آمادگی سودان برای مذاکره مستقیم با شورشیان

۱فروردین ۱۳،

سودان اولین پیشنهاد خود را برای برگزاری مذاکرات مستقیم با شورشیان در مرزهای جنوبی‌اش با سودان جنوبی ارائه کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری رویترز، شورشیان در ایالت “نیل آبی” و “کردوفان جنوبی” نیز اعلام کردند که پیشنهاد عبدالرحیم محمدحسین، وزیر دفاع سودان نشانه “پیشرفت” است اما اکنون برای مذاکرات صلح بسیار زود است.

وزیر دفاع سودان گفت: خارطوم به شرط آنکه مذاکرات بر پایه پروتکل‌های توافقنامه صلح سال ۲۰۰۵ با سودان جنوبی باشد، مشتاق به بحث و تبادل نظر با شورشیان است.

در ماه جاری میلادی، دو سودان بر سر جدول زمانی برای عقب‌نشینی سربازان از مرز مورد مناقشه‌شان، که حدود ۲۰۰۰ کیلومتر است، به توافق رسیدند.

نرون فیلیپ، یک عضو تیم مذاکره‌کننده شورشیان SPLM-N گفت: پیشرفت در مذاکرات بین سودان و سودان جنوبی ممکن است خارطوم را به آغاز گفت‌وگوها با این گروه شورشی ترغیب کرده باشد.

درگیری و تنش‌ها در مناطق مرزی دو سودان صدها هزار نفر را مجبور به ترک خانه‌هایشان کرده و روابط بین سودان و سودان جنوبی را پیچیده کرده است.

عقب‌نشینی سربازان از منطقه مرزی، اولین گام حیاتی برای ازسرگیری صادرات نفت سودان جنوبی از طریق سودان قلمداد می‌شود؛ امری که دو کشور برای بدست آوردن درآمد به آن وابسته می باشند.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.