آمار خبرنگاران زندانی در جهان در سال ۲۰۱۲ رکورد زد

۲۷م آذر ،

کمیته حمایت از خبرنگاران اعلام کرد، تعداد خبرنگاران زندانی در سراسر جهان در سال ۲۰۱۲ میلادی که به اتهام انجام اقدامات تروریستی یا سایر اقدامات خصمانه علیه کشورهایشان در زندان به سر می‌برند، به بالاترین حد رسیده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، در آمارگیری سالانه کمیته حمایت از خبرنگاران در اول دسامبر سال ۲۰۱۲ مشخص شد که ۲۳۲ خبرنگار زندانی می باشند که در مجموع ۵۳ مورد نسبت به سال ۲۰۱۱ میلادی افزایش داشته است.

از زمان آغاز به کار این کمیته در سال ۱۹۹۰ میلادی، بالاترین آمار مربوط به کشورهای ترکیه و چین است. علاوه بر این، اتهامات مربوط به اقدامات ضد دولتی چون انجام اعمال تروریستی، خیانت و تلاش برای براندازی حکومت از اتهامات گسترده علیه خبرنگاران در سال ۲۰۱۲ میلادی به شمار می‌روند. علاوه بر این، دست‌کم ۱۳۲ خبرنگار در سراسر جهان با چنین اتهاماتی زندانی می باشند.

همچنین اریتره و سوریه در میان کشورهایی می باشند که بدون هیچ اتهام یا روند دادگاهی خبرنگاران بسیاری را در زندان‌های مخفی و بدون دسترسی به وکیل یا اعضای خانواده‌هایشان زندانی کرده‌اند. در سراسر جهان ۹۳ خبرنگار بدون هیچ اتهام مشخصی محبوس می باشند.

همچنین ویتنام، جمهوری آذربایجان، اتیوپی، ازبکستان و عربستان جزو ۱۰ کشوری می باشند که به بدترین نحو خبرنگاران را محبوس می‌کنند. به طوری که مقام‌ها در جمهوری آذربایجان و ازبکستان از اتهامات انتقام‌جویانه چون ایجاد آشوب و حمل مواد مخدر برای خبرنگاران و سر مقاله‌نویسان منتقد دولت استفاده می‌کنند.

در کشورهای دیگر نیز مقام‌ها برای ساکت کردن خبرنگاران منتقد از روش‌ها و اتهامات مختلف غیر مرتبط با حرفه آنها بهره می‌برند.

در ترکیه که بدترین کشور با ۴۹ خبرنگار زندانی در گزارش کمیته حمایت از خبرنگاران ذکر شده، مقام‌های ترکیه ده‌ها خبرنگار و سرمقاله‌نویس کُرد را با اتهامات مرتبط با اقدامات تروریستی و دست داشتن در توطئه‌های ضد دولتی به زندان انداخته‌اند.

“مهمت علی بیرند”، تدوین‌گر ارشد ایستگاه تلویزیونی “کانال دی” ترکیه مستقر در استانبول می‌گوید: دولت هیچ تفاوتی میان آزادی بیان و تروریسم قائل نیست.

چین نیز به عنوان یکی دیگر از کشورهایی که ۳۲ خبرنگار زندانی دارد، یکی از بدترین کشور‌ها محسوب می‌شود. ۱۹ تن از این اشخاص تبتی یا از اقلیت اویغور می باشند که به اتهام مستندسازی زندانی شده‌اند.

در اریتره نیز ۲۸ خبرنگار بدون آنکه به صورت علنی محاکمه شوند، به زندان افتادند. علاوه بر این، دولت این کشور از اعلام مکان‌هایی که این خبرنگاران زندانی می باشند اجتناب می‌کند. حتی دولت اریتره از تایید گزارش‌هایی مبنی بر جان باختن پنج تن از خبرنگاران زندانی به سبب رفتارهای غیرانسانی طفره می‌رود.

در سوریه نیز ۱۵ خبرنگار زندانی شده‌اند بدون آنکه جرمشان مشخص شود. همچنین مقام‌های این کشور از اعلام مکان حبس این اشخاص یا اعلام وضعیت جسمانی و سلامتی آنها اجتناب می‌کنند.

در ویتنام نیز ۱۴ خبرنگار زندانی می باشند. طی چند سال قبل مقام‌های دولتی این کشور اقدامات خود را برای سرکوب خبرنگاران منتقد تشدید کرده‌اند و تمرکز خود را بر روی فعالیت‌های آن‌لاین آنها گذاشته‌اند.

اکثر خبرنگاران که در سال جاری در ویتنام زندانی شدند اقدام به ایجاد وبلاگ یا همکاری با نشریات خبری آنلاین کرده‌اند.

همچنین ۱۱۸ خبرنگاری که بیشتر به صورت آن‌لاین فعالیت می‌کردند در اول دسامبر سال جاری میلادی زندانی شدند. تعداد این خبرنگاران که زندانی شدند نسبت به سه بررسی پیشین کمیته حمایت از خبرنگاران افزایش چشمگیری داشته است. علاوه بر این، محبوس شدن خبرنگاران رسانه‌های مکتوب با ۷۷ مورد در سراسر جهان در دومین جایگاه قرار دارد. آمار سایر خبرنگاران بازداشتی نیز مربوط به رادیو، تلویزیون و مستندسازان است.

۹ خبرنگار نیز در جمهوری آذربایجان با سرکوب مخالفان داخلی و خبرنگاران منتقد در زندان می باشند. البته این خبرنگاران به جرایم مختلف غیر مرتبط چون توطئه برای براندازی حکومت و حمل و مالکیت مواد مخدر محبوس می باشند.

در اتیوپی نیز شش خبرنگار زندانی می باشند. این کشور با گسترش بعد قانون مقابله با تروریسم در سال ۲۰۰۹ میلادی فهرستی از احزاب و گروه‌های مخالف سیاسی را تهیه کرده که در میان آنها می‌توان وبلاگ نویسان و خبرنگاران را هم ملاحظه کرد.

در نهایت هم ازبکستان و عربستان هر کدام با چهار خبرنگار محبوس در فهرست کشورهایی قرار دارند که بدترین مکان‌ها برای خبرنگاران می باشند.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.