آمار واقعی صندلی‌های خالی دانشگاه‌های غیرانتفاعی

دبیر اتحادیه موسسات و دانشگاه‌های غیرانتفاعی و غیردولتی آمار واقعی صندلی‌های خالی این دانشگاه‌ها را اعلام کرد.

به گزارش گروه وبگردی ممتازنیوز،دکتر علی آهون‌منش  با بیان اینکه بدون شک بزرگترین مسئله و بیشترین مشکل دانشگاه‌های غیرانتفاعی، کاهش تعداد داوطلبان ورود به این دانشگاه‌هاست، گفت: بر اساس آمار وزارت علوم، ۷۰ درصد ظرفیت‌ دانشگاه‌های غیرانتفاعی خالی مانده اما بر اساس آماری که ما داریم، وضعیت از این هم بدتر است.

وی افزود: بر اساس آمار ما، در رشته‌های مقطع کاردانی ۹۰ درصد و در مقطع کارشناسی حدود ۶۵ درصد صندلی‌های دانشگاه‌های غیرانتفاعی و غیردولتی خالی است.

دبیر اتحادیه دانشگاه‌های غیرانتفاعی با بیان اینکه وزارت علوم می‌گوید که تعداد جمعیت جوان و فارغ‌التحصیلان دبیرستان‌ها کم شده است، اظهار کرد: این می‌تواند بخشی از حقیقت صندلی‌های خالی دانشگاه‌های غیرانتفاعی باشد، نه همه آن؛ زیرا دلیلش این است که ۶۰ درصد از داوطلبان قبول شده ورود به دانشگاه را به دانشگاه پیام‌نور می‌دهند.

آهون‌منش با بیان اینکه پیام‌نور بر اساس اساسنامه‌اش نمی‌تواند دانشجوی حضوری به جز در مقطع دکتری داشته باشد، تصریح کرد: دولت گذشته برای جلوگیری از توسعه دانشگاه آزاد اسلامی به دلیل مشکلاتی که داشت، در طول دو سال حدود ۳۰۰ درصد ظرفیت دانشگاه‌ پیام‌نور را رشد داد، به عبارت دیگر تعداد دانشجویان دانشگاه پیام‌نور از ۳۲۰ هزار نفر به یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در طی دو سال رسید.

دبیر اتحادیه دانشگاه‌های غیرانتفاعی با طرح این سؤال که چگونه پیام‌نور این همه دانشجوی حضوری دارد؟ گفت: اگر دولتی تصمیمی را بنا بر مقتضیات خود گرفت، آیا دولت بعدی نیز مکلف به ادامه و اجرای آن است؟

آهون‌منش همچنین با انتقاد از نحوه پذیرش دانشجو در مقاطع کاردانی و کارشناسی دانشگاه آزاد اسلامی، اظهار کرد: دانشگاه آزاد برای مقاطع کاردانی و کارشناسی اعلام کرده که هر دانشجو بدون کنکور می‌تواند در دانشگاه ثبت‌نام کند، در حالی که برای غیرانتفاعی‌ها حتما باید از طریق کنکور اقدام شود. در عین حال دانشگاه پیام‌نور نیز دوره‌های فراگیر را دارد.

وی با بیان اینکه ۷۰ درصد دوره‌های اغلب دانشگاه‌های غیرانتفاعی با رشته‌های مقاطع کاردانی تغذیه می‌شوند، تصریح کرد: یعنی وزارت علوم به غیرانتفاعی‌ها بیشتر رشته‌های کاردانی داده است. با این وجود اگر قرار باشد کسی کاردانی رشته‌ای را در شهر دیگری بخواند و در عین حال دانشگاه آزاد در کنار خانه داوطلب بهترین رشته‌های مهندسی را به او پیشنهاد دهد، دانشجو سراغ گزینه مناسب می‌رود.

دبیر اتحادیه دانشگاه‌های غیرانتفاعی همچنین با اشاره به واحدهای استانی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد، گفت: این دانشگاه برای واحد علوم و تحقیقات در تهران مجوز دارد و حدود ۸۰۰۰ دانشجو را پذیرش کرده اما چون نمی‌تواند برای دوره دکتری آنها را در همین مکان آموزش دهد، این دانشجویان را بین واحدهای علوم و تحقیقات استانی که مجوز ندارند، تقسیم کرده‌ است.

آهون‌منش همچنین با اشاره به رشد بی‌رویه تعداد و ظرفیت مراکز آموزش عالی در سال‌های گذشته، اظهار کرد: تعداد غیرانتفاعی‌ها از سال ۸۴ تاکنون از عدد ۵۰ به ۳۵۴ دانشگاه رسیده که ما این موضوع را نیز گوشزد می‌کردیم اما کسی گوش نکرد.


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: سایت خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.