آمارهای اعلام شده‌نادرست است/کاهش ۲۵ درصدی تولید‌برنج

چکیده: نماینده مردم آستانه اشرفیه در مجلس در واکنش به افزایش ۵ درصدی تولید برنج در سالجاری، گفت: با توجه به مشکلات متعدد در حوزه تولید برنج کشور، امسال نه تنها تولید این محصول افزایش نداشته، بلکه ۲۵ درصد نیز نسبت به سال گذشته کاهش داشته است.

به گزارش ارانیکو به نقل از خبرگزاری خانه ملت  محمد حسین قربانی  افزود: در حال حاضر برنجکاران منطقه شمال کشور با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می‌کنند که برخی اظهارنظرهای غیر کارشناسی نظیر افزایش ۵ درصدی تولید برنج در سالجاری موجب برهم زدن نظم بازار شده و باعث می‌شود تا امیداواری واهی به مردم و کشاورزان داده شود.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اینگونه اظهارات غیر کارشناسی باعث می‌شود تا دولت تا حدودی دست از حمایت برنجکاران بردارد و موضوع برنج را حل شده تصور کند، درصورتیکه اینگونه نیست و برنجکاران با مشکلات متعددی روبرو بوده که باید به آن رسیدگی شود.

وی اظهارداشت: در حال حاضر عمده‌ترین مشکلات موجود در تولید برنج ایرانی عدم تأمین کود شیمیایی، بالابودن نرخ کود شیمیایی، گران بودن سم‌های ساقه‌خوار برنج و نیز عدم تحویل تجهیزات به کشاورزان است که باید دولت به آن‌‌ها رسیدگی کند.

این نماینده مجلس نهم تأکید کرد: یکی دیگر از مشکلاتی که برنجکاران با آن روبرو هستند نبود تجهیزات مدرن نظیر کمباین و تیلر است که وزارت جهاد باید منابع اعتباری لازم جهت خرید این تجهیزات را فراهم کند.

قربانی افزود: مشکلات بوجود آمده در حوزه برنجکاری باعث شده تا برنجکاران با روش های خشک کردن و نیز شلتوک سازی آشنایی نداشته و هزینه هایی را برای آن ها داشته باشد.

نماینده مردم آستانه اشرفیه در مجلس در ادامه با اشاره به اینکه در حال حاضر کارخانه های شالیکوبی نیز با مشکلات فراوانی روبرو هستند، تأکید کرد: کارخانه های شالیکوبی به دلیل نبود اعتبارات لازم در زمینه خشک کردن برنج از روش های سنتی استفاده می کنند که این مسئله باعث شده تا هزینه های گزافی در خصوص تولید محصول به آن ها تحمیل شود.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در پایان مدیریت مناسب در خصوص تولید محصولی مانند برنج و محل توزیع آن، کشور را از واردات این محصول بی نیاز کرده و کشاورزان را نیز نسبت به کاشت محصولات بیشتر ترغیب می کند


ارانیکو – آخرین اخبار و مقالات

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.