آمانو به‌گونه‌ای سخن نگوید که به عنوان “برده‌ترین مدیر آژانس” از وی یاد شود

فروردین ۱۴۰۳

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه بهتر است آمانو در بیان مواضع خود دقت کند، گفت: اعلام مواضع از سوی آمانو باید به گونه‌ای باشد که استقلال آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و همچنین ریاست آن محفوظ مانده و سخنان وی سبب نشود که بعد از جابه‌جایی از این سمت به عنوان “برده‌ترین مدیر آژانس” از وی یاد شود.

عوض حیدرپور شهرضایی نماینده مردم شهرضا و سمیرم در مجلس در گفتگو با خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران با اشاره به اظهارات اخیر یوکیا آمانو مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد مذاکره با ایران گفت: اظهارات آمانو کاملا غیر اصولی است زیرا تمام مباحث بین کشورها و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با مذاکره حل و فصل می‌شود چرا که کارها و فعالیت‌های هسته‌ای به صورت یک‌مرحله‌ای نبوده و فرآیند ارتقای تاسیسات به صورت روزانه انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه ایران تا زمانی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی وجود دارد، با این نهاد مکاتبه و همکاری خواهد کرد، ادامه داد: مذاکرات ادامه دارد و باید ادامه پیدا کند.

حیدپور همچنین با اشاره به روند اعتمادسازی از سوی ایران افزود: جمهوری اسلامی ایران تمامی اطلاعاتی که از سوی بازرسین آژانس درخواست شده را در اختیار آنها قرار داده و هیچ اقدامی در زمینه فعالیت‌های هسته‌ای  بدون نظارت آژانس صورت نداده است.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران تمام فعالیت‌های خود را به صورت شفاف اطلاع‌رسانی کرده و لذا اظهارات آمانو شباهت بیشتری به بهانه‌جویی دارد.

وی با بیان اینکه شخصیت آمانو با روسای پیشین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی متفاوت است، ادامه داد: روسای قبلی این سازمان موضع‌گیری‌های محکم و دقیقی داشتند اما آمانو از ابتدای فعالیتش از مواضع کشورهای غربی به ویژه آمریکا تبعیت کرده است.

نماینده شهرضا در پایان خاطرنشان کرد: پیشنهاد من این است که آمانو در بیان مواضع خود دقت کند زیرا اعلام مواضع از سوی وی قطعا باید به گونه‌ای باشد که استقلال آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و همین‌طور ریاست آن را محفوظ نگه داشته و سبب نشود که بعد از جابه‌جایی از این سمت به عنوان “برده‌ترین مدیر آژانس” از وی یاد شود.

گفتنی است؛ بر اساس گزارش خبرگزاری روسی ایتارتاس، یوکیا آمانو مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در سومین کنفرانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای در شهر سن پترزبورگ روسیه گفت که “نمی‌توان با ایران تا ابد مذاکره کرد و هدف ما کسب اطمینان از این مسئله است که برنامه هسته‌ای ایران اهداف صلح آمیز دارد.”

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.