آمارهای صنعتی و معدنی به روز نیستند

۲۵فروردین۱۳،

steel.jpg

آمارهای ماهانه وزارت صنعت، معدن و تجارت از شش ماه پیش تاکنون به روز نشده‌اند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در حالی وزارت صنعت، معدن و تجارت از اواسط سال ۱۳۹۰ انتشار یافتن ماهانه آمارهای صنعتی، معدنی و تجاری کشور را آغاز کرد که انتشار یافتن این آمار روی پایگاه اینترنتی وزارت صنعت، معدن و تجارت از مهر ماه سال قبل تاکنون متوقف شده است.

در حال حاضر آخرین آمار صنعتی، معدنی و تجاری انتشار یافته روی پایگاه اینترنتی وزارتخانه مربوط به شش ماهه اول سال است و بعد از آن این آمار به روز نشده‌اند.

در آمارهای ماهانه وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌شد اطلاعات ارزشمندی را برای تحلیل آخرین وضعیت بخش صنعت و معدن کشور به دست آورد. از جمله این اطلاعات می‌توان به آمار تولید بسیاری از کالاهای صنعتی و معدنی اشاره کرد که در حال حاضر موجود نیست.

خبرنگار ایسنا دربارهٔ چرایی توقف انتشار یافتن آمارهای ماهانه صنعتی و معدنی روی پایگاه اینترنتی وزارت صنعت، معدن و تجارت به صورت تلفنی از یکی از کارمندان مرتبط با این بخش سبب را جویا شد که وی در پاسخ وجود مشکل در بارگذاری اطلاعات روی اینترنت را عامل این مشکل دانست.

مشکل نبود آمارهای صنعتی و معدنی در حالی به وجود آمده که وزیر صنعت، معدن و تجارت بارها بر انتشار یافتن این آمارها و لزوم ایجاد جریان آزاد اطلاعات در این وزارتخانه تاکید کرده است.

از سوی دیگر در حالی که براساس قانون برنامه پنجم توسعه، مرکز آمار ایران تنها مرجع اعلام رسمی آمارهای کشور شناخته شده، این مرکز تاکنون در رابطه با انتشار یافتن یا به روز رسانی آمارهای صنعتی و معدنی فعالیت چندان شاخصی از خود نشان نداده است.

در حال حاضر با مراجعه به پایگاه اینترنتی مرکز آمار ایران می توان به سادگی فهمید که تازهترین اطلاعات مرکز آمار ایران دربارهٔ بخش صنعت و معدن ایران مربوط به سال ۱۳۸۸ است و مشخص نیست پژوهشگران و محققان برای نگارش و تکمیل تحقیقات خود باید از کجا آمارهای به روز صنعتی و معدنی را بدست آورند. این در حالی است که طی سال اخیر بخش صنعت، معدن و تجارت ایران شاهد تحولات چشمگیری بوده که برنامه‌ریزی برای آینده این بخش به نقل از کارشناسان، بدون وجود آمار دقیق و به روز عملا غیرممکن است.

تعلل مرکز آمار ایران در به روز رسانی آمارهای بخش صنعت و معدن سبب شده بود تا وزارت صنایع و معادن سابق طرح به روز رسانی اطلاعات واحدهای صنعتی و معدنی را به اجرا درآورد. اگرچه به غیر از یک سری کلیات اطلاعات و جزئیات مربوط به اجرای این طرح در اختیار رسانه‌ها قرار نگرفته است.

نبود آمار و اطلاعات به روز در حوزه صنعت و معدن سبب شده که رسانه‌ها در تحلیل‌ها و بررسی‌های خود دچار مشکل شوند. البته استفاده از آمارهای خارجی تا حدودی توانسته این خلاء آماری را پر کند؛ هرچند بسیاری از منابع خارجی نیز به سبب همین مساله در بسیاری از مواقع آمار قدیمی و به روز نشده‌ای را دربارهٔ وضعیت اقتصادی ایران منتشر می‌کنند.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.