آماری از سفر گردشگران خارجی به ایران در دوران کرونا

معاون گردشگری گفت: حدود ۴۵۰ هزار خارجی به انگیزه درمان و تجارت در ۹ ماه اول امسال به ایران سفر کرده‌اند، اما سختگیرهای بیشتر باعث شده ۹۴ درصد سفرهای بین‌المللی کاهش پیدا کند.

به گزارش ممتازنیوز، کمی بعد از شیوع ویروس کرونا در ایران با بسته شدن مرزهای زمینی و هوایی، صدور روادید گردشگری نیز متوقف شد. مدتی بعد، معاون گردشگری خبر داد که به تعداد محدود برای اتباع خارجی که به انگیزه درمان و تجارت به ایران سفر می‌کنند، روادید صادر می‌شود. حالا ولی تیموری خبر داده که در ۹ ماه ابتدای سال ۴۵۰ هزار نفر به شکل مقطعی و محدود با عنوان گردشگر سلامت و تجاری به کشورمان سفر کرده‌اند.

او همچنین گفت که با توجه به سخت‌گیری‌ها حدود ۹۴ درصد سفرهای بین‌المللی کاهش پیدا کرده است.

این معاونت با آن‌که شیوه‌نامه «چگونگی ورود گردشگران خارجی در دوران کرونا» را اواسط تابستان امسال به ستاد ملی کرونا تحویل داده اما همچنان سختگیری‌های این ستاد مانع از صدور ویزای توریستی و ورود گردشگران خارجی شده است.

تیموری در جلسه کمیته سیاست‌گذاری فرهنگی دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی گفت که حوزه سفر و گردشگری در میان صنایع مختلف بیشترین آسیب را از شیوع ویروس کرونا دیده است، به طوری که در منطقه آسیا شاهد کاهش حدود ۸۲ درصد سفرهای بین‌المللی بوده‌ایم و در ایران این کاهش ۹۴ درصد بوده است. صنعت گردشگری بیش از یک سال است که با شیوع ویروس کرونا زمین‌گیر شده که در تاریخ جهانی این صنعت بی‌سابقه بوده است.

او افزود: در سال ۹۸ قبل از شیوع ویروس کرونا هشت میلیون و ۸۶۰ هزار نفر گردشگر خارجی از ایران بازدید کردند. با اتفاقاتی که در نیمه دوم سال ۹۸ افتاد و با شیوع ویروس کرونا، در فصل دوم پررونق گردشگری ما که از اواسط بهمن‌ماه و شروع سال نو میلادی آغاز می‌شد، نتوانستیم میزبان گردشگران باشیم.

معاون گردشگری به سهم سرمایه‌گذاری گردشگری در کشور و ساخت ۲۲۰۰ پروژه زیرساخت اشاره کرد و افزود: گردشگری روند پرشتابی در پیش گرفته بود اما با بحران شیوع ویروس کرونا فعالیت‌های ما متوقف شد.

تیموری درباره سفرهای داخلی اظهار کرد: با شیوع ویروس کرونا همکاری لازم را با ستاد ملی مدیریت کرونا در خصوص اولویت اصلی که حفظ جان مردم است، انجام دادیم و درست در پیک سفرهای خارجی و داخلی فعالیت‌های‌مان را تعطیل کردیم. با گشایش‌های مختصری که انجام می‌شد، سعی کردیم گردشگری داخلی بتواند این خلاء را پوشش دهد و در کنار آن نیز نیم‌نگاهی به عرصه بین‌المللی داشتیم. در این خصوص طرح‌هایی ارائه دادیم اما به دلیل شیوع کرونا به تعویق افتاد.

او با اشاره به زیان مالی تاسیسات گردشگری در این دوران، یادآور شد: با شیوع ویروس کرونا دو بسته حمایتی برای فعالان صنعت گردشگری در نظر گرفتیم که بسته اول اشتغال‌محور و بسته دوم بنگاه‌محور بوده است. میزان درخواست فعالان گردشگری برای دریافت تسهیلات کرونایی از بانک‌ها حدود ۱۳۵۰ میلیارد تومان بوده که ۶۵۰ میلیارد تومان آن پرداخت شده است، البته قول دادند تا پایان سال کمک بیشتری کنند. امیدواریم با کاهش شیوع ویروس کرونا دوباره صنعت گردشگری رونق پیدا کند تا نشاط و امید به جامعه برگردد.

معاون وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ادامه داد: با پیگیری‌ها و تلاش‌هایی که انجام دادیم، طرح‌هایی را برای سفرهای نوروزی در ستاد ملی کرونا ارائه کردیم تا به شکل محدود و کنترل‌شده و با نظارت ما، بخشی از فعالیت‌ها و خدمات‌مان ارائه شود. اگر نوروز امسال نتوانیم فعالیت کنیم، امکان برگشت دوباره نخواهیم داشت. تعطیلات نوروز برای بالای ۷۰ درصد از فعالان ما یک فرصت است.

او گفت:‌ ستاد ملی مدیریت کرونا قبول کرد تا سفرها در قالب تورهای شرکت‌های خدمات مسافرتی و کنترل‌شده انجام شود. پروتکل‌های بهداشتی نیز در این خصوص برای تمام ذی‌نفعان آماده و ابلاغ شده است. همچنین نوع دیگر سفر در قالب سفرهایی است که مردم با خودرو خود انجام می‌دهند و رزرو قطعی در مراکز مجاز ما دارند. نیروی انتظامی نیز در این خصوص کمک خواهد کرد تا ترددهای نوروزی برنامه‌ریزی‌شده انجام شود.

خدابخشی ـ دبیر کمیته فرهنگی شورای عالی امنیت ملی ـ نیز گفت: نیمه‌های مغفولی در حوزه گردشگری وجود دارد؛ براساس گزارش مرکز آمار نیمی از مردم هنوز سفر نمی‌روند. در نیمه دوم سال از ماه مهر تا پایان اسفند نیز سفر چندانی انجام نمی‌شود و نیمی از دستگاه‌ها هنوز درگیر بحث گردشگری نشده‌اند. کرونا فرصتی است تا دستگاه‌ها بتوانند در این خصوص برنامه‌ریزی کنند.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.