آمبودزمان‌ها برای انجام رسالت خود نیازمند استقلال و عدم مداخله مقامات دولتی‌ می باشند

فروردین ۱۴۰۳

در بخشی از بیانیه سیزدهمین اجلاس آمبودزمان آسیایی آمده است که آمبودزمان‌ها برای انجام رسالت خود نیازمند استقلال و عدم مداخله مقامات دولتی در امور آمبودزمانی می باشند و انجمن آمبودزمان آسیایی بر این امر تأکید دارد.

به گزارش حوزه حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، سیزدهمین اجلاس انجمن آمبودزمان آسیایی که روزهای ۱۶ و ۱۷ مهر به میزبانی سازمان بازرسی کل کشور در محل سالن اجلاس سران در تهران برگزار شد، با صدور بیانیه‌ای به کار خود پایان داد.

متن کامل بیانیه در ادامه می‌آید:
 
پانزدهمین جلسه هیئت مدیره و سیزدهمین اجلاس آمبودزمان آسیایی در تهران از تاریخ ۱۵ الی ۱۸ مهرماه با موفقیت برگزار شد و با صدور بیانیه تهران به کار خود پایان داد.

سازمان بازرسی کل کشور جمهوری اسلامی ایران میزبان این اجلاس با انجام تدارکات مناسب و برگزاری شایسته جلسات و کنفرانس و نمایشگاه جانبی آن زمینه لازم را برای تبادل تجارب و تعامل بیشتر بین اعضای انجمن و سایر مدعوین و اتخاذ تصمیمات لازم فراهم کرد.
 
اقدامات سازمان بازرسی کل کشور جمهوری اسلامی ایران مورد تقدیر انجمن آمبودزمان آسیایی قرار گرفت.

اجلاس تهران بر موضوعات زیر تأکید کرد:

۱٫ با اعتقاد به اینکه آمبودزمان‌ها برای انجام رسالت خود نیازمند استقلال و عدم مداخله مقامات دولتی در امور آمبودزمانی می باشند، انجمن آمبودزمان آسیایی بر این امر تأکید دارد.
 
۲٫ با تأکید بر استمرار فعالیت‌های آمبودزمان‌ها در رسیدگی صادقانه، بی‌طرفانه، و به موقع به شکایات اشخاص نسبت به دستگاه‌های اجرایی و ارج نهادن به تلاش‌های همه آمبودزمان‌ها، تحولات گسترده متنوع و پیچیده جهان امروز و کشورها تغییر نگرش در کارکرد سنتی آمبودزمان‌ها را اقتضا دارد؛ در این راستا، انجمن به اعضا پیشنهاد می‌کند با توجه به اصول اساسی نظام حقوقی خود زمینه را برای توسعه قلمرو فعالیت‌های خود از جمله در زمینه‌های پیشگیری و مقابله با فساد، قانون‌گرایی، شایسته‌سالاری، برابری در استخدام و امتیازات اداری و رعایت حقوق بشردوستانه فراهم کند.

۳٫ با در نظرداشتن اینکه همکاری‌های دو و چندجانبه آمبودزمان‌ها می‌تواند سبب ارتقاء امور آمبودزمانی در کشورها شود و همچنین کمک‌های فنی آمبودزمان‌ها به یکدیگر نقش مهمی را در ارتقاء قابلیت آمبودزمان‌ها ایفا می‌کند، انجمن آمبودزمان آسیایی آمادگی فراهم کردن این همکاری‌ها را دارد و از آن استقبال می‌کند.

۴٫ با اعتقاد به اینکه توفیق آمبودزمان‌ها در رسیدگی به اهداف خود نیازمند آموزش و افزایش مهارت‌های رسیدگی به شکایات و سایر امور مرتبط است، انجمن به اعضا توصیه می‌کند ضمن ارتقاء آموزش نیروهای خود زمینه را برای آموزش آمبودزمان‌های سایر کشورها در قالب همکاری‌های دو و چندجانبه فراهم کند.

۵٫ با تقدیر از زحمات بازرسی کل کشور جمهوری اسلامی ایران که در اجرای مصوبه اجلاس دوازدهم در ژاپن مقدمات تأسیس آکادمی آمبودزمان آسیایی را فراهم کرده است و با بازدید اعضای هیئت مدیره از آکادمی مذکور ضمن تأیید آن ترتیبات اجرایی فعالیت‌ها و برنامه‌های آموزشی به نحوی که هیئت مدیره تصویب خواهد کرد، عملیاتی خواهد شد.

۶٫ با ابراز نگرانی از تهدیدات ناشی از فساد، نسبت به ثبات و امنیت جوامع که به سنت‌ها و ارزش‌های اخلاقی و دموکراسی لطمه می‌زند، در اجلاس تهران مقرر گردید کارگروهی معین ضمن اظهارنظر دربارهٔ این موضوع تغییرات اساسنامه AOA و نحوه عضویت سازمان‌ها و آژانس‌های مبارزه با فساد در کشورها را مورد بررسی قرار داده و نتایج آن را از طریق سامانه در اختیار کلیه اعضا قرار دهد و گزارش آن را در اجلاس بعدی هیئت مدیره در کره اعلام کند.

مجمع عمومی در صورت تصویب پیشنهاد این کارگروه، نسبت به اجرایی شدن و پذیرش اعضای جدید طبق اساسنامه و مقررات مربوط اقدام می‌کند.

۷٫ برگزاری نمایشگاه دستاوردهای نهادها و سازمان‌های نظارتی و اجرایی جمهوری اسلامی ایران در حاشیه اجلاس به عنوان یک ابتکار مفید و اثربخش مورد تقدیر انجمن بوده و محتوای آثار ارائه شده دلالت بر عزم جدی جمهوری اسلامی ایران در تکریم حقوق شهروندی و پیشگیری و مبارزه با فساد دارد.
 
۸٫ توفیق انجمن آمبودزمان آسیایی در رسیدن به اهداف نیازمند توجه به رهیافت‌های نو است، یعنی تحقق شعار اجلاس تهران – اتحاد برای رهیافتی نو – اقتضا دارد انجمن آمبودزمان آسیایی ضمن تلاش خود برای شناسایی راه‌های نو با مساعدت سایر کشورهای عضو ایده‌های جدید را شناسایی و ارائه و عملیاتی کند.
 
۹٫ انجمن آمبودزمان آسیایی مصمم است با تلاش لازم همکاری نهادها و موسسات مالی و اعتباری منطقه‌ای و جهانی را با رعایت قوانین و مقررات خود جلب کرده، زمینه دریافت کمک‌های مادی، آموزشی و مهارتی را برای اعضا فراهم کند.
 
۱۰٫ انجمن آمبودزمان آسیایی ضمن تقدیر از برگزارکنندگان اجلاس به ویژه عالی جناب آقای “ناصر سراج” و دبیر اجرایی آن جناب آقای “ولی‌الله خبره” و کارکنان سازمان مزبور از همه شرکت‌کنندگان در اجلاس و سخنرانان و نیز از حضرت “آیت‌الله آملی لاریجانی” تقدیر و تشکر می‌کند.
 
در پایان انجمن با اهتمام لازم گام‌های بلند خود را به سوی اهداف برخواهد داشت.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.