آمار عجیب ازدواج مردان افغانی با دختران ایرانی



تاریخ انتشار: ۶ April 2016 | 8:33 am

رکورد ازدواج زنان ایرانی با مردان افغان

آمارها می‌گوید روزانه پنج ازدواج میان اتباع خارجی با ایرانی ثبت قانونی می‌شود اما آمارهای غیررسمی عددی بیش از این را نشان می‌دهد که متاسفانه فرزندان حاصل از این ازدواج قربانیان این اتفاق هستند. 


 

ازدواج میان اتباع خارجی با زنان و مردان ایرانی

 یک سالی است که مساله ازدواج ایرانی‌ها با اتباع خارجی تبدیل به یکی از خبرسازترین حوزه‌ها شده است. این مساله به ویژه در سال‌های اخیر که توجه به حقوق این افراد و به ویژه فرزندانشان اهمیت بیشتری یافته است بیش از گذشته مورد توجه است. آمارها می‌گوید روزانه پنج ازدواج میان اتباع خارجی با ایرانی ثبت قانونی می‌شود اما آمارهای غیررسمی عددی بیش از این را نشان می‌دهد که متاسفانه فرزندان حاصل از این ازدواج قربانیان این اتفاق هستند.

سال ۱۳۸۹ بود که سید تقی قائمی مدیرکل وقت اتباع خارجه وزارت کشور اعلام کرد حدود سه میلیون افغان در ایران زندگی می‌کنند. اظهارات این مسئول در وزارت کشور در حالی بود که سال بعد سردار محمود صادقی رئیس پلیس وقت گذرنامه ایران از تردد سالانه ۲۲ میلیون اتباع ایرانی و خارجی در کشور خبر داده و گفته بود که از این تعداد بیش از ۱۵ میلیون تردد اتباع کشور و بیش از شش میلیون نیز مربوط به تردد افراد خارجی بوده است.

۳۲ هزار کودک بی‌شناسنامه

هرچند که حضور افغان‌ها در ایران با مشکلاتی همراه بوده است که ازدواج با بانوان ایرانی تنها یکی از صدها مشکلی است که نه تنها با بازگرداندن اتباع بیگانه حل نشده بلکه با گذشت هر سال بر این کلاف سردرگمی و بی‌هویتی کودکان متولدشده گره‌ای کورتر می‌زند، با این وجود ایران حق میزبانی را در حق مهمانان ناخوانده تمام کرده و به عنوان کشوری منتخب در برخورد با اتباع در سطح بین‌المللی شناخته شده است. چند سال قبل بود که اعلام شد ۳۲ هزار کودک بدون هویت و شناسنامه حاصل ازدواج زنان و دختران ایرانی با اتباع بیگانه است. خبری که اداره کل اتباع خارجی استانداری تهران منتشر و وضعیت این کودکان را نامعلوم اعلام کرد.

این کودکان که اغلب از پدران افغان هستند نه شناسنامه دارند و نه می‌توانند تابعیت ایرانی داشته باشند و از هیچ حقوق قانونی برخوردار نیستند. پدران بسیاری از این کودکان در افغانستان به‌سرمی‌برند و هیچ تعهدی نسبت به آنها ندارند. طبق آمار رسمی فقط ۳۰ هزار زن ایرانی با مردان افغان ازدواج کرده‌اند که اگر به آمارهای غیررسمی استناد کنیم این تعداد ازدواج‌ها بیشتر است. از سال ۸۵ ازدواج اتباع خارجی با دختران و زنان ایرانی باید با اجازه وزارت امور خارجه ایران انجام شود اما هنوز وزارت کشور به عنوان متولی ثبت احوال و اتباع خارجه آمارهای ازدواج اتباع را منتشر نکرده است.

افزایش آمار افراد بی‌هویت

نماینده مردم شهرستان‌های چابهار، نیکشهر، کنارک و قصرقند در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تعداد چهار هزار و ۵۰۰ نفر در استان فاقد شناسنامه هستند اظهار داشت: پدران بدون شناسنامه و عدم ثبت ازدواج‌ها هر دو مانع ثبت به‌موقع ولادت نوزاد می‌شود و همه روزه به آمار افراد بدون هویت می‌افزاید. یعقوب جدگال بیان داشت: همجواری با دو کشور افغانستان و پاکستان و تردد و سکونت افراد بیگانه در این استان از جمله عواملی است که از گذشته تاکنون باعث کم ثبتی و دیرثبتی وقایع مرگ و میر، ازدواج و ولادت شده است.

او افزود: تعداد زیادی از افراد با گذشت بیش از چندین سال هنوز موفق به دریافت استعلام نیروی انتظامی نشده‌اند و لذا باید در پاسخ دادن به استعلامات فاقدین شناسنامه مربوط به پلیس اطلاعات و امنیت نیروی انتظامی سرعت بیشتری بخشیده شود. او با اشاره به اینکه بیشتر افراد فاقد شناسنامه در شهرستان نیکشهر ساکن هستند، افزود: یکی از مشکلات استان دیر ثبتی و یاعدم ثبت اطلاعات فوت، طلاق و ازدواج است و سیستان و بلوچستان از جمله استان‌های کشور است که نسبت به سایر استان‌ها در ثبت وقایع حیاتی با مشکلات جدی مواجه است. به گزارش عصر هامون، در همین راستا مدیرکل اتباع خارجه وزارت کشور گفت: «براساس قانون، فرزندان حاصل از ازدواج غیرقانونی اتباع خارجی با ایرانی تا سن ۱۸ سالگی از دریافت تابعیت ایرانی محروم هستند.»

 

منبع: روزنامه آرمان

 

 

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.