آمدند، نماندند؛ رفتند – ایسنا

انتخابات ریاست جمهوری امسال یکی از پر کاندیداترین انتخابات های تاریخ سیاسی جمهوری اسلامی ایران است؛ با این وجود تعداد کاندیدای احتمالی بازمانده از ثبت نام؛ آن هایی که آمدند، در عرصه رقابت نماندند و رفتند نیز قابل توجه است.

به گزارش ممتازنیوز، دیروز شنبه ۲۵ اردیبهشت ماه آخرین مهلت قانونی برای ثبت نام داوطلبین در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ بود.

انتخابات ریاست جمهوری امسال را می توان از حیث تعدد کاندیداها، نه بر اساس آمار ثبت نام ها؛ یکی از پر کاندیدا ترین انتخابات های تاریخ سیاسی جمهوری اسلامی ایران دانست.

تعداد متعددی از چهره های سیاسی اصلاح طلب و اصولگرا که چه پیشتر خبر حضورشان به صورت قطعی  توسط رسانه ها اعلام شده بود و چه آن هایی که به صورت غیر رسمی گمانه زنی بر سر حضور شان  صورت گرفته بود، در چند روز مهلت ثبت نام ها ، کاندیداتوری خود را برای رقابت های انتخابات ریاست جمهوری پیش رو قطعی کردند.

اما در این بین، بودند چهره هایی که احتمال حضورشان بسیار بالا بود، یا حتی اعلام کاندیداتوری هم کرده بودند؛ اما هر کدام بنا به صلاح دید خود، از ثبت نام به عنوان کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری سر باز زدند.

تعدادی از آن ها به صورت رسمی خود نامه دادند و تعداد دیگر با سکوتشان احتمال آمدنشان را منتفی کردند.

ظریف: از اینکه نتوانستم پاسخی به دعوت حضور در انتخابات بدهم شرمسارم

محمدجواد ظریف بر اساس میزان رای اخذ شده، به عنوان سرلیست کاندیدای پیشنهادی جبهه اصلاح طلبان ایران در رسانه ها مطرح شد، اما همزمان با همین خبر پخش فایل صوتی مصاحبه تاریخ شفاهی او باعث شد تا حواشی جدی برای او ایجاد شود؛ این حواشی تا آنجا پیش رفت که شایعه شد ظریف در کمیسیون امنیت ملی مجلس قسم خورده که در انتخابات ریاست جمهوری به عنوان کاندیدا شرکت نمی کند.

ظریف با انتشار پست اینستاگرامی خطاب به کسانی که از او برای حضور در انتخابات دعوت کرده بودند نوشت:  از همه افراد، گروه‌ها و بزرگانی که در روزهای سخت گذشته مرا وامدار بزرگ‌منشی خود نموده و خواستار نامزدی بنده در انتخابات سرنوشت‌ساز ۱۴۰۰ شده‌اند، بسیار سپاسگزارم و از این‌که نتوانستم پاسخی درخور به این بنده‌نوازی‌ها بدهم شرمسارم.

عارف: حضورم به پیچیدگی انتخابات می افزود

محمدرضا عارف، رئیس بنیاد امید ایرانیان و نماینده سابق مجلس شورای اصلامی یکی از ۱۴ کاندیدای پیشنهادی جبهه عالی اصلاح طلبان بود که باوجود ۲۵ رای موافق در زمان مشخص شده، در مجمع عمومی این جبهه برای اعلام برنامه هایش شرکت نکرد.

دفتر او در پاسخ به چرایی علت این موضوع خاطر نشان کرد: عارف هنوز برای حضور یا عدم حضور در انتخابات ریاست جمهوری به نتیجه نرسیده است و هر زمان  به نتیجه رسید اعلام می کند.

پنجشنبه ۲۳ اردیبهشت خبری مبنی بر انصراف این فعال سیاسی منتشر شد و برخی رسانه ها نیز دست به انتشار این خبر زدند که مجدد دفتر او اعلام کرد این بیانیه صورت رسمی ندارد و تنها یک بحث مشورتی بوده و هنوزعارف تصمیم قطعی نگرفته است.

تنها دو روز بعد از این موضوع محمدرضا عارف با صدور بیانیه ای رسمی از کاندیداتوری انصراف داد و گفت: حضورم در شرایط فعلی در عرصه انتخابات قطعا بر پیچیدگی انتخابات می افزاید و رقابت های درونی جریان اصلاح طلبی را به سمت واگرایی سوق خواهد داد به همین دلیل ضمن قدردانی از اقشار مختلف مردم ایران، عدم ورود به عرصه انتخابات ریاست جمهوری را اعلام می کنم.  

خرازی: برای پیروزی جریان اصلاحات انصراف می دهم

سید محمد صادق خرازی یکی دیگر از کاندیدهای اصلاح طلب بود که توسط جبهه اصلاحات پیشنهاد شده و برنامه های خود را نیز در مجمع عمومی این جبهه اعلام کرده بود، اما در آخرین روز از مهلت ثبت نام کاندیداها، با انتشار بیانیه ای انصراف خود را اعلام کرد.

