفتند.

روزنامه “ملیت” در ادامه آورد: گزینه‌های نظامی بر روی میز مذاکرات دولت آمریکا که از سریعه قبل به ایجاد گذرگاه انسانی و منطقه حائل اهمیتی نمی‌داد، مطرح است، اما به سبب اعمال فشارهای آنکارا و افزایش ناآرامی‌ها در سوریه، آمریکا بررسی گزینه‌های نظامی را به‌ ویژه طی چهار ماه اخیر آغاز نموده است.

اجرای این هدف از طریق استفاده از دو سامانه موشک‌ “پاتریوت” به همراه استقرار سامانه دفاع هوایی تازه صورت می‌گیرد که ترکیه برای خرید آن در آینده‌ای نزدیک طرح‌ریزی می‌کند.

در همین جهت یکی از مسئولان در وزارت خارجه ترکیه اظهار نمود که ترکیه و هم‌پیمانان آن از جمله آمریکا امکان استفاده از موشک‌های پاتریوت در داخل سوریه را مورد بررسی قرار می‌دهند.

این مقام مسئول در ادامه افزود: استفاده از موشک‌ها بخشی از سناریوهایی است که به عنوان وسیله‌ای برای جلوگیری از ناآرامی‌های سوریه مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی خاطرنشان نمود: برنامه‌ریزی برای این اقدام به صورت موقت تا پایان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا متوقف شد، اما بعد از پیروزی باراک اوباما در انتخابات این مسئله در دست بررسی است.

وی در ادامه افزود: هرگونه اقدامی برای استقرار موشک‌ها زیر “چتر ناتو” صورت می‌گیرد.

شبکه خبری بی.بی.سی انگلیس نیز در خبری سریع اعلام نمود که دولت ترکیه از ناتو درخواست خواهد نمود تا موشک‌های پاتریوت در مرزهای ترکیه و سوریه مستقر کند.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.