آمادگی ناشر مسیحی برای انتشار کتب مربوط به امام رضا(ع) به زبان‌های دیگر

هیات لبنانی مسلمان و مسیحی شرکت‌کننده در نشست بین‌المللی امام‌ رضا(ع) و ادیان در بازدید از کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی، ایران را کشوری ریشه‌دار خواندند و برای چاپ کتب امام‌رضایی به زبان‌های دیگر اعلام آمادگی کردند.

آمادگی ناشر مسیحی برای انتشار کتب مربوط به امام رضا(ع) به زبان‌های دیگر

به گزارش ممتاز نیوز، شیخ غازی یوسف حنیه، رئیس تجمع علمای مسلمین در لبنان، الاب نیکولاس ضغبینی، نماینده اسقف عصام یوحنا درویش، رئیس اسقف‌های منطقه فرزل و بقاع لبنان و ایلی سرغانی، روزنامه‌نگار مسیحی و مؤسس باشگاه تمدن شرق در لبنان، در بازدید از کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی و گفت‌وگو با رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی این مرکز را باعث شگفتی خواندند.

شیخ غازی یوسف حنیه در این دیدار با بیان اینکه هر قسمت از این کتابخانه، خود کتابخانه‌ای مستقل است، گفت: ما در این کتابخانه آثار گشایش فرهنگی به روی همه دنیا را دیدیم و تأییدی است بر اینکه اسلام دین بسته‌ای نیستد.

وی تصریح کرد: امام‌ رضا(ع) فرزند طهارت هستند و سیره ایشان نشأت گرفته از قرآن و جد بزرگوارشان است. امام رضا(ع) فرزند همان پیامبری است، که نصاری نجدان را در حرم شریف پذیرا شدند و به آن‌ها اجازه دادند تا چندین روز در آنجا بمانند و مراسمات‌شان را برگزار کنند. این سیره بر خلاف روش وهابیت است که خون افراد غیر هم‌فکر و عقیده‌شان را مباح می‌دانند.

این عالم اهل سنت تأکید کرد: این همان دیدگاهی است که امام رضا(ع) در سرزمین مرو به عنوان اسلام عملی پیاده کردند. حرم رضوی گرچه پناهگاهی برای مردم و مرکز آرامش و شفا است، اما ما آن را یک مرکز علمی، ‌فرهنگی می‌دانیم که امام رضا(ع) آن را به وجود آوردند.

همچنین الاب نیکولاس ضغبینی در این بازدید با اظهار شگفتی از تاریخ ۱۱۰۰ ساله کتابخانه آستان قدس و وجود ۱۵۰ هزار نسخه خطی و چاپ‌سنگی کهن در این کتابخانه، بیان کرد: من برای اولین بار است که به ایران سفر کردم و باید بگویم که آنچه در کودکی راجع به تمدن‌های کهن و مراکز علمی‌فرهنگی در دنیا به ما می‌گفتند را اکنون با مشاهده این کتابخانه می‌توانم، درک کنم.

نماینده رئیس اسقف‌های منطقه فرزل و بقاع لبنان افزود: من برای چنین نظمی به مسئولان این کتابخانه بزرگ تبریک می‌گویم و معتقدم که ملت‌ها با پیشرفت تکنولوژی پیشرفت نمی‌کنند؛ بلکه با داشتن میراث علمی گسترده‌ای مانند اینجا پیشرفت حاصل می‌شود.

وی ادامه داد: به عقیده من علم و دانش در این سرزمین، ریشه‌دار است و این ریشه‌های علمی که بسیار ژرف و عمیق هستند کشور را پیش برده و آرزو دارم هر انسانی در دنیا بتواند از این مرکز بازدید کند و از این گنجینه ارزشمند بهره‌مند شود. من پس از بازگشت به سرزمینم تمام این شرایط را معرفی خواهم کرد.

همچنین ایلی سرغانی، روزنامه‌نگار مسیحی و مؤسس باشگاه تمدن شرق در لبنان نیز در بازدید از این مرکز از آمادگی برای ترجمه و انتشار کتاب‌هایی با موضوع امام‌رضا(ع) به زبان‌های انگلیسی و رومانیایی خبر داد. وی با استقبال از گسترش روابط با سازمان کتابخانه‌های آستان قدس رضوی تصریح کرد: موسسه انتشاراتی ما شعب مختلفی در سیدنی و ملبورن استرالیا و اربیل عراق دارد و ما این توانایی را داریم تا کتاب‌های مورد نظر شما را ترجمه و منتشر کنیم.

در ابتدای این دیدار همچنین حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدجلال حسینی، با تشریح موقعیت علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی در دنیا و در سطح کشور توضیح داد: به برکت وجود امام رضا(ع)، آستان قدس رضوی به کانون تأثیرگذار علمی فرهنگی در جهان اسلام تبدیل شده است.

وی تأسیس پیش‌دبستانی، مدارس و دانشگاه‌ها، بنیاد پژوهش‌های اسلامی، بزرگ‌ترین چاپخانه کشور، بزرگ‌ترین بیمارستان شرق کشور و ورزشگاه‌ها با پیشرفته‌ترین امکانات را برخی از اقدامات علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی برشمرد.

حسینی در این خصوص به تأسیس بیش از ۵۰ کتابخانه در سطح کشور اشاره و خاطرنشان کرد: کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی با ۱۱۰۰سال قدمت، از تاریخی‌ترین کتابخانه‌های دنیا به شمار می‌رود. وجود بیشترین نسخ خطی قرآن در دنیا ۱۵۰هزار نسخه خطی و چاپ‌سنگی در موضوعات مختلف، ۱۴میلیون برگ سند تاریخی و نمایش ۸ هزار اثر موزه‌ای در موزه آستان قدس رضوی برخی از افتخارات این مرکز به شمار می‌رود.

بر اساس گزارش روابط عمومی اداره کابختانه‌های آستان قدس رضوی، به هر یک از اعضای هیئت لبنانی، آی‌پی دسترسی مجازی به نسخه دیجیتال کلیه منابع خطی این مرکز را اهدا شد.

انتهای پیام/

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.