آمریکای کوچک و دردسر یادداشت​های افشاشده

اوباما این دستور را در جهت تحکیم قوای نظامی آمریکا و برقراری صلح و امنیت در افغانستان عنوان کرد ولی این در حالی بود که «جو بایدن» معاون وی با این کار مخالفت کرده بود که در آن زمان هیچ وقت رسانه ای نشد.

حالا و در کتابی جدید نوشته یکی از خبرنگاران واشنگتن پست که قرار است هفته آینده منتشر شود عنوان شده است که بایدن به اوباما درباره این افزایش نیرو هشدار داده و گفته است که آمریکا آنقدر بزرگ نیست که بتواند گستره جنگ برون مرزی خود را افزایش دهد.

در این کتاب با عنوان «آمریکای کوچک: جنگ در جنگ برای افغانستان» راجیف کاندرساکاران خبرنگار واشنگتن پست با استفاده از اطلاعات خبرگزاری آسوشیتدپرس می نویسد: بایدن در سال ۲۰۰۹ به اوباما هشدار داده بود که این کشور نمی تواند در این جنگ پیروز شود.

در این کتاب همچنین این خبر نیز ذکر شده است که اوباما در همان دستور، ارزیابی و راهنمایی های سیا از وضعیت افغانستان را در عدم اعزام نیرو نادیده گرفته بود. در یک یادداشت منتشر نشده از سوی بایدن برای اوباما در نوامبر سال ۲۰۰۹ این نظر به صراحت بیان شده است که نظر فرماندهان نظامی برای افزایش نیروهای نظامی چندان مورد تایید نیست.

در این کتاب همچنین افشا شده است که بایدن اعتقاد داشت استراتژی به کار گرفته شده در عراق برای مقابله با گروههای شورشی به نظر می رسد در افغانستان کاربردی ندارد. بایدن در یادداشت خود به اوباما می نویسد: من نمی دانم چگونه تمام افرادی که در مباحثات ما شرکت می کنند درباره استراتژی های مقابله با شورشی ها در افغانستان سوالی نمی پرسند. خیلی واضح است که برای برقراری امنیت در افغانستان و مقابله با شورشی ها باید کار به دولت افغانستان و سرویس های امنیتی این کشور سپرده شود.

در این کتاب همچنین  یک پیغام کاملاً محرمانه از سوی کارل اکینبری، سفیر آمریکا در افغانستان خطاب به کاخ سفید آورده شده است که در آن اشاره شده حامد کرزای نمی تواند یک رئیس جمهور قابل اعتماد برای افغانستان باشد.

وی در این پیغام هشدار می دهد که نیروهای بیشتر آمریکایی تنها موجب اتلاف وقت برای سپردن مسئولیت امنیت به نیروهای افغان هستند. این پیغام هرچند توسط مقامات آمریکا تایید شده بود ولی در آن زمان هیچ وقت توسط رسانه های آمریکایی منتشر نشد.

واشنگتن پست/ ۲۵ژوئن/ ترجمه محمد حسنلو

۶۰۶۰

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.