آمریکا: برای حل مساله کره شمالی به همکاری با چین نیازمندیم

در آستانه سفر یک دیپلمات ارشد آمریکایی به آسیا، یک مقام ارشد وزارت خارجه گفت ایالات متحده باید با چین همکاری داشته باشد تا در خصوص کره شمالی پیشرفتی حاصل شود.

به گزارش ممتازنیوز، به نقل از خبرگزاری رویترز، این مقام آمریکایی که نخواست نامش فاش شود گفت، وندی شرمن، معاون وزیر خارجه آمریکا در روزهای آتی به ژاپن، کره جنوبی و مغولستان سفر میکند و همچنین ممکن است سفری به چین داشته باشد و در آن صورت کره شمالی در دستورکار است.  

واشنگتن خواستار همکاری با چین در برخی حوزه‌هایی است که منافع دوجانبه وجود دارد، این در حالیست که روابط میان این دو اقتصاد بزرگ جهان روی مسائلی نظیر تجارت و حقوق بشر تیره است. واشنگتن خواستار محدود کردن برنامه هسته‌ای کره شمالی است، اما تلاش های دولت بایدن برای برقراری تماس دیپلماتیک از زمان روی کار آمدن در ژانویه بی پاسخ مانده است.

این مقام وزارت خارجه آمریکا گفت، هیچ تردیدی وجود ندارد که هر راه رو به جلویی در خصوص کره شمالی به کمک چین و همچنین متحدان منطقه‌ای آمریکا شامل کره جنوبی و ژاپن نیاز دارد.

او با بیان اینکه چین مهمترین شریک تجاری کره شمالی است، گفت: جمهوری دموکراتیک خلق کره یکی از حوزه‌هایی است که ممکن است ما با چین در آن همکاری داشته باشیم چون شما نمی‌توانید بدون آنها به راه حل دست یابید.

ایالات متحده در ماه دسامبر چین را به “نقض آشکار” وظایفش برای اجرای تحریمهای بین المللی علیه کره شمالی متهم کرد. چین میگوید از تحریمهای سازمان ملل علیه کره شمالی پیروی میکند اما در کنار روسیه ابراز امیدواری کرد که کاهش آن محدودیت ها بتواند به شکست بن بست در مذاکرات هسته‌ای میان واشنگتن و پیونگ یانگ بینجامد.

انتهای پیام  

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.