آمازون و گوگل در سال ۲۰۲۴: غول ها وارد قلمروی یکدیگر می شوند

۵ م دیماه ،

فاوانیوز: چند سال قبل، وقتی مدیر عامل آمازون، آقای جف بزوس مطلع شد که قرار است در گوگل پروژه ای برای اسکن و دیجیتال کردن کاتالوگ های یک دهه قبل آغاز شود، دانه های رقابت و خشم کاشته شدند تا بعدها سر بر آورند. این خبر برای بزوس که از سرمایه گذاران اولیه در گوگل بود، درست به یک بیدار باش می مانست. نشانه ای از اینکه رویکرد تازه غول جستجو، می تواند امپراطوری خرده فروشی آنلاین او را سرنگون کند.

اینها را یکی از مدیران اسبق آمازون می گوید و می افزاید: «او (جف بزوس) فهمید که اسکن کردن کاتالوگ ها برای گوگل جذاب است ولی برد واقعی برای آنها زمانی خواهد بود که بخواهند همه کتاب ها را اسکن و دیجیتال کنند» و بعد آنها را به فروش برسانند. به این شکل، رقابتی آغاز شد که در سال ۲۰۲۴ تشدید خواهد شد زیرا دو کمپانی در حال گسترش دامنه کاری خود در زمینه های تبلیغات بر روی گجت های همراه، خرده فروشی و رایانش ابری می باشند.

این وضع می تواند همان اندک فضای همکاری که بین دو شرکت باقی مانده را نیز از بین ببرد. برای مثال، تصمیم آمازون برای استفاده از یک نسخه اختصاصی سازی شده اندروید در تبلت های سری کیندل فایر و نیز برنامه های جاه طلبانه گوگل برای ساختن تبلت به کمک موتورولا، هیزم اضافه ای است که در آتش تنش ها انداخته می گردد.

جالب اینجا است که درگیری های اخیر در صنایع تکنولوژیک اغلب به خاطر ورود طرفین به حوزه های سنتی فعالیت همدیگر است. فیسبوک نیز خنجر به دست پشت سر گوگل و آمازون ایستاده و در حال پیگیری جاه طلبی های تبلیغاتی و جستجوی خود است. آمازون می خواهد جایی باشد که شما از آن همه چیزتان را بخرید. گوگل نیز می خواهد تنها جایی باشد که شما همه چیز ها را جستجو و پیدا می کنید، و در این بین بسیار از جستجو ها مربوط به خرید کردن است. بنابراین به وجود آمدن درگیری بین دو طرف یک چیز کاملاً طبیعی است.

هر دو طرف سرمایه عظیمی را در خود متمرکز کرده اند. هم اکنون گوگل با ۲۳۵ میلیارد دلار ارزش در بازار سهام، دو برابر آمازون ارزش دارد که مهم ترین سبب آن، درآمد خالص گوگل است که انتظار می رود در انتهای سال به ۱۳٫۲ میلیارد دلار برسد ولی در سوی دیگر آمازون سال مالی را با ضرری اندک به پایان می رساند. با این حال سهام داران به فعالیت های تازه کمپانی برای رشد بیشتر چشم دوخته و منظر ثبت درآمدهای بهتر می باشند.

گوگل وارد حریم کتابخوانی آمازون شد و حالا آمازون در حال ورود به حیطه تبلیغات است و می خواهد کاربران را از صفحه خانگی گوگل دور کند و واقعیت این است که احتمال موفقیت آمازون بسیار بالا است زیرا پتانسیل و چشم انداز بسیار خوبی برای فروش تبلیغات به ارائه دهندگان کالاهای مختلف دارد و می تواند با رجوع به تاریخچه خرید مشتریان (که نسبت به پایگاه اطلاعاتی گوگل بسیار با ارزش تر است)، تبلیغات هدفمندی را به متقاضیان ارائه کند.

جف بزوس از قدیم نسبت به وابستگی آمازون به گوگل برای ترافیک ورودی به پایگاه اینترنتیش نگران بوده و البته نسبت به ارزش بالای گوگل در بازار سرمایه. او یک جمله معروف در این باره دارد: «این اولین بار در طول تاریخ است که یک نقشه کش (گوگل) نسبت به قلمرویی که دارد نقشه اش را می کشد، ارزش بیشتری پیدا کرده.»

در سمت دیگر، پلتفرم اندروید را داریم که نه تنها می تواند در زمینه تبلیغات موبایل برای گوگل در آمد زایی کند بلکه با فروش کالاهای دیجیتال مثل بازی ها، اپلیکیشن ها، موسیقی و ویدیو نیز می تواند جیب گوگل را پر پول تر کند. حالا کار هوشمندانه ای که آقای بزوس کرده چیست؟ این است که برای تبلت های کیندل فایر، یک نسخه اختصاصی اندروید را فراهم آورده که تمام مسیر های منتهی به محتواهای فروشی گوگل را، به سمت فروشگاه آمازون کج کرده و این اصلاً برای گوگل خوشایند نیست که آمازون بخواهد بر روی تجربه کاربری دستگاه هایش نظارت ویژه داشته باشد.

با تمام این اوصاف، گجت های موبایل و البته رایانش ابری هنوز در مقایسه با تبلیغات و تجارت آنلاین، کسب و کارهای کوچکی به حساب می آیند. گوگل نیز برای ضربه زدن به آمازون بیکار ننشسته و اخیراً کمپانی BufferBox را خریده که صندوق های دریافت بسته های ارسالی را در اختیار مشتریان خود قرار می دهد. به این شکل که اگر بسته ای را بخرید، می توانید آن را به یکی از نمایندگی های BufferBox بفرستید و بعداً (هز زمانی) سر راه تان آن را دریافت کنید. همچنین گوگل سرویس رساندن محصول در روز اول خرید را در سان فرانسیسکو راه انداخته. همه اینها نشانه هایی از توجه روز افزون گوگل به بحث خرده فروشی -یعنی قلمرو سنتی آمازون- است. تصور کنید که گوگل موفق شود این مدل تجاری (جستجو، خرید و ارسال محصول همه توسط خود گوگل) را پیاده کند، در این صورت عملاً آمازون را از چرخه حذف کرده.

با مطالعه این متن، می توانیم چشم انداز بهتری از فعالیت های این کمپانی ها را داشته باشیم. آمازون وارد تبلیغات می گردد تا خریداران را از پایگاه اینترنتی گوگل دور کند و گوگل در حال گسترش شبکه خرید و پرداخت های مالی، و نیز کسب تجربه در امر ارسال محصول است تا آمازون را از این میان حذف کند. پشت چهره های خندان مدیر عامل ها، دغدغه ها و اندیشه های بسیاری در جریان است.

منبع: نارنجی

فاوا نیوز
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.