خرازی در این بیانیه که خطاب به ملت ایران و جوانان نوشته بود، تصریح کرد: در راستای حفظ این آرمان ها، و تلاش برای پیروزی جریان اصلاحات در انتخابات پیش رو، انصراف خودم را از نامزدی برای ریاست جمهوری اعلام می‌دارم و در کنار جوانانِ حزب ندای ایرانیان، که همواره از آنان آموخته‌ام، مسیرِ پاسداری از جمهوریّت نظام را ادامه خواهم داد تا این نهالِ نوپا درختی تناور گردد. ما نداییان باور داریم که با فداکاری و از خودگذشتن و اتحاد، می‌توان دستاوردهای بزرگِ معاصر را حفظ کرد و فردایی بهتر را برای این آب و خاک به ارمغان آورد.

صالحی: اندیشیدم و به این نتیجه رسیدم حضورم در انتخابات مقبول نیست

علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی  یکی از شخصیت هایی بود که احتمال کاندیداتوری اش در چند ماه گذشته مطرح شده بود.

اما او نیز در آخرین روز از مهلت باقی مانده برای ثبت نام با انتشار بیانیه ای اعلام کرد قصد کاندیداتوری ندارد.

صالحی در این بیانیه با اشاره به درخواست برخی از دلسوزان نظام از او برای شرکت در انتخابات گفت: اینجانب نیز به منظور ادای احترام به پیشگاه همۀ عزیزان به جِدّ در این باب اندیشیدم و اکنون با توّجه به ثبت نام تعداد قابل توجهّی از شخصیت های عالم، وارسته و برخوردار از تجارب ارزنده در خدمت رسانی شایسته به ایران عزیز و نظام اسلامی به این نتیجه رسیدم که حضور در این عرصه برای بنده، مقبول و ممدوح نیست.

نیکزاد: با حضور رئیسی تکلیف بر دوش من نیست

علی نیکزاد نایب رئیس مجلس شورای اسلامی از طیف اصولگرا نیز با اعلام انصراف خود از ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری ١۴٠٠، گفت: تمام تلاش خود را برای پیروزی سید ابراهیم رییسی به کار خواهم بست.

نیکزاد که این خبر را با انتشار عکسی از خود در کنار سید ابراهیم رئیسی اعلام کرده بود، نوشت: اکنون که سید مدافع محرومان و مظلومان حضرت آیت‌الله ⁧‫رییسی⁩ با همین دغدغه‌ها پا به عرصه انتخابات گذاشته‌اند، این تکلیف انقلابی را از دوش خود برداشته می‌پندارم و انصراف خود را از نامزدی در ⁧‫انتخابات⁩ اعلام می دارم.

فتاح: خادم مستضعفان باقی خواهم ماند

پرویزفتاح دیگر چهره ی اصولگرایی بود که اخبار زیادی در رابطه با حضور یا عدم حضورش در انتخابات ریاست جمهوری مطرح شد؛ اما او یکبار در صدا و سیما و باری با انتشار توییتی اعلام کرد که قصد کاندیداتوری ندارد.

فتاح در همین رابطه نوشت: با تشکر از ابراز لطف اقشار مختلف جامعه، همانطور که پیش از این نیز عرض کردم، حکم رهبری عزیز انقلاب را مدال افتخار می‌دانم و ان‌شاالله سرباز نظام، خادم و خاک پای مردم خصوصاً مستضعفان تا شهادت فی سبیل الله باقی خواهم ماند.

سید حسن خمینی با مشورت از رهبری نیامد

سید حسن خمینی، یادگار امام (ره) چهره سیاسی نزدیک به جریان اصلاحات از جمله مهم ترین گزینه هایی بود که این جبهه می توانست در انتخابات پیش رو داشته باشد اما پیش از رسیدن به زمان تعیین کاندیداهای اصلی ، یاسر خمینی برادر او اعلام کرد: ایشان با تردید در حال مشورت و بررسی جوانب امر بودند تا اینکه مطابق دیدارهای نوبه خود با رهبری به دیدن ایشان رفتند که طی این ملاقات، رهبر انقلاب کاندیداتوری ایشان در انتخابات را به صلاح ندانستند و با بیان اینکه حاج حسن آقا را مانند فرزند خود می دانند، از ایشان خواستند که در شرایط فعلی به این عرصه ورود نکنند.

غرضی: به خاطر شورای نگهبان نمی آیم

سید محمد غرضی که پیش تر در انتخابات سال نیز کاندیدا شده بود، در گفت و گو با ایسنا اعلام کرد:  از آنجایی که برای شورای نگهبان به ویژه فقهای این شورا احترام ویژه ای قائلم، به دلیل آنچه که اخیراً درباره شرایط داوطلبان کاندیداتوری انتخابات ریاست جمهوری از سوی این شورا اعلام شده است در انتخابات ریاست جمهوری به عنوان کاندیدا ثبت نام نمی‌کنم.

محمدباقر قالیباف، علی شمخانی، محمد جواد آذری جهرمی و سورنا ستاری از دیگر گزینه های دو جریان اصولگرایان و اصلاح طلبان بودند که ماهها نامشان در محافل سیاسی به عنوان کاندیدا مطرح و حتی پیرامون آن تحلیل ارایه می شد، اما با پایان مهلت ثبت نام ها و عدم رغبت این افراد به ثبت نام و حتی ارایه توضیحی رسمی درباره چرایی نیامدنشان شاید اثبات کننده این فرضیه باشد که همه آنچه ما تصور می کنیم از محافل سیاسی به بیرون درز کرده، قرار نیست آنی باشد که در عالم واقع اتقاق می افتد.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.