آمار ۶۰ درصدی حضور بانوان در بخش مجسمه‌سازی جشنواره تجسمی

۰۲م اسفند ،

داور بخش مجسمه‌سازی از مسئولیت‌پذیری بانوان شرکت کننده در جشنواره می‌گوید

یکی از داوران بخش مجسمه‌‌سازی پنجمین جشنواره تجسمی فجر دربارهٔ آمار بالای زنان مجسمه‌ساز به جشنواره گفت: به نظر می‌رسد در این بخش بانوان احساس مسئولیت بیشتری کرده بودند که آثار دانشگاهی یا تکراری خود را به جشنواره نفرستند.

به گزارش خبرنگار سرویس تجسمی هنرآنلاین، از ۲۵ اثر راه یافته به بخش مجسمه‌سازی پنجمین دوره جشنواره تجسمی فجر ۱۵ اثر متعلق به بانوان هنرمند است که این میزان بالاترین درصد حضور بانوان در مقایسه با دیگر رشته‌های جشنواره را نشان می‌دهد. شیرین حاجی‌کریم‌لو؛ داور بخش مجسمه‌سازی پنجمین جشنواره بین‌المللی تجسمی فجر در این باره به خبرنگار هنرآنلاین گفت: در مرحله اول انتخاب آثار ما اصلا اسامی را در اختیار نداشتیم و تنها بر اساس طرح‌ها و کارها آثار را انتخاب کردیم و بعد متوجه حضور بالای هنرمندان خانم شدیم که به نظرم نشان از این دارد که خانم‌ها اهمیت بیشتری به فراخوان و جشنواره داده بودند و احساس مسئولیت کرده بودند که کارهای دانشگاهی و آرشیوی خود را اراسل نکنند. حتی یکی از بانوان یک روز قبل از ارائه کارش شکست اما تمام تلاشش را کرد که در مدت کوتاه آن را تمیز و کامل تحویل دهد.

این داور بخش مجسمه‌سازی در ادامه با اشاره به کیفیت جشنواره نسبت به دوره‌های قبل در عین حال یکی از ایرادات جشنواره را در این بخش در این دانست که محدودیت‌هایی که برای مجسمه‌سازان قائل می‌شوند که ویدئو یا چیدمان را ارائه ندهند سبب می‌شود بخش از کارهای خوب کنار برود.

حاجی‌کریم‌لو اما بیان این مطلب که مجسمه‌سازان به لحاظ فکری رو به رشد می باشند در گفت‌و گویی با ستاد خبری جشنواره تجسمی فجر گفت: در جشنواره امسال نسبت به دوره قبل شاهد آثار غنی‌تری هستیم.

وی با توجه به اینکه در سه دوره اخیر در هیات انتخاب آثار و داوری جشنواره تجسمی فجر حضور داشته، دربارهٔ آثار راه یافته به این دوره از جشنواره در بخش مجسمه‌سازی گفت: نسبت به سال قبل آثار بسیار غنی‌تر بود. منظورم از نظر تکنیکی نیست که همیشه مشکلاتی در این‌باره وجود دارد، اما از نظر فکری بسیار رشد کرده‌اند.

وی در ادامه گفت: همیشه گفته‌ام بهتر است چارچوب داوری‌ها و جشنواره‌ها از پیش تعیین شود و هنرمندان از یک سال قبل بدانند موضوع جشنواره و ملاک‌های داوری چیست. از سوی دیگر هنرمندان هم باید به طور شفاف بدانند که یک کار دانشگاهی با یک کار جشنواره‌ای چه تفاوت‌هایی دارد؛ چرا که بعضی آثاری که به جشنواره رسیده بود بیشتر نمونه کار دانشگاهی بود یا موضوع را در نظر نگرفته بودند. گویا امسال اعلام کرده‌اند که موضوعات سال بعد هم همین عناوین خواهد بود و این بسیار خوب است.

موضوع دیگری که وی بر آن تاکید کرد لزوم توضیحاتی است که هنرمندان همراه اثرشان باید ارسال کنند تا گروه انتخاب کننده بیشتر ارتباط اثر را با موضوع درک کنند. وی در این‌باره گفت: به طور مثال اثری در جشنواره امسال ارسال شده بود که رد شد و بعد هنرمندش تماس گرفت و توضیح داد که منظورم از آن طرح معراج بوده که در هفت مرحله در نظر گرفته بودم و … حالا قبل از بحث تکنیک بعضی آثار نیاز است که توضیحی ضمیمه اثر بشود تا دربارهٔ‌ آن بهتر بشود قضاوت کرد.

وی دربارهٔ معیار انتخاب آثار و داوری گفت: ملاک ما در هیات انتخاب امتیازی بود که از صفر تا بیست به یک اثر می‌دادیم و حالا هر اثری امتیاز می آورد به جشنواره راه می یافت. اگر ۱۰ اثر هم قرار بود این امتیاز را بیاورد همان ۱۰ اثر را انتخاب می‌کردیم. از نظر شخصی هم برای من ملاک اولین زیبایی و انسجام اثر بود و بعد اینکه آیا به موضوع ربطی دارد یا نه. و مرحله سوم هم مساله اجراست.

کریم لو دربارهٔ میزان کم شرکت‌کنندگان شهرستانی در دو بخش سفال و مجسمه با اشاره به حساسیت داشتن حمل و نقل این کارها از مسوولان جشنواره خواست تمهیدی بیاندیشند که حمل و نقل آثار این دو بخش به عهده جشنواره قرار بگیرد یا مشاوره‌های لازم به هنرمندان در این زمینه ارائه شود تا شاهد حضور پر رنگ هنرمندان شهرستان در این دو بخش باشیم.
وی در پایان همچنین از مسوولان خواست با توجه به هزینه بر بودن کار مجسمه‌سازی برای برگزیدگان جشنواره در طول سال امکاناتی فراهم کنند که بتوانند تا سال بعد آثار بهتری را ارائه کنند.

پنجمین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر از ۱۴ بهمن ماه در موزه هنرهای معاصر تهران، موزه هنرهای دینی امام علی (ع) و فرهنگسرای نیاوران آغاز شده است و تا ۱۳ اسفندماه ادامه دارد.

انتهای پیام/۳۱


آخرین خبرها
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.