آمانو: ایران همکاری​های مستمری داشته است/گفت​وگو های ایران و آژانس نتیجه ملموسی نداشت

به گزارش خبرآنلاین، این سخنان بعد از آن عنوان شد که مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارش فصلی از برنامه صلح آمیز هسته ای ایران را به اعضای آژانس ارائه کرد.
گزارشی که علی اصغر سلطانیه نماینده دائم ایران در آژانس آن را دلیلی بر حقانیت صلح آمیز بودن برنامه هسته ای ایران دانست. اشاره سلطانیه به بندی از گزارش است که در آن عنوان شده هیچ انحرافی در برنامه هسته ای ایران مشاهده نمی شود.
براساس گزارش ایسنا، آمانو امروز در بخشی از نطق آغازین خود به موضوع ایران پرداخت و در برابر اعضای شورای حکام اظهار داشت که با وجود گفت‌وگوی فشرده میان آژانس و ایران از ژانویه ۲۰۱۲ تا کنون هیچ «نتیجه‌ ملموسی» به دست نیامده است. این ناامیدکننده است؛ زیرا بدون تعامل کامل ایران ما قادر نخواهیم بود روند حل کلیه‌ مسائل باقی‌مانده از جمله مسائل مربوط به ابعاد نظامی احتمالی در برنامه‌ هسته‌یی این کشور را آغاز کنیم.
در حالی که آمانو از «وجود همکاری‌های مستمر ایران با آژانس» سخن گفته است، اما با این حال افزوده است: ما این را ضروری می‌دانیم که ایران بدون تاخیر بیشتر درخصوص ماهیت نگرانی‌های ما با ما وارد تعامل شود.

وی با تکرار اتهامات در رابطه با پارچین گفت: این باعث نگرانی است که فعالیت‌هایی که از فوریه ۲۰۱۲ تا کنون در محلی در سایت پارچین رخ داده است، تاثیری مضر بر توانایی ما برای انجام یک راستی‌آزمایی موثر در آن‌جا خواهد داشت.
بنا بر اعلام دبیر خانه آژانس، آمانو ادعا کرد: در نامه‌ای مورخ ۲۹ اوت ۲۰۱۲ ایران عنوان کرد که اتهامات درباره‌ فعالیت‌های هسته‌یی در سایت پارچین “بی‌پایه و اساس” است. با این حال فعالیت‌های مشاهده شده ارزیابی ما مبنی بر این‌که دسترسی به آن محل در پارچین بدون تاخیر بیشتر در راستای کسب شفافیت مورد نیاز ضروری است را تقویت کرد.
مدیرکل آژانس اظهار کرد: آژانس هم‌چنان به راستی‌آزمایی نبود انحراف در مواد هسته‌یی اعلام شده توسط ایران تحت توافقنامه‌ پادمان ادامه می‌دهد. با این حال ایران همکاری لازم که ما را قادر سازد اطمینان موثقی درباره‌ی نبود مواد و فعالیت‌های هسته‌یی اعلام نشده بدهیم و بنابراین نتیجه بگیریم که کلیه‌ی مواد هسته‌یی در ایران دارای ماهیت صلح‌آمیز است، ارایه نمی‌کند.
آمانو ادامه داد: از ایران می‌خواهم گام‌هایی در جهت اجرای کامل کلیه‌ی الزامات مربوطه در راستای ایجاد اعتماد بین‌المللی به ماهیت منحصرا صلح‌آمیز برنامه‌ی هسته‌یی‌اش بردارد.
وی گفت: امیدوارم که در نتیجه‌ی گفت‌وگوی فشرده ما با ایران نتایجی ملموس بدون تاخیر بیشتر حاصل شود.
شورای حکام صبح روز دوشنبه به وقت محلی در وین تشکیل جلسه داد و آمانو در ابتدای جلسه به ایراد نطق پرداخت.
در این نشست شورا درباره برخی مسایل از جمله گزارش مدیرکل درباره طرح اقدام آژانس درباره ایمنی هسته‌یی مذاکره خواهد کرد. در نشست جاری شورا، اعضا همچنین درباره اجرای پادمان‌ها در ایران، سوریه و کره شمالی، گزارش امنیت هسته‌یی در سال ۲۰۱۲ و اعمال پادمان‌ها در خاورمیانه مذاکراتی خواهند داشت.
/۲۹۲۱۲
 

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